Більше свободи та більше грошей: що дає земельна реформа громадам Одещини?
Об'єднані територіальні громади зацікавлені в контролі доходів від земельних паїв. Проте протягом тривалого часу українські закони не давали органам місцевого самоврядування повноцінно розпоряджатися територіями сільськогосподарського призначення. Кардинальні зміни відбулись два роки тому.

В січні 2018 року Урядом було ухвалене розпорядження, за яким земельні сільськогосподарські наділи, що належали державі, мали стати комунальною власністю громад. Відбулась земельна децентралізація, що дала громадам повноцінно працювати. Одеська область теж активно долучилась до загальнодержавних змін.
В перший рік дії закону дві третини створених громад регіону (тоді їх було було трохи більше тридцяти) отримали право розпоряджатися земельними наділами. Вони змогли їх здавати в оренду за вигідним тарифом, чи захищати території від винищення. Новий закон дозволив громадам не тільки отримати більше свободи, але й здобути інструмент для наповнення власних бюджетів. В умовах, коли ОТГ мають утримувати інфраструктуру самостійно, важлива кожна копійка на рахунку.

Завдяки такому крокові територіальні громади змогли повноцінно скористатися землями колишніх колгоспів, які прийшли в занепад після розпаду Радянського Союзу. Для багатьох ОТГ, що складаються переважно з сіл, земля чи не єдине джерело доходів. Міські територіальні громади (або сільські, що прилеглі до великих міст) мають більше можливостей для заробітку. Віддалені села роблять ставку на землю, віддаючи її під сільськогосподарські роботи, сонячні та вітрові електростанції і т.д.

Після місцевих виборів 2020 року вся територія України виявилась покритою громадами. Всі вони мають отримати в розпорядження земельні наділи, розташовані в межах ОТГ. Станом на сьогодні, передача земель це формальність, адже є державна підтримка та політична воля, яка сприяє цим змінам. Розроблена законодавча база, існуючі нормативи доповнюються та вдосконалюються. Однак щоб досягти такого результату, знадобилось майже тридцять років.
« Лише за умови існування сильних та спроможних громад наша держава може бути потужною та процвітаючою. Ми маємо глибоке переконання, що майбутнє нашої країни, полягає в глибокій децентралізації та розвитку об'єднаних територіальних громад. Держгеодастр буде підписувати з головами ОТГ відповідні акти про передачу земель. Ми поставили чіткі строки, щоб до 15 грудня 2020 року фіналізувати процес передачі земель з державної в комунальну власність. Не все йде легко, ми стикаємось з величезним опором сил, що протягом тридцяти років харчувалися з тих земель. Але за підтримки Уряду ми цей опір подолаємо, і територіальні громади України отримають більше двох мільйонів гектарів земель у свою власність», - говорить Голова Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру Роман Лещенко.

Роман Лещенко
Ставка на оренду землі в Одеській області сягає від 8 до 12 відсотків за нормативну грошову оцінку земельного наділу. Але вистачало таких територій, де податкова ставка трохи перевищувала чотири відсотки. Таких прикладів було особливо багато на півдні Одещини. Через низькі ціни на оренду місцеві бюджети недотримували мільйони гривень. А «вишенькою на торті» було те, що 40 відсотків зароблених коштів потрібно було перепрямувати до районного бюджету.

Найбільше можливостей для заробітку з'явилось в тих населених пунктах, що входили до складу ОТГ. Зараз законодавчо вся територія Одещини охоплена територіальними громадами. Тому тим, хто пристав на об'єднання в 2020 році, є сенс орієнтуватися на досвід сусідів. Велика кількість жителів сільських ОТГ, що більшу частину життя пропрацювали на колгоспних землях, зовсім нещодавно стали власниками заслужених наділів.
Колишні колгоспники могли претендувати на "сотки" за законом, проте на практиці це право було важко реалізувати. На рівні держави такі погодження видавились не дуже охоче. Тільки після того, як землі перейшли до комунальної власності, стало простіше отримати технічну документацію, щоб вести індивідуальне сільське господарство. І тільки власникові вирішувати чи віддавати землю в оренду, чи обробляти свої особисто.

Одне з найважливіших завдань, яке стоїть перед новоствореними територіальними громадами, це ефективне наповнення бюджетів. На перших етапах це зробити дуже складно. Багатьом громадам бракує досвіду, впровадити інновації не завжди можливо, тому є сенс спиратися на ті ресурси, що є в наявності. Сьогодні ситуація така, що земельні наділи в багатьох випадках єдина річ, яка допомагає сільським жителям заробити.
«Починаючи з 2014 року, коли в Україні стартувала реформа децентралізації, питання передачі землі завжди було важливим. З часів проголошення Незалежності було реалізовано чотири етапи земельної реформи і сьогодні ми стоїмо на порозі п'ятого. Він передбачає розширення земельних повноважень територіальних громад. Тому сьогодні основне завдання реформи – перерозподіл земель з передачею їх у власність підприємствам, установам, організаціям як основного засобу виробництва та економічного розвитку територій», - каже очільник Всеукраїнської асоціації об'єднаних територіальних громад Олександр Корінний.

Олександр Корінний
Представники органів місцевого самоврядування постійно під контролем місцевих мешканців, сприяє мінімізації корупційних ризиків. Менше буде випадків того, що землі обробляються «в темну», без належного оформлення. Жителі сіл мають безпосередній інтерес в тому, щоб бюджети їхніх громад наповнювались з податків. Адже тільки тоді будуть нові амбулаторії, вуличне освітлення, дороги, та багато інших інфраструктурних елементів, що зроблять життя в регіонах комфортнішим.
Текст та візуалізація
Марія Шевчук
Інформаційно-аналітичний сайт informer.od.ua є медійним проектом ГО "Інститут політичної інформації".