28 липня 2021

Гучні політичні заяви та курйозні заголовки: чим відзначилися одеські ЗМІ минулого тижня
Минулого тижня медійний простір Одещини зберігав вже набуту раніше тенденцію до поширення невірно маркованої та прихованої політичної реклами. В одеських ЗМІ минулого тижня себе "піарили" Сергій Шахов та Олександр Мазурчак з партії "Наш край", віцемери Одеси Павло Вугельман та Дмитро Жеман, нардеп Олексій Лєонов та міський голова Одеси Геннадій Труханов.
Такі висновки можна зробити після аналізу даних, які були отримані в результаті щотижневого моніторингу одеського інформаційного простору командою проєкту "Infocrime Одеса" за підтримки британського фонду Thompson Reuters, у партнерстві з Інститутом масової інформації.*

З 19 по 23 липня було проаналізовано 1440 повідомлень в 14 місцевих медіа, 234 дописів у їхніх Телеграм-каналах та 26 постів у Фейсбуці 6 місцевих політиків, активних у соціальних мережах. В 49 матеріалах (2.8% від усіх проаналізованих) виявлені маніпуляції. Загалом із 49 публікацій, в яких були знайдені ознаки порушень, 63% матеріалів відносяться саме до "комерційної та політичної джинси".

Також були зафіксовані статті з елементами мови ворожнечі, в заголовках яких згадується слово "кавказці", що є порушенням журналістських та етичних стандартів. Минулого тижня була зафіксована одна публікація з елементами сексизму. Щодо інших тем, далі у дайджесті.

1
Маніпуляції із заголовками та фактами: що нового?
В деяких ЗМІ минулого тижня продовжили відбуватися маніпуляції із заголовками новин, коли заголовок не відповідає їх суті. Так, у новині "Херсонський суд залишив на волі двох любителів Гітлера за підпал синагоги" йдеться про те, що суд виніс обвинувачувальний вирок учасникам подій - по чотири роки позбавлення волі із випробувальним строком, але у заголовку сказано, що їх було залишено на волі. Створюється хибна думка ніби злочинці були виправдані. Також у публікації "День міста в Кіровоградській області відзначили виступом дітей- «гітлерівців»" описаний факт того, що на змагання зареєструвалася команда "Гітлерівці". В самій публікації згадується офіційна позиція мера міста, який у своєму дописі у соціальних мережах відзначив, що після бесіди з організаторами, гравці змінили назву. Проте, із заголовка новини складається враження, що команда виступала під початковою назвою. Подібні випадки, коли заголовок змістовно відрізняються від суті новин - одна з найпоширеніших маніпуляцій у ЗМІ.

Новина на "Таймер"
Дивною також виявляється публікація кримінальної хроніки із наголосом на місце походження правопорушників. Так, у трьох публікаціях одного і того ж ЗМІ "Троє харків'ян вкрали з автомобіля одесита більше трьох тисяч гривень (фото, відео)", "Житель Тернополя заліз у вікно до сплячої одеситки, зачинив її у кімнаті та пограбував", "Житель Луганської області наніс 21-річному одеситу тяжкі ножові поранення в живіт заради кишенькових грошей та телефону (фото, відео)" особливо акцентується увага на походженні героїв цих новин, що, як мінімум, не має особливого значення при подібних обставинах.

В іншій публікації "Спека в Одесі посприяла більш тверезому водінню: порушників стало менше" пряма мова поліцейської не вказує на зв'язок між погодою та зниженням кількості нетверезих водіїв за кермом. Проте журналісти саме цей висновок роблять у заголовку статті. Подібні випадки, коли судження автора/ки статті подаються як факт - одна із найпоширеніших маніпуляцій у ЗМІ.

Новина на

"Odessit.ua"
2
Старі добрі методи та "меми"
Цікаво, що одне з одеських новинних видань минулого тижня розповсюджувало російську дезінформацію. У статті із назвою "В Абхазії подякували Зеленського за визнання республіки" по суті "перекручується" заява Володимира Зеленського з метою наведення непрямих фактів його буцімто визнання т.зв. Республіки Абхазія. Але, окрім заголовка, текст новини ґрунтується на дописі у фейсбуці одного з абхазьких політиків Кана Танії, що також не робить цю новину об'єктивною.

Минулого тижня, як і раніше, продовжилася серія публікацій, в яких одне з одеських видань використовує новини, які стосуються всієї країни, відокремлюючи при цьому одеситів від українців. І цей тиждень не став винятком. Одразу було зафіксовано 6 подібних між собою повідомлень. Наприклад новина "Фінляндія відкриває кордони для вакцинованих від ковіду одеських туристів" та інші, на кшталт, "Під час грози одеситам не рекомендують відкривати парасолі та користуватися телефонами" чітко вказують, наскільки журналісти намагаються використовувати новини національного та загального масштабу тільки стосовно одеситів. Як наслідок виникають такі курйози: "Колекторів оштрафують та позбавлять ліцензії за порушення прав одеситів".

У відео випуску новин "Думская" 21 липня 2021, що було викладено на каналі Youtube, один із сюжетів називався "Копи викрили етнічну групу торговців наркотиками". Проте зі змісту сюжету стало відомо, що група, яку звинувачують у торгівлі наркотиками, має радше родинні зв'язки, а не етнічні. Будемо сподіватися, що помилка у назві є випадковою та не мала на меті підвищити резонанс справи.

Новина на Youtube-каналі

"Думская"
Ну і наостанок хотілося б відзначити публікацію, розміщену у власному фейсбуці депутатом ОМР Олексієм Єреміцею, в якій він використав "мем" з нардепкою Іриною Верещук, щоб висміяти її можливе подання на посаду міністра оборони України. Нагадуємо, що навіть у власних соцмережах використання "мемів" для позначення явищ та компрометування учасників політичних процесів є недоречним для публічних осіб та державних посадовців.

Новина на сторінці Фейсбук
Олексія Єреміци
Рекомендації

  • Перевіряти заяви політиків у соціальних мережах перед їхньою публікацією в медіа. Такі заяви можуть містити неправдиві факти, перекручені цифри. Потрібно додавати бекграунд з підтвердженням або спростуванням такої інформації.

  • Шукати першоджерела цитат та робити власний переклад з мови оригіналу.

  • Більш відповідально ставитися до написання заголовків та змісту новин.

  • Уважно опрацьовувати статистику, особливо показники кількості інфікованих на коронавірус. Інформацію про показники варто перевіряти в таких джерелах: Міністерство охорони здоров'я України та Офіційний інформаційний портал Уряду

  • Маркувати політичну рекламу зрозумілим для аудиторії способом.

  • Уникати мови ворожнечі.

Формувати більш згуртовану регіональну спільноту журналістів, які могли б самостійно виявляти «джинсу» та фейки на місцевому рівні та контролювати одне одного.



*Дослідження охопило період з 19 по 23 липня 2021 року. Загалом було проаналізовано 1674 повідомлення в стрічках новин та Телеграм каналах 10 медіа «Думська», «048», «Одеса.Онлайн», «УСІ», «Таймер», «Бессарабія інформ», «Пушкінська», «Одесит.юа», «Одеса-медіа», «Топор» та 4 телеканалів (підсумкові випуски за тиждень) – «Думська ТВ», «Odesa.Live», «7 канал», «Перший міський». До моніторингу також потрапили 26 дописів у Фейсбуці 6 місцевих політиків.

З методологією дослідження можна ознайомитися за посиланням.



** Проєкт реалізується ГО "Інституту масової інформації" і фінансується Фондом Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства, за підтримки Міністерства закордонних справ і у справах Співдружності націй Великої Британії.