Ресурси та нові громади в Одеській області. Чи зможуть об’єднані міста та села себе утримувати?

Кожен великий чи малий населений пункт має свою інфраструктуру, ресурси, які мають допомогти йому бути успішними. Великим містам у цьому плані простіше. На територіях обласних центрів можна знайти чимало заводів, фабрик та інших підприємств, що платять податки до місцевих бюджетів та створюють робочі місця для населення.

Що стосується, сіл та містечок, то там ситуація складніша. Звісно, бувають малі населені пункти, на території яких знаходяться великі підприємства. Подекуди приїжджих робітників там більше, ніж місцевих жителів. Однак в більшості випадків головними ресурсами сіл лишаються земля та люди. Саме на них робить ставку більшість об’єднаних територіальних громад, яких в нашій державі останніми роками стає все більше.

Вісімнадцятого вересня в Одесі, в рамках ХІІІ Українського муніципального форуму, відбулася панельна дискусія «Ресурсне забезпечення об’єднаних територіальних громад у 2017-2018 роках». Захід привернув увагу представників Асоціації міст України, керівників державних служб нашої держави, які спеціалізуються на питаннях будівництва, містобудування та житлово-комунального господарства. Вони виступили перед делегатами форуму, поділившись новими напрацюваннями у своїй роботі та вислухавши поради та пропозиції керівників місцевих рад.

«Одним з найгостріших питань, яке сьогодні стоїть перед ОТГ, є питання передачі земель у власність громади, які лежать поза межами населених пунктів. Відповідний законопроект лежить у Верховній Раді, однак його досі не розглянули. Існує думка, що Держкадастр існує тільки для того, щоб беззаконно дерибанити сільську землю. Однак факти говорять про інше. В останні роки строк максимальної передачі землю в оренду скоротили від сорока до семи років. Орендна тепер плата становить не менше 12 відсотків, а не 3-8 відсотки, як це було раніше. Ця цифра була визначена за середньоринковою ціною оренди на землю на аукціоні. І найголовніше: передача земель в тимчасове користування може бути здійснена виключно за погодження з органами місцевого самоврядування», — резюмував виконуючий обов’язки голови Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру Олег Цвях.

Земля та комунальні ресурси повинні бути повністю зареєстровані та використовуватися на благо територіальних громад. Місцеві жителі, в свою чергу, мають бути повідомлені про те, яким чином місцева влада використовує підпорядковану їм інфраструктуру.

Це сприятиме чесному та прозорому використання регіональних ресурсів, які будуть ефективно впливати на добробут громади. Однак щоб цього досягнути, треба вирішити багато завдань, спрямованих на розробку методичних матеріалів для органів місцевого самоврядування. Також необхідно допомогти їм перейти від теорії до практики, адже багато керівників не встигає орієнтуватися у швидкоплинності чинного законодавства.

Велика кількість проблем виникає із тим, кому і як можна передавати землю у власність. В маленьких населених пунктах гостро стоїть питання забезпечення земельними ділянками учасників АТО. Більшість військовослужбовців, що проживають у сільській місцевості, без проблем отримали свої земельні наділи. Однак ті, що живуть в містах, зіштовхуються зі складнощами на кшталт того, що на території міст вільної землі бракує. А в селах ці люди часто отримують відмови з аргументацією, що вони не являються місцевими жителями. Однак за нинішнього законодавства це не може бути причиною для відхилення заявки. Тому керівників об’єднаних територіальних громад закликали всіляко допомагати учасникам АТО реалізувати їхні заслужені права.

Загалом, утворення об’єднаних територіальних громад передбачає не тільки можливість широкого використання ресурсів, але й збільшену відповідальність. Органи місцевого самоврядування працюють прямо під наглядом своїх виборців та не можуть перекладати свою відповідальність на центральних органів влади. Вони хоча й досі відіграють свою важливу (а подекуди й негативну) роль в житті регіонів, проте з кожним роком їх вплив буде зменшуватися. А громадам вже зараз треба не боятися брати на себе відповідальність та працювати на благо місцевих жителів.

« Якщо ми беремо сьогоднішню реформу децентралізації, то жодна країна не знала такого руйнування диктаторської системи та переходу до демократичної системи управління. Однак разом із цим виникає чимало проблем, що потребують вирішення. Нещодавня трагедія в одеському таборі «Вікторія» показала, наскільки місцева рада має бути відповідальною за безпеку громадян. Наразі жоден з обласних центрів України не взяв на себе функції контролю за архітектурно-будівельною сферою. Але так не може продовжуватися вічно. Не може бути так, що гроші ми приймаємо на власні рахунки, а ніякої відповідальності брати не хочемо», — сказав Віце-прем’єр-міністр України Геннадій Зубко.

Це далеко не єдині проблеми, які були озвучені на панельній дискусії. Про них знають всі місцеві ради та територіальні громади по всій Україні. Проте це не значить, що з ними треба змиритися та пливти за течією. За останні роки система місцевого самоврядування змінилася, та й українці давно вже не ті, що й були. Зараз ми живемо у нелегкий час, коли кожен громадянин розуміє відповідальність за майбутнє своєї країни. Однак із цим розумінням ростуть вимоги до органів місцевого самоврядування, представникам яких доведеться ретельно вчитися працювати за нових умов.

Марія Шевчук

Даний проект виконується за підтримки проекту USAID «У-Медіа», що реалізується міжнародною організацією Інтерньюз.