22 вересня 2021

Одеські ЗМІ сягнули рекордів з кількості політичної та комерційної реклами
Минулого тижня значна кількість публікацій одеських медіа з ознаками маніпуляцій була присвячена невірно маркованій та прихованій політичній рекламі. Такі матеріали склали 78,6% від тих, в яких були знайдені порушення. Це стало безпрецедентно високим показником за останні чотири місяці, адже у середньому подібні замовні матеріали, за нашими даними, складають 60-65% від загальної кількості публікацій із маніпуляціями. Ми вже писали, що чисельність прихованої реклами місцевих політиків у місцевих онлайн ЗМІ за останні 4 місяці значно збільшилася.

Основними фігурантами прихованих замовних матеріалів стали Сергій Калінчук, Аднан Ківан, нардепка від ОПЗЖ Тетяна Плачкова, нардепи від партії "Наш Край" Сергій Шахов та Олександр Мазурчак. До того ж були помічені приховані замовні матеріали з ознаками "чорної" реклами про чинного міського голову Одеси Геннадія Труханова. Статті "Труханов «розпилить» пів мільярда, щоб поставити шлагбаум до ринку «7 кілометр»?" та "Одеський мер - найбагатший в Україні: в тому числі на кримінальні виробництва" містять ознаки "чорного піару" та контрагітації.

З 13 по 17 вересня загалом було проаналізовано 1370 повідомлень ЗМІ одеського регіону: 1134 повідомлень в 14 місцевих медіа, 212 дописів у їхніх Телеграм-каналах та 24 постів у Фейсбуці 6 місцевих політиків, активних у соціальних мережах. Маніпуляції та порушення стандарту достовірності виявлені у 61 матеріалі (4.4 % від усіх проаналізованих). З них 78,6 % відносяться саме до комерційної та політичної "джинси".

Такі висновки можна зробити після аналізу даних, які були отримані в результаті щотижневого моніторингу одеського інформаційного простору командою проєкту "Infocrime Одеса" за підтримки британського фонду Thompson Reuters, у партнерстві з Інститутом масової інформації.*

1
Інсайдерське джерело, яке не побажало "світитися" у пресі
Посилання на невизначених "націоналістів" наводить одне з одеських ЗМІ у новині "«Брали участь в геноциді в Сирії»: миколаївські націоналісти обурилися щодо муралу з кораблями". Тут автори не вказують з ким проводилося інтерв'ю, узагальнено називаючи героїв статті "націоналістами". Нагадуємо, що використання анонімних джерел є однією з ознак розповсюдження дезінформації.

Новина на "Таймер"
"В Україні наростає ризик тарифних бунтів: чого не бачить влада і який є вихід" стверджується у заголовку публікації одного з одеських медіа. Але журналісти не вказали, що це точка зору Андріана Прокіпа, який у статті значиться як експерт з економічних питань. Тут його суб'єктивна думка була екстрапольована до загального твердження, що є маніпуляцією. До того ж цей матеріал посилається на статтю, яка була розміщена на сторінках видання "Апостроф", яке входить, за версією ІМІ (Інститут Масової Інформації), до Топ-10 недостовірних українських видань, які мають найбільшу кількість сумнівних новин.

Новина на

"Бессарабія Інформ"
Ще одна новина з "інсайдерським джерелом" потрапила на сторінки іншого одеського медіа. У статті "Ренійського м'ясокомбінату більше немає: саудівський інвестор перетворив його на металолом" журналісти переповідають історію, пов'язану з вказаним об'єктом, з уст "джерела, що не захотіло "світитися" у пресі". В статті йдеться про те, що новий власник м'ясокомбінату "порізав його на металолом", але ніяких інших свідчень окрім анонімного джерела тут не наводиться. Застерігаємо, що подібного роду статті часто є неправдивими та "перекручують" факти, які можливо й мали місце бути.

Новина на

"Топор"
2
Вже інше видання пише про "особливих" одеситів
Минулого тижня в одеських ЗМІ також було зафіксовано два матеріали з ознаками мови ворожнечі. Так у статті "В Одеській області заарештували молдаванина: на батьківщині його підозрюють у зґвалтуванні" та "Мешканець Херсону сховав у одеському супермаркеті та на орендованій квартирі 5 бойових гранат для продажу" акцентується зайва увага на походженні героїв статті. Подібні акценти відвертають увагу читачів від суті новин та провокують негативне ставлення до інших громадян, які походять з тих самих місць.

Новина на "УСИ"
На додачу, як і під час попередніх моніторингів, минулого тижня ми фіксували значну кількість новинних матеріалів одного з одеських ЗМІ, яке штучно виокремлює одеситів та присвячує їм новини, які стосуються усіх мешканців України. Пресрелізи, які стосуються усієї країни, адресовані виключно одеситам у публікаціях "Митне оформлення легкових авто одесити можуть зробити онлайн", "У Єгипті одеським туристам потрібно надавати QR-код про вакцинацію" тощо. Минулого тижня ми помітили подібні статті і на сторінках іншого ЗМІ. Так публікації "Вакциновані одесити будуть отримувати пільги (перелік)" та "Куди найчастіше літали одесити в серпні: топ-5 напрямків" мають на увазі всіх українців, але навмисно адресуються лише одеситам, що виглядає досить маніпулятивно. Адже, як мінімум, одеський аеропорт для польотів обирають мешканці всього півдня країни.

Новина на

"Odessit.ua"
Рекомендації

  • Перевіряти заяви політиків у соціальних мережах перед їхньою публікацією в медіа. Такі заяви можуть містити неправдиві факти, перекручені цифри. Потрібно додавати бекграунд з підтвердженням або спростуванням такої інформації.

  • Шукати першоджерела цитат та робити власний переклад з мови оригіналу.

  • Більш відповідально ставитися до написання заголовків та змісту новин.

  • Уважно опрацьовувати статистику, особливо показники кількості інфікованих на коронавірус. Інформацію про показники варто перевіряти в таких джерелах: Міністерство охорони здоров'я України та Офіційний інформаційний портал Уряду

  • Маркувати політичну рекламу зрозумілим для аудиторії способом.

  • Уникати мови ворожнечі.

Формувати більш згуртовану регіональну спільноту журналістів, які могли б самостійно виявляти «джинсу» та фейки на місцевому рівні та контролювати одне одного.



*Дослідження охопило період з 13 по 17 вересня 2021 року. Загалом було проаналізовано 1346 повідомлень в стрічках новин та Телеграм каналах 10 медіа «Думська», «048», «Одеса.Онлайн», «УСІ», «Таймер», «Бессарабія інформ», «Пушкінська», «Одесит.юа», «Одеса-медіа», «Топор» та 4 телеканалів (підсумкові випуски за тиждень) – «Думська ