Навчання для викладачів
як в Одесі тренують навички шкільним учителям
Реформа освіти передбачає цілий ряд інновацій. Зокрема, реформа робить акцент на компетенціях, а не на знаннях, в тому числі тих, які вчитель може сам отримати вибираючи, де він хоче навчатися, підвищувати свою кваліфікацію.

«Окремий блок реформи стосується свободи для педагогів. Тепер вчителі зможуть самі розробляти програми, а навчальні заклади зможуть отримувати кошти для підвищення кваліфікації вчителів. Зараз процесом післядипломної освіти займаються спеціальні інститути, які не відповідають сучасним потребам», - підкреслює Галина Титиш, фахівчиня з комунікації реформи від Міністерства освіти і науки України.

В Одесі вже не перший рік діє «Лабораторія освітніх змін» при Impact Hub Odessa. Її організатори є тими інноваторами та інноваторками, які знаходяться в постійних пошуках передових рішень в сфері освіти. У числі їх проектів є тренінговий центр для вчителів.



Раніше реформи: освітні проекти Impact Hub Odessa

Освітні проекти в Impact Hub Odessa почали реалізовуватися приблизно три роки тому, ще до започаткування освітньої реформи. Спочатку у просторі хабу допомагали освітнім громадським організаціям і конкретним людям реалізовувати свої проекти. Через два роки з'явилися і свої освітні ініціативи.

«Почалося все в 2015 році, коли пройшов перший форум присвячений інноваційним моделям і формам освіти («Education4Room»). На ньому ми побачили, що велика частина цільової аудиторії – це батьки. З 120 учасників всього лише 18 були вчителями і близько сотні – батьки. Тоді це були майстер-класи та воркшопи про те, як можна займатися з дітьми, в тому числі і вдома», - говорить Марина Гончаренко, співзасновниця «Лабораторії освітніх змін» Impact Hub Odessa.

Підчас «Education4Room» проходили відкриті майстер-класи для дітей. На них діти освоювали навички роботи в команді, роботи з інформацією (пошук інформації в Інтернеті, аналіз і синтез, фактчекінг). Тоді ж вперше в Одесі всі бажаючі змогли подивитися, як виглядає заняття в Монтессорі класі.

«Ми побачили, що є попит, але помітили і те, що вчителі практично не беруть участь в цих інноваціях і не виходять за межі традиційної системи», - наголошує Станіслав Дрогаєв, співзасновник «Лабораторії освітніх змін».

Станіслав Дрогаєв
Вихід був знайдений в пошуку партнерів, які вже працювали з вчителями, допомагаючи їм освоювати нові методики в навчанні.

Зараз в рамках Impact Hub Odessa та за участю «Лабораторії освітніх змін» реалізується низка освітніх проектів, серед них мовні табори для дітей-школярів із залученням волонтерів носіїв англійської мови, проект спрямований на координацію і спілкування бізнесу і професійно-технічних навчальних закладів Одеської області. Також Impact Hub Odessa став партнером Global Teacher Prize Ukraine - українського етапу "нобелівської премії для вчителів". Та проекту залучення молодих лідерів та лідерок до викладання у сільських школах "Навчай для України" (Teach for Ukraine).

Школа для вчителів

Зіткнувшись з проблемою залучення вчителів до процесу інноваційної освіти співробітники Impact Hub Odessa встановили зв'язок з існуючими на той час програмами, які займалися навчанням вчителів в Україні.

«Першим нашим партнером став центр інноваційної освіти «Про.Світ» (Львів). Вони до того моменту вже мали досвід створення центрів змішаного навчання (змішане навчання – це використання комп'ютерних технологій для створення декількох видів активності в класі)», - наголошує Марина Гончаренко.

Так, в Одесі почав роботу проект «Про.Навички». Він включає в себе два компоненти. Навчання вчителів новим освітнім технологіям та розробку, захист і впровадження освітнього проекту в тій школі, де працює вчитель.

«Обов'язкова умова участі в цій програмі – це створення свого проекту, його захист як перед колегами по навчанню, так і перед експертами та експертками. Ми побачили, що після проходження навчання ці вчителі стають агентами змін у себе в школі. В Одеській області є як мінімум п'ять шкіл, де вже є команди вчителів та вчительок, які щодня використовують нові методи викладання», - говорить Станіслав Дрогаєв.
Станіслав Дрогаєв
Команда проектів Лабораторії освітніх змін
Проект – це будь-яка усвідомлена діяльність спрямована на зміну якогось аспекту всередині школи. Прикладів багато. Зокрема, так народився ArtLab. Це арт-лабораторія в Морському ліцеї м Одеса. У цьому навчальному закладі на базі класу мистецтв вчитель музики і шкільний психолог створили лабораторію, оснащену технікою, графічними планшетами, фотокамерами, мобільними меблями, які дозволяють швидко і легко компонувати різні робочі зони. Гроші вони зібрали шляхом краудфандинга, а меблі їм подарували батьки випускного класу.
Створення критичного числа вчителів-інноваторів

Учасники проекту дотримуються думки, що для того, щоб освітня реформа стала реальністю, необхідно створити певну кількість вчителів-інноваторів, які в подальшому будуть навчати, давати приклад своїм колегам на місцях.

На формування нових підходів, цінностей навчання і спрямована програма з навчання вчителів.

«Ми вважаємо досить прогресивною концепцію нової української школи. Але в Україні півмільйона вчителів та для того, щоб ця реформа запрацювала їх всіх треба перевчити. Вони всі мають відійти від авторитарної системи подачі інформації і прийти до створення освітнього простору на своїх уроках. Щоб реформа відбулася кожен учитель повинен не просто давати лекції, а використовувати кілька різних активностей на уроках, формувати ті компетенції в учнів, які вони можуть використовувати в повсякденному житті», - відзначає координатор проекту Владислав Зимовець.
Владислав Зимовец
Зараз навчання пройшли близько 50 вчителів в три набори. Відсоток успішної реалізації проектів, які вони готують під час навчання різнитися від 40% до 100%. Частина проектів – разова, частина – це постійно діючі ініціативи, які трансформують освітній простір шкіл.
«Ми підготували близько 50 вчителів. З їх числа ми виділяємо кілька дуже активних вчителів, які продовжили свій розвиток і є справжніми агентами змін. Протягом другого і третього набору програми вони були наставниками і експертами для своїх колег. Наше завдання в тому, щоб вчителі розуміли, що таке проектне навчання. Щоб вони розвивали себе, свої починання, і розуміли, як такі ж навички можна розвивати в дітях», - каже координаторка проекту Діана Сулакова.
Діана Сулаков
Марина Гончаренко
З проблеми – до проекту, з проекту – до можливостей

Марина Гончаренко говорить про те, що дана програма є альтернативою застарілій системі підвищення кваліфікації вчителів. До сьогоднішніх днів це була єдина система, де верхи завжди знали, що потрібно низам і навчання проходило якщо не примусово, то точно не добровільно.

«Ми хочемо перебудувати цю систему в куди більш демократичну горизонтальну структуру, коли різні вчителі-практики діляться своїм досвідом з іншими вчителями. Ми розуміємо, що ми не в силах навчити кілька тисяч або десятків тисяч вчителів. Але кілька сотень вчителів-інноваторів, тих, хто пояснює доступно, кому довіряють колеги зможуть створити критичну масу на місцях. Ми ставимо собі пріоритет, щоб у нас були вчителі – випускники наших програм – в усіх районах Одеської області», - каже Марина Гончаренко.

Вчителі, які знають і застосовують нові методи навчання зможуть стати агентами змін і реформа школи буде здійснюватися в реальності, а не на папері.

«Ми не віримо, що можна зверху наказати змінити освіту. Ми віримо, що тільки вільно обираючи свій шлях, школа може змінитися і прийти до того, що колектив перетвориться на команду, яка постійно модернізує навчальний простір та програми. Ми віримо, що кожна школа повинна бути залучена до науково-дослідницького процесу. А за результатами досліджень розробляти навчальні програми під своїх дітей, з їх потребами і специфікою. А для цього нам треба, щоб вчителі реально навчилися перетворювати проблеми в проекти, а їх у можливості для дітей і громади», - вважає Станіслав Дрогаєв.

Інклюзивне навчання - Terra Incognita сучасної освіти

Важливим напрямком діяльності Impact Hub Odessa завжди була підтримка сімей з особливими дітьми. Згодом, вже в рамках Лабораторії Освітніх Змін, фокус змістився на питання інклюзії, зокрема в освіті. Спочатку це були інформаційні заходи, семінари та лекції для батьків, вчителів та широкого загалу - бо навіть слово "інклюзія" ще рік-два тому лунало для пересічного громадянина досить екзотично.

Наразі команда Лабораторії разом із фахівцями державних інституцій працює над онлайн-курсом з інклюзивної освіти. "Великим проривом у цій справі було положення нового Закону про освіту. Відтепер школи не мають жодного підгрунтя для відмови батькам дитини з особливими потребами. Однак, впровадження інклюзивної освіти не варто перетворювати на "баттл" між школами та батьками "особливих" дітей.

Для того, щоб інклюзія стала реальністю, потрібне опанування технологій інклюзивної освіти - і для цього ми готуємо наш курс. Але раніше технологій потрібен ціннісний базіс, універсальне розуміння - для чого вона взагалі потрібна, ця інклюзія, чому саме всі діти повинні навчатися разом, - каже Марина Гончаренко, яка в рамках Лабораторії Освітніх Змін керує напрям інклюзії.

Текст та візуалізація
Павло Колотвін
Станіслав Кінка