Як продавати та купувати в умовах децентралізації
думки експертів
Незважаючи на старт реформи місцевого самоврядування, у питаннях бізнесу та експорту товарів, ми ще лишаємося досить «централізованими».
За час наших публікацій ми багато разів писали про хід реформи місцевого самоврядування на півдні України. В більшості випадків ми досліджували ситуацію зсередини, звертаючись за коментарями до регіональних експертів та жителів власне тих населених пунктів, які нас цікавили.

Проте інколи буває корисно оцінити обстановку повністю, знайти характерні риси для всіх українських сіл, містечок, об'єднаних територіальних громад. Саме з цією метою, в рамках програми «Точне відображення угоди про Асоціацію Україна-ЄС в українських медіа», ми побували в Києві, де й поспілкувалися з представниками Міністерства економічного розвитку і торгівлі України.
Бізнес має лишатися в регіонах
Незважаючи на старт реформи місцевого самоврядування, у питаннях бізнесу та експорту товарів, ми ще лишаємося досить «централізованими». Випадки, коли виробництво розташоване десь в області, а головний офіс знаходиться в Києві, зовсім не рідкість. Хоча як свідчить європейський досвід, подібна практика не є обов'язковою. В тому ж Берліні, одній з найуспішніших столиць ЄС, знаходиться чимало філій компаній, керівні офіси яких розташовуються десь в провінціях (як правило, поруч з виробництвом). Завдяки цьому більшість регіонів розвивається рівномірно, бо зароблені гроші не йдуть кудись «нагору», а лишаються на заслужених місцях.
Наталія Микольська
заступник Міністра економічного розвитку і торгівлі України
«В контексті децентралізації важливо, щоб місцева влада боролася за те, щоб головні офіси розташовувалися саме на рівні об'єднаних територіальних громад . Адже там, де більше сплачується податків, там краще розвивається інфраструктура. В ідеалі мені б хотілося бачити, щоб в майбутньому керівники ОТГ збиралися і мірялися своїми об'ємами експорту.

Щоб не змагалися в тому, скільки в них невикористаних коштів лежить на рахунках, а хвалилися своїм внеском до продажів українських товарів за кордон. Влада на місцях має прагнути, щоб в областях розвивалися не тільки виробничі потужності, але й реєструвалися іноземні компанії. Треба донести до бізнесу, що не все зосереджено в Києві, що в багатьох випадках простіше сплачувати податки в регіонах і саме там отримувати необхідні послуги»
Важливо створювати нові робочі місця, необхідно розвиватися
Сьогодні південні області нашої держави, зокрема Одеська, цікавлять європейських інвесторів. Тут закуповують сільськогосподарську продукцію, будують бази відпочинку та навіть відкривають нові заводи. Важливо створювати нові робочі місця, необхідно розвиватися. Та не треба забувати про вигоду та слідкувати, куди йдуть податки.

Так об'єднані територіальні громади зараз шукають нові способи заробітку, бо з розширеними повноваженнями в них збільшилася потреба у грошах. Треба фінансувати заклади соціальної сфери, підтримувати інфраструктуру на належному рівні. Грошей багато не буває, а в більшості українських сіл ніколи й не було. Тому варто вчитися розподіляти отримані кошти, на чому теж неодноразово наголошувалося.
Об'єднані громади стають «прозорішими»
Однією з ключових тем обговорень була система закупівель Prozorro, яку багато критикують останнім часом. Мовляв, вона недосконала та потребує доопрацювань. Проте це той випадок, коли краще хоч якийсь варіант контролю, ніж повна його відсутність. Якби у нас були абсолютно чесні та ідеальні громадяни, можливо не треба було б ніяких тендерів. Відповідальним людям просто би давали гроші, а вони йшли й купували б за них все, що треба. На жаль, такого немає навіть в передових країнах, на які ми всі рівняємось. Проблема не тільки в корупції чи неефективності використання коштів. Тут є загальна філософська проблема витрачання чужих грошей на непотрібні речі.

Будь-яка людина буде прагнути працювати менше та заробити більше. Навіть якщо це робиться нечесними шляхами, особливо без загрози покарання за подібні. Зрозуміло, що купувати дорого краще, ніж купувати дешево. Якщо ви маєте можливість дозволити собі дорогу річ, то ви це зробите. Людина, яка немотивована витратити кошти максимально ефективно, постарається купити що дорожче з мотивацією «там надійніше». Але, на жаль, в наших громадах немає достатньо грошей, щоб перекрити всі потреби, тому система тендерів є необхідною. Вона працює всюди, від величезних замовників на кшталт Укрзалізниці чи Нафтогазу до маленьких замовників на кшталт територіальних громад.

Максим Нефьодов
перший заступник Міністра економічного розвитку і торгівлі України
«Коли ми переводили все в електронний реєстр, то нас дуже лякали «А як же села де немає Інтернету?», «Люди не розберуться з новою системою» і так далі. Однак дивна річ: жодного разу я не чув цього аргументу з уст представника сільської громади. А от люди, які приїжджають на засідання на Мерседесах, дуже опікуються зубожінням та кволими людьми.

За три роки роботи системи я можу з упевненістю сказати, що починаючи з сум від 3-5 тисяч гривень можна проводити тендери. Для цього не треба бути Інтернет-генієм, це як розуміти, що після замовлення товарів в он-лайн магазині вам не доставлять їх безкоштовно. Я абсолютно переконаний, що для місцевої влади та об'єднаних територіальних громад, які хочуть заощадливо використовувати кошти платників податків, система Prozorro буде корисною»
На щастя, у більшості українських населених пунктів все це чудово розуміють. Там вирішили не красти по максимуму і роздавати гречку перед виборами. Вони обрали незвичний для України шлях – зробити гарну справу, за яку б їх поважали та обрали на наступних виборах.

У зв'язку з децентралізацією всім органам місцевого самоврядуванню вкрай важливо навчитися стратегічному плануванню. Не треба очікувати, що все бажане вдасться зробити за короткий строк, однак якщо не почати – то нічого й не зміниться.
Текст та візуалізація
Павло Колотвін
Марія Шевчук
Даний проект виконується за підтримки проекту USAID «У-Медіа», що реалізується міжнародною організацією Інтерньюз.