Тарифні новації для місцевих бюджетів: більше коштів на субсидії та додаткові повноваження з фінансування пільг

Від передачі функцій з фінансування комунальних пільг на місцеві органи влади насамперед постраждають бюджети районного значення.

Парламент збільшив видатки на субсидії на 7,6 млрд грн. Таке рішення народні депутати прийняли сьогодні.

На початку року уряд планував витратити на субсидії 47 млрд грн. Саме ця цифра була спершу закладена у держбюджеті. Однак вкластися в цю суму не вдалося.

Справа в тому що у 2016-му році субсидії не були профінансовані повністю. Після опалюваного сезону 2016-017 борги держави перед підприємствами ТКЕ перевищували 20 млрд грн. Як наслідок, у липні парламент вніс зміни до держбюджету та збільшив видатки на субсидії на 14,1 млрд грн – до 61,2 млрд грн.

Але для перекриття уже існуючих боргів цієї суми також не вистачало – потрібно було ще близько 8 млрд грн. Саме цю суму зараз і було виділено. Вона дозволить «закрити» борги за видатками на субсидії за минулий опалювальний сезон. Що ж до сезону 2017-2018, то з його початком борги знову почали накопичуються і кошти на їх погашення з’являться вже у січні 2018-го – після прийняття бюджету на наступний рік. Наразі у бюджету немає можливості профінансувати ці видатки.

Зважаючи на те, що лише у цьому році на видатки на субсидії знадобилося майже 69 млрд грн, запланованих на наступний рік 55 млрд грн очевидно не вистачить. Цифру доведеться коригувати протягом року.

В наступному році Кабмін планує ще одну тарифну новацію – передати на рівень місцевих бюджетів функції з фінансування комунальних пільг. Це передбачає проект бюджету на 2018 рік.

Це вже не перший випадок, коли Мінфін «спускає» на місцеві органи влади повноваження з фінансування пільг. У минулі роки на рівень міст були передані функції з фінансування пільг на проїзд, на телефонний зв’язок.

Зараз у випадку з комунальними пільгами ціна питання – 7 млрд грн. І місцеві бюджети не зможуть впоратися з цим навантаженням.

Якщо ці повноваження будуть передані на рівень місцевих бюджетів це означає одне – виконання деяких інших програм просто випаде. Логіка проста: для того, щоб профінансувати пільги чимось доведеться пожертвувати. Усі бюджети наповнюються по різному, і є населені пункти, які не можуть профінансувати вже існуючі пільгові зобов’язання.

У першу чергу від додаткового навантаження можуть постраждати бюджети районного значення – у них набагато менше фінансового ресурсу на відміну від, наприклад, бюджетів ОТГ, або бюджетів міст обласного значення.

Олег Гарник, аналітик асоціації міст України.