Бюджет на депозит. Гроші одеситів згорають на рахунках в банках

Останні тенденції бюджетного реформування в Україні виявили, що в Одесі та й інших великих містах країни, класично, дві проблеми – відсутність коштів та… їх наявність.

Як проаналізували активісти Всеукраїнського руху проти політичної корупції «Під контролем», за перше півріччя 2016 року бюджет Одеси був перевиконаний більш ніж на 154 % або на 725 млн гривень. При цьому на початку року депутати поклали на депозит в банк 300 мільйонів «вільних коштів», така ж сума була направлена на депозит й після оприлюднення даних про перевиконаний бюджет міста.

Тобто на рахунках в банках загалом знаходиться 600 мільйонів гривень одеситів.

untitled-graphic (5)

Виникає питання, а що ж в цьому поганого? Гроші знаходяться в банку під досить високим процентом (17%), в кінці року місто отримає додаткові кошти та зможе й в подальшому розпоряджатися грошима для розвитку та благоустрою містян. Дійсно це так, але подібна схема може бути вигідною для міста й громадян лише у випадку низького рівня інфляції. В минулому році її рівень склав практично 40 %, в цьому році запланований офіційний рівень  – 15 %.

«Фактично в кінці року місто залишиться «при своїх», в гіршому випадку, будемо підраховувати скільки коштів згоріло на депозиті через інфляцію. Не думаю, що цей показник перевищить 5 %,  проте в гривневому еквіваленті це може бути до 30 млн гривень втрат», – вважає спеціаліст з економічного прогнозування Олександр Замковий.

Однак незважаючи на перевиконання бюджету та наявність 600 мільйонів гривень на депозитах, минулого місяця Одеська міська рада дала дозвіл КП «Міськелектротранс» взяти в кредит 100 мільйонів гривень на придбання трамваїв і реалізацію проекту маршруту прямого сполучення «Північ-Південь». Ці кошти заплановано виділити під ставку до 25 % річних. Дата остаточного погашення кредиту – не пізніше 31 грудня 2019 року. Під заставу кредиту потрапила солідна площа нерухомого майна та 20 автобусів.

«Місто заробляє досить суттєві кошти, бюджет перевиконаний, при цьому замість того щоб придбати громадський транспорт самостійно, міські депутати дозволяють комунальному підприємству взяти величезні кошти в кредит. Це виглядає досить дивно» – вважає представник руху «Під контролем» в Одесі Павло Колотвін.

Аналітики та економісти погоджуються з міською владою, що існуюча законодавча база не дозволяє досить швидко та вільно розпоряджатися заробленими коштами. Для того щоб освоїти незаплановані кошти та придбати той же громадський транспорт, потрібно пройти деякі бюрократичні процедури, що й повинно бути,але в наших умовах цей процес може затягтися на місяці. Проте бюджетна децентралізація передбачає значну свободу місцевої влади в частині залучення податків до місцевих бюджетів, відкриття рахунків і розподілу коштів. Зміни увійшли у так званий «бюджетний пакет» законів, які були прийняті ще в кінці грудня 2014 року. І тому місцева влада повинна навчитися ефективно користуватися змінам та можливостями,що відкриває перед ними законодавство.

«За ті кошти, які знаходяться на депозиті, можна було б оновити практично весь міський громадський транспорт або зробити багато інших корисних речей. Це вже компетенція депутатів та міської влади. Але наразі ці кошти «застигли» в банку, вони стоять без руху і їх повільно їсть інфляція» – помічає Олександр Замковий.

Керівництво держави теж відзначає, що місцева влада отримує вдвічі більше грошей, які  потім ховає на депозитах.

«Я не можу погодитися, що місцеві бюджети не справляються з існуючими проблемами. У нас на 43 % перевиконані місцеві бюджети. Саме за рахунок ресурсу, який ми в програмі децентралізації віддали на місця. Я б дуже хотів, щоб всі жителі це відчули – що у місцевої влади з’явилося вдвічі більше грошей. Щоб вони не тримали їх на рахунках і депозитах », – відзначив нещодавно Петро Порошенко.

Слід сказати, що в Україні поширюється практика класти громадські кошти на депозит. При чому більшість експертів пов’язують ці процеси не з бажанням заробити та  збільшити бюджети громад, а з низьким рівнем кваліфікації місцевих депутатів та їхнім бажанням відстрочити необхідні закупівлі, аби розробити нові схеми подальшого виводу надпланових коштів з бюджету.

Всеукраїнський рух проти політичної корупції «Під контролем» продовжує постійний моніторинг витрат бюджетних коштів та сповіщає про корупційні ризики відповідні органи.

1 (2)