Дороги Одещини:

ремонтувати не можна доїхати

Дорожня галузь в нашій державі потребує серйозних реформ. В цьому можна переконатися, проїхавши українськими дорогами. Від їхнього незадовільного страждають як машини, так і громадяни. Транспорт ламається, люди з великими труднощами дістаються до інших міст, лікувальних закладів, органів соціального забезпечення. Ремонт доріг стає подекуди одним із пріоритетних напрямків в розвитку інфраструктури громад. Але подекуди на якісну реконструкцію не вистачає фінансових ресурсів.

Кожен житель вважає, що дорога біля його населеного пункту перебуває в найгіршому стані й потребує першочергового ремонту. Ці прагнення подекуди стають предметом маніпуляцій перед виборами, щоб схилити громадськість до тієї чи іншої сторони. Справедливим було б створити алгоритм розподілу коштів на ремонти доріг, що все не зводилось до людського фактору. З урахуванням всіх нюансів, пріоритетні напрями могли б обиратись автоматично.
Але навіть коли кошти виділені та необхідні роботи проведені, проблема остаточно не вирішується. Нерідко часто спостерігається ситуація, коли ремонт зробили, але гарний результат тримається недовго. Така ситуація склалась в Одеській області, зокрема в Красносільській територіальній громаді. У селі Іллічанка, підпорядкованій цій ОТГ, вже не перший рік спостерігається проблема з великогабаритним транспортом. Вузька сільська дорога просто тріскається, не витримуючи потік вантажівок. Вони, проїжджаючи через населений пункт, руйнують дорожнє покриття, яке не встигають відновлювати.

Громада намагалась вирішити це питання самостійно, але довгий час не мала важелів, щоб це зробити. На сьогодні ОТГ має контакт зі Службою автомобільних доріг в Одеській області. Вони готові піти назустріч, встановити певні знаки та зменшити рух. Обмеження стосуватимуться температурного режиму та вагових норм. Фури все одно будуть їздити, але їхня вага не має перевищувати 24 тони. Зараз є розуміння з боку керівництва Служби автомобільних доріг регіону. Такого результату було досягнуто шляхом тривалих перемовин.
Мешканці Красносільської ОТГ спілкувалися з представниками Служби автомобільних доріг, шукали компромісів. Учасники перемовин досягли домовленостей щодо встановлення пішохідних знаків й переходів, зараз проводяться всі необхідні бюрократичні процедури. Мешканцям Іллічанки хотілося б взагалі обмежити рух через їхнє село. Але, на жаль, для цього поки нема такої можливості. Були очікування, що в рамках реформи місцевого самоврядування дорогу в Іллічанці передадуть в розпорядження Красносільської громади. Але вони не справдились.
«Служба автомобільних доріг вказала, що поки не буде проекту реконструкції Об'їздної дороги, вантажівкам просто немає куди їхати. І тут стає питання, вони їдуть через селище Котовського по вулиці Заболотного, де створюється транспортний колапс, дорога від перевантаження просто хвилями йде. Очікувалось, що дорога буде передана на баланс громади і вона зможе її якісно відремонтувати. Кожного року доводиться вибивати ці кошти на ремонт. Але це тимчасові міри – дорогу латають, але через рік ситуація повторюється. Фури їдуть постійно, розбивають дорогу. І ми викидаємо свої гроші, маючи інші проблеми, які теж вирішувати треба. А від населення чуємо невдоволення, що гроші витратили, а результату нема», - говорить заступниця голови Красносільської ОТГ Марина Архірій.

Марина Архірій
В Одеській області зареєстровано 2800 кілометрів доріг державного значення, за них відповідає Служба автомобільних доріг. Близько 5000 – дороги місцевого значення, за які відповідає Одеська обласна державна адміністрація. Потрібно відремонтувати близько 750 кілометрів автошляхів загальною кошторисною вартістю близько 11 з половиною мільярдів гривень. Це дуже велика сума, тому одночасно все зробити неможливо. В цьому році на ремонт доріг Одеського регіону було виділено 1,8 мільярдів гривень.

Півтора мільярди підуть на реконструкцію і 360 мільйонів – експлуатаційні роботи. Очікується додаткове фінансування в мільярд гривень. В 2020 році в Одеській області планується відремонтувати 163 кілометри автомобільних доріг. Ці ремонти повинні кардинально змінити міцність покриття, безпеку руху. Що за першим, що за другим пунктом в українців є чимало скарг. У Служби автомобільних доріг є вимоги до учасників, коли вона оголошує тендер. Зокрема компанія, що хоче взяти на себе ремонт, повинна мати власну лабораторію.
«Лабораторія вимагається для того, щоб зекономити час та перевірити матеріал на відповідність. Також в нашої структури є своя лабораторія, що є другим ступенем перевірки. Ми залучаємо також сторонніх експертів, щоб перевірити якість. Таким чином, матеріал проходить три етапи перевірки. І то в таких обсягах роботи можна припуститись певних помилок. Помилки виникають при замішуванні асфальто-бетонної суміші. До того ж бувають речі на кшталт дощу, які можуть внести корективи до планів на ремонт. Дорожнє будівництво це цілий ланцюг організацій, людей та відділів, що працюють разом. І на кожному етапі щось може піти не так, як задумувалось від початку», - пояснює начальник Служби автомобільних доріг в Одеській області Дмитро Рибалка.

Дмитро Рибалка
Незважаючи на брак фінансування, керівництво дорожньої галузі прагне відновити хоча б частину інфраструктури. Нещодавно відкрили ділянку в Роздільнянському районі біля села Степанівка. На черзі завершення робіт десятикілометрового відрізку від Чорноморська до Санжейки. В серпні завершаться роботи на ділянці від Сергіївки до Курортного.

Ремонт останнього відрізку актуальний в розпал курортного сезону. Маршрут відстанню чотирнадцять з половиною кілометрів орієнтований на відпочивальників, бо проходить вздовж Чорного моря. Очікується завершення ремонту дороги Р-55 у Березівському районі. В Арцизькому районі відремонтують фрагмент дороги від Арцизу до селища Тарутине.
Це перелік тих робіт, що мають завершитися до кінця літа. Паралельно планується розпочати реконструкцію на багатьох інших ділянках Одеської області. До кінця року покращиться ситуація на автошляхах Болградського та Захарівського районів. Таким чином, подорожувати автошляхами регіону стане набагато простіше. Наскільки вистачить ремонту, чи зійде асфальт з першим снігом або навпаки, прослужить не один рік. Про це можна буде довідатись тільки по завершенню реконструкції та перших природних катаклізмів.
Текст та візуалізація
Марія Шевчук
Інформаційно-аналітичний сайт informer.od.ua є медійним проектом ГО "Інститут політичної інформації".