11 серпня 2021

Ненадійні джерела, джинса та мова ворожнечі. Тижневий огляд інформаційного простору Одещини
Минулого тижня медійний простір Одещини зберіг вже набуту раніше тенденцію до поширення невірно маркованої та прихованої політичної реклами - таких випадків було 60% від усіх матеріалів, в яких були зафіксовані порушення журналістських стандартів та інформаційні маніпуляції. Отже, минулого тижня у політичній рекламі фігурували: міський голова Одеси Геннадій Труханов, Олександр Мазурчак та Борис Приходько з партії "Наш край", нардепка Тетяна Плачкова від партії "ОП-ЗЖ".

Такі висновки можна зробити після аналізу даних, які були отримані в результаті щотижневого моніторингу одеського інформаційного простору командою проєкту "Infocrime Одеса" за підтримки британського фонду Thompson Reuters, у партнерстві з Інститутом масової інформації.*

З 02 по 06 серпня було проаналізовано 1362 повідомлень в 14 місцевих медіа, 233 дописів у їхніх Телеграм-каналах та 23 пости у Фейсбуці 6 місцевих політиків, активних у соціальних мережах. В 62 матеріалах (3.8% від усіх проаналізованих) виявлені маніпуляції. З них 60% відносяться саме до "комерційної та політичної джинси".

1
Анонімні джерела та маніпулятивні заголовки
Минулого тижня також був зафіксований ряд публікацій, які містили всі ознаки замовності, або суб'єктивні судження, які видавалися за факти. Так, стаття "Монополія по-Ізмаїльськи: пасажири масово скаржаться на сервіс перевізника "Автотранс", маршрутки якого - єдиний варіант сполучення з Одесою" повністю ґрунтується на анонімних джерелах інформації. "Розповіла сьогодні жителька Ізмаїла в соціальних мережах" - такі джерела, на жаль, неможливо прийняти як достовірні та перевірити. Вже в іншій публікації та на тому ж ресурсі "Голова обласного управління Нацполіції незабаром може покинути свій пост - ЗМІ" вказується посилання на видання "Страна.юа", яке у більшості незалежних рейтингів помічене як "ненадійне джерело". Тож редакціям ЗМІ треба бути обережнішими з передруком публікацій, які були розміщені подібними ЗМІ. Повідомлення "Від моря до землі, хто з СБУ стоїть за рейдерським захопленням землі у мешканців Кілійської ОТГ" також не має вказаних джерел інформації, відсутній баланс думок та присутні оціночні судження.

Новина на
"Бессарабия Inform"
Одне з одеських ЗМІ минулого тижня вдалося до маніпуляційних заголовків та емоційної лексики. Такі публікації, як "Данія віддала Україні заборонену у себе вакцину - Зеленський подякував" наголошують лише на тому, що Данія тимчасово заборонила використання вакцини AstraZeneca для своїх громадян, в той час, як у всіх інших країнах ЄС такі обмеження відсутні. Це рішення однієї країни і тим паче не вказує на загальну небезпеку самої вакцини.

Новина на "Таймер"
Назва новини "Одеських і київських гей-активістів розділило мовне питання" має оціночне судження та суб'єктивну інтерпретацію подій. В самому повідомленні йдеться про непорозуміння між одеськими та київськими ЛГБТ-активістами, у той час, як конфлікт радше стосується україномовних та російськомовних ЛГБТ-представників загалом. У публікації "«Шпрехенфюрер» пропонує виселяти незадоволених українізацією" одеське видання взагалі вдалося до російської пропаганди, адже формулювання, вжиті у статті, та її суть пропагують погляди, бачення та позицію російської влади; використовуються елементи мови ворожнечі.

2
Мова ворожнечі та сексизм
Минулого тижня були зафіксовані статті з елементами мови ворожнечі та сексизму. Героя першої публікації, туриста з невеликого населеного пункту Одещини, називають "селянином", а у другій - принижують гідність жінки, роблячи із неї образ постійної жертви та "понівеченої" героїні кримінальних хронік. Також у новині "В Одесі затримали 19-річну киянку з партією кокаїномістких наркотиків (фото)" акцентується зайва увага на походженні героїні новини, хоча це зовсім не має відношення до суті події.

