Україна +
Нові шляхи
В Одесі з'являються перші велодоріжки
Велофестиваль "Критична маса"
Велорух стає все більш і більш популярним у всьому світі. Все більше і більше людей переходять з особистого автотранспорту на велосипеди або громадський транспорт. Великі європейські міста вже стають більш пристосованими для велосипедистів ніж до автомобілістів.

Що стосується Одеси, то тут велоінфраструктура розвивається, але досить повільними темпами. Існують спроби (і вельми успішні) самоорганізації велолюбителів, але що стосується інфраструктурних рішень, то успіхів тут менше. Але послідовна робота дає свої результати: в кінці року одна з центральних вулиць Одеси стане комфортною для велосипедистів, буде забезпечена виділеною смугою зі спеціальною розміткою.
Що необхідно для розвитку велоінфраструктури в Одесі? Всі без винятку велоактівісти і представники велоруху міста в один голос виступають за облаштування велодоріжок в Одесі. Але є і інші потреби, які різняться.
«Якщо говорити в цілому мені не вистачає вільного від автомобілів узбіччя. Не факт, що велодоріжка вирішить цю проблему, тільки відокремлена від загального потоку смуга. Вся проблема в об'їзді припаркованих машин. На вулиці Ольгіївській (вулиця, де вже практично закінчено будівництво велодоріжки – авт.) цього майже немає. Зустрічаються і унікуми які паркуються на велодоріжці, але вірю, що це через відсутність позначень на самій смузі. Тобто ця проблема має рішення», - каже велосипедист і фотограф Іван Страхов.

Іван Страхов
Оксана Цимбалова
Оксана Цимбалова вже не перший рік у велорусі міста Одеси. Зараз вона представляє організацію Веловектор, яка займається організацією чотирьох сезонних велосипедних свят під назвою «Велодень», бере участь в популяризації вело-волонтерства і є одною з ініціаторок створення велодоріжок у місті.

«Що треба для Одеси? Побудувати функціональні велосипедні доріжки. Важливо, щоб городяни відчули, що це процес, який послідовно реалізується в місті. Важливо, щоб ці доріжки були пов'язані [між собою], а не були окремими відрізками. Вони повинні мати відповідну розмітку та навігацію. Важлива і культура взаємодії між велосипедистами, автомобілями та пішоходами. На наших велопробігах ми намагаємося робити все максимально комфортно для всіх учасників дорожнього руху. Ми намагаємося популяризувати культуру водіння і постійно працюємо з велосипедистами, щоб вони краще знали правила дорожнього руху. Крім того необхідно, щоб виник не тільки велосипедний маршрут в центрі Одеси, але і був зв'язок за рахунок велосипедних доріжок зі спальними районами міста: Черемушки, селище Котовського, житловий масив Таїрова».

Павло Клименко
Павло Клименко, велоактівіст зачіпає проблему велоінфраструктури з іншого боку. Він каже про безпеку руху велосипедистів і привабливість цього виду пересування для містян.

«Є цілий ряд негативних факторів, які впливають на привабливість пересування на велосипеді в Одесі, але головне – це відсутність велоінфраструктури як такої. Якщо і робити велоінфраструктуру у вигляді велодоріжок, то варто робити це у вигляді кільця, з розміткою і знаками. Але створення велодоріжок у центрі міста не основна справа. Велика частина людей в центр все-таки приїжджають з інших районів міста, тому слід орієнтуватися і на них. В ідеалі повинна бути виділена смуга для велосипедистів, щоб вони комфортно могли приїхати в центр зі спальних районів міста, а не тільки проїхати два квартали в центрі. Існує багато чинників, які знижують популярність велосипедного руху в Одесі, зокрема це щільний трафік автомобільного руху, що робить їзду на велосипеді небезпечною».

Костянтин Ємельянов
Велике чи мале кільце: з чого почати?

Проект першого в Одесі велосипедного кільця було започатковано два з половиною роки тому низкою одеських активістів з організацій Веловектор і ВелоОдеса та дизайнером і урбаністом Костянтином Ємельяновим. За цей час вдалося не так і багато, причиною тому є відсутність затвердженої програми з розвитку велосипедної інфраструктури в Одесі.

(натисніть для збільшення) Червоним кольором - вулиці з найбільшим велопотоком. Синім - велопоток менший.
Костянтин Ємельянов ділиться своєю думкою з приводу розвитку інфраструктури для велосипедистів в Одесі:

«Розвиток велоінфраструктури в Одесі відбувається досить хаотично, тому що немає затвердженої програми розвитку. Два роки тому ми підписали документ з мером міста про створення велокільця і вулиця Ольгіївська – це маленька частина цього проекту; вона не є пріоритетною на цьому кільці. Схема повного велосипедного кільця охоплює бульвар Жванецького, вулиці Ольгіївську, Новосельського, Троїцьку, Грецьку, Пушкінську і заходить на Приморський бульвар».

Червоним - запропонований велоактивістами проект доріжок
(натисніть для збільшення) Проект велодоріжки в історичному центрі Одеси
На його думку почати варто з центру міста, щоб було можливо зрозуміти всі нюанси будівництва велосипедних доріжок та їх експлуатації.

«Є два шляхи: робити спочатку магістральні маршрути або робити локальні маршрути. Магістральні маршрути йдуть зі спальних районів. Їх плюс полягає в тому, що вони дають можливість користувачам швидко і комфортно долати довгі відстані до потрібної їм точки: місця роботи, вишу, ринку тощо. Але коли вони приїдуть до міста, їм буде некомфортно пересуватися і саме на малому кільці можна протестувати принципи будівництва і проектування. Якщо говорити про магістральні веломаршрути, то, наприклад, маршрут із Малиновського району до центру міста буде в два рази більше, ніж це велокільце. Тому, щоб зрозуміти принципи будівництва, ми прийняли рішення почати з малого кільця і зробити зв'язок із вишами, ринками і важливими точками тяжіння в центрі міста».

В даний час велодоріжка малого кільця частково побудована. Ділянка по вулиці Ольгіївській ще не введена в експлуатацію, що дезорієнтує ряд користувачів, але вже до кінця поточного року велорух по всій протяжності вулиці буде налагоджено, а маркування і розмітка буде незабаром нанесена співробітниками КП СМЕП за трафаретами, які надають розробники проекту на чолі з дизайнером Костянтином Ємельяновим.

Щоправда, в одеських реаліях не буде кольорового виділення велосмуги, хоча така практика має місце в багатьох країнах і виправдовує себе.
Підготовлена частина велодоріжки в центрі Одеси
«В Україні не передбачена кольорова диференціація смуг для велотранспорту. Однак подібні норми існують в Канаді, а також в Європі – у Данії та Голландії. Голландці, наприклад, маркують усі велодоріжки червоним кольором: це червоний асфальт або тротуарний камінь. За нашими Правилами дорожнього руху велодоріжки треба маркувати тільки в місцях підвищеної небезпеки: це стосується велосипедних переїздів через перехрестя і арочних проїздів. Звичайно, для популяризації [велоруху – авт.] кольорове маркування є хорошим символом. Люди помічають ці зони набагато краще, навіть з точки зору пішохода, для якого це вже не просто асфальт, а якась відокремлена зона», - каже Костянтин Ємельянов.

Костянтин Ємельянов
Фестиваль "Критична маса"
Велоінфраструктура в Одесі: що очікувати?

Розвиток велосипедної інфраструктури може і має стимулювати розвиток міста. Костянтин Ємельянов впевнений, що проектування велосипедних доріжок повинно проходити в контексті з гармонійним розвитком всієї дорожньої інфраструктури.

«Принцип нашого проектування полягає в тому, що ми проектуємо не тільки велодоріжку, але ми хочемо створити комфортне середовище для всіх учасників дорожнього руху».

Костянтин Ємельянов




У свою чергу Павло Клименко бачить потенціал розвитку туризму в Одесі, пов'язаний з тематичними вело-івентами і загальним розвитком велосипедної інфраструктури.
«Одеса має багато переваг, пов'язаних з розвитком велоруху та велоінфраструктури. При правильному підході це буде залучати додатковий сегмент туристів за рахунок різного роду подій, екскурсій, заходів та фестивалів на велосипедну тематику. Крім того, потрібна робота з чиновниками і пересічними городянами, які б звикали до «присутності велосипедиста» в міському ландшафті. Важливо також зробити привабливу велосипедну інфраструктуру біля моря, а також в перспективі зв'язати Одесу веломаршрутами з найближчими містами».

Павло Клименко
Оксана Цимбалова також вважає, що велоінфраструктура зможе підвищити туристичну привабливість Одеси, але в більшій мірі вона повинна служити для комфортного пересування самих городян: тому в пріоритеті - будівництво велосипедних доріжок зі спальних районів до центру міста і активна позиція, спрямована на постійний контроль міської влади в цій сфері.

З рештою, комерційні структури повинні розуміти, що будівництво велодоріжок – це позитивний момент, який приверне більше відвідувачів, туристів в комфортне місто.

Текст та візуалізація
Павло Колотвін
Станіслав Кінка