25 травня 2021

Аналіз медіа простору Одещини у травні: з політичними маніпуляціями (але без фейків)
Навіть у міжвиборчий період одеські політики та провідні регіональні ЗМІ маніпулюють переважно на політичні теми.
Такі висновки можна зробити після аналізу даних, які були отримані в результаті щотижневого моніторингу одеського інформаційного простору командою проекту "Infocrime Одеса" за підтримки британського фонду Thompson Reuters, у партнерстві з Інститутом масової інформації.*

З 17 по 21 травня було проаналізовано 1255 повідомлення в 14 місцевих медіа, 647 дописів у Телеграм каналах та 45 постів у Фейсбуці шести місцевих політиків, активних у соціальних мережах. В 19 матеріалах (1% від усіх проаналізованих) виявлені маніпуляції, з них 4 публікації мали ознаки прихованої чи невірно маркованої реклами.

Основною темою маніпуляцій стала політика (58% від усіх новин з порушеннями стандартів). Зафіксовані також порушення у новинах, пов'язаних з вакцинацією, мовним питанням та економікою. Серед дописів місцевих політиків присутній лише один випадок мови ворожнечі, заснований на гомофобії. Протягом моніторингового періоду не виявлені фейки.

1
Маніпуляції та "джинса" в місцевих ЗМІ
Цього тижня зафіксовано 4 новини з ознаками політичної замовності (21% від усіх повідомлень з маніпуляціями). Випадки джинси мали відношення до таких місцевих політиків як Тетяна Плачкова (ОПЗЖ), Олег Муратов (заступник голови ООДА) та партій ЄС та ОПЗЖ.

Політичні маніпуляції стосувалися як всеукраїнського так, і регіонального рівня. Так не відповідає змісту новини повідомлення з заголовком "Зеленський пообіцяв санкції щодо Коломойського і Фірташа". В тексті згадується відповідь Президента на питання щодо ймовірних обмежень стосовно відомих бізнесменів країни, але відсутня конкретна цитата Зеленського, де б він обіцяв "санкції" по відношенню до конкретних людей. В цьому випадку вбачається власна інтерпретація журналістом почутої інформації й викладення її як факту. Також ця новина є прикладом маніпуляції, заснованої на мемах через використання упереджених зображень.

Маніпуляційним також виглядає висновок місцевих журналістів, що "День вишиванки президент України Володимир Зеленський вирішив відзначити в косоворотці". В дописі відсутнє обґрунтування такого висновку. Слід зазначити, що інші українські ЗМІ опитали експертів, деякі з яких підтвердили, що використаний фасон вишиванки відповідає українській традиції.

Емоційна термінологія та упереджене ставлення до політика зафіксовано в новині "Ху із Віктор Ляшко: біографія, «досягнення» і скелети в шафі нового міністра охорони здоров'я". Надмірна емоційність прослідковується у використанні ярликів в цитатах автора: "Майстер спорту з боротьби з коронавірусом", "Відмінником його назвати не можна, викладачі згадують двійки, які він отримував на іспитах з профільних предметів" (відсутнє посилання на джерело), "Можете уявити, який бардак коївся в лабцентрі під керівництвом Віктора Ляшко!", тощо.

Новина на сайті видання "Думская"
2
Вакцинація і "корона": досі в топах маніпуляцій
Зафіксовані в ході моніторингу кілька маніпуляцій, пов'язаних із вакцинацією. В новині "Одесити бояться індійської вакцини від коронавіруса і вважають за краще південнокорейську" не надається конкретна цитата будь-кого, де йшла б мова саме про відчуття страху стосовно індійської вакцини. Присутня думка директорки одеського центру первинної медико-санітарної допомоги Тетяни Черненко, що "одесити не вважають Covishield і AstraZeneca-SKBio однаковими та в рівній мірі безпечними".

Вирваною з контексту можна вважати назву новини "При виїзді на працю в Польщу мешканців Одеси будуть вакцинувати на кордоні", оскільки в першоджерелі йдеться про всіх громадян України, а не лише одеситів. Маніпуляція подібного характеру простежується і в новині з заголовком "Банківські карти одеситів можуть заблокувати", оскільки ґрунтується вона на повідомленні НБУ і стосується всіх українців. На додаток, назва новини містить перебільшення, оскільки в повідомленні йдеться про стандартний перелік безпекових ситуацій, коли банківська карта може бути заблокованою банком. Подібна маніпуляція із введенням громадян в стан занепокоєння прослідковується й у новині "Скасування урядом фіксованих цін на газ може залишити одеситів без опалення". В повідомленні присутні оціночні судження журналіста, які не підтверджуються експертними висновками.

Новина на сайті "Odessit.ua"
Новина на сайті "Таймер"
Чорним піаром виглядає новина всеукраїнського видання "Обозреватель" під назвою "Приватбанк» по ночах за відеоігри списував гроші у пенсіонерів, які користуються кнопковими телефонами", яку поширили деякі одеські ЗМІ. Повідомлення насичене неперевіреними фактами та емоційною лексикою на кшталт "Спікери «Приватбанку» у відповідь на звинувачення традиційно зреагували дуже витіювато", "відзначимо, що така поведінка представників «Приватбанку» не є чимось незвичайним", співробітник банку "звинуватив у трагедії ... самих пенсіонерів" і т.д. В такій ситуації місцевим журналістам слід обережніше ставитися до новин їх колег, оскільки вони можуть стати інструментом поширення чорного піару.

Зафіксовані й інші маніпуляції із назвами публікацій в деяких місцевих медіа, що подекуди спотворює розуміння змісту новини. Так, експертами проекту було зафіксовано 4 заголовки із маніпуляціями — оціночними судженнями:

«Лагідну українізацію» (судження подається як факт, не уточнюється, що ця теза була використана урядовцем в певному контексті, а згадка про неї відсутня у новині).
Публікація на сайті "Бессарабия Inform"
Рекомендації

  • Перевіряти заяви політиків у соціальних мережах перед їхньою публікацією в медіа. Такі заяви можуть містити неправдиві факти, перекручені цифри. Потрібно додавати бекграунд з підтвердженням або спростуванням такої інформації.

  • Шукати першоджерела цитат та робити власний переклад з мови оригіналу.

  • Більш відповідально ставитися до написання заголовків та змісту новин.

  • Уважно опрацьовувати статистику, особливо показники кількості інфікованих на коронавірус. Інформацію про показники варто перевіряти в таких джерелах: Міністерство охорони здоров'я України та Офіційний інформаційний портал Уряду

  • Маркувати політичну рекламу зрозумілим для аудиторії способом.

  • Уникати мови ворожнечі.

Формувати більш згуртовану регіональну спільноту журналістів, які могли б самостійно виявляти «джинсу» та фейки на місцевому рівні та контролювати одне одного.



*Дослідження охопило період з 17 по 21 травня 2021 року. Загалом було проаналізовано 1902 повідомлення в стрічках новин та Телеграм каналах 10 медіа «Думська», «048», «Одеса.Онлайн», «УСІ», «Таймер», «Бессарабія інформ», «Пушкінська», «Одесит.юа», «Одеса-медіа», «Топор» та 4 телеканалів (підсумкові випуски за тиждень) – «Думська ТВ», «Odesa.Live», «7 канал», «Перший міський». До моніторингу також потрапили 45 дописів у Фейсбуці шести місцевих політиків.

З методологією дослідження можна ознайомитися за посиланням.


** Проєкт реалізується ГО "Інституту масової інформації" і фінансується Фондом Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства, за підтримки Міністерства закордонних справ і у справах Співдружності націй Великої Британії.