Новина на "УСИ"
Але, якщо ці статті стали поодинокими випадками, то декілька інших - публікувалися одночасно кількома одеськими ЗМІ. Такі новини, як "700 доларів за втечу з сім'ї: на кордоні з Молдовою затримали українку і двох її пособників" фокусуються на сімейних стосунках героїв, а не на суті події (порушенні режиму перетину кордону).

Подібним прикладом також є публікації, приводом для яких стала відмова жінки, яка мешкає у Білгород-Дністровському від своєї дитини у пологовому будинку: "У Білгороді-Дністровському мати залишила немовля в пологовому будинку: вже вдруге". Нагадаємо, що в подібних випадках слід, як мінімум, надати більше деталей про ситуацію та її героїню, залучитися додатковими коментарями, щоб уникнути узагальнень. Наприклад, в обох публікаціях немає жодної згадки про те, хто батько цієї дитини та які саме умови спонукали жінку віддати дитину тощо. Крім того новина ґрунтується на повідомленні чиновниці у соціальних мережах, що само по собі вже не досить етично, оскільки в таких чуттєвих темах має дотримуватися анонімність, психічна безпека жінки та дитини. Надмірний інформаційний тиск взагалі може вплинути на те, що жінки, які не готові вирощувати дитину, втратять довіру до органів опіки та в кризову ситуацію приймуть неправильне для здоров'я та життя дитини рішення.

Новина на
"Бессарабия Inform"
Ну і наостанок, цікавим вбачається ряд публікацій, які стабільно кожного тижня публікує одне з одеських ЗМІ. Річ у тому, що новини, які розраховані на широкий загал, подаються як ті, що стосуються виключно одеситів. Через це самі новини та їх заголовки інколи втрачають сенс або він суттєво змінюється. Так повідомлення "На двох грецьких островах одеситам доведеться відпочивати без музики в закладах і тільки вдень" йдеться про обмеження які стосуються місцевих мешканців та туристів з усього світу. Ніхто лише для одеситів не вносив жодних обмежень. Теж саме стосується новин "Одеситам видаватимуть тільки по одному закордонному паспорту: ЄС закликав Україну скасувати дію другого документа" та "Через пожежі в Туреччині, Греції та Італії одесити терплять різкі зміни погоди".

Новина на "Odessit.ua"
Рекомендації

  • Перевіряти заяви політиків у соціальних мережах перед їхньою публікацією в медіа. Такі заяви можуть містити неправдиві факти, перекручені цифри. Потрібно додавати бекграунд з підтвердженням або спростуванням такої інформації.

  • Шукати першоджерела цитат та робити власний переклад з мови оригіналу.

  • Більш відповідально ставитися до написання заголовків та змісту новин.

  • Уважно опрацьовувати статистику, особливо показники кількості інфікованих на коронавірус. Інформацію про показники варто перевіряти в таких джерелах: Міністерство охорони здоров'я України та Офіційний інформаційний портал Уряду

  • Маркувати політичну рекламу зрозумілим для аудиторії способом.

  • Уникати мови ворожнечі.

Формувати більш згуртовану регіональну спільноту журналістів, які могли б самостійно виявляти «джинсу» та фейки на місцевому рівні та контролювати одне одного.



*Дослідження охопило період з 02 по 06 серпня 2021 року. Загалом було проаналізовано 1595 повідомлення в стрічках новин та Телеграм каналах 10 медіа «Думська», «048», «Одеса.Онлайн», «УСІ», «Таймер», «Бессарабія інформ», «Пушкінська», «Одесит.юа», «Одеса-медіа», «Топор» та 4 телеканалів (підсумкові випуски за тиждень) – «Думська ТВ», «Odesa.Live», «7 канал», «Перший міський». До моніторингу також потрапили 23 дописів у Фейсбуці 6 місцевих політиків.

З методологією дослідження можна ознайомитися за посиланням.



** Проєкт реалізується ГО "Інституту масової інформації" і фінансується Фондом Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства, за підтримки Міністерства закордонних справ і у справах Співдружності націй Великої Британії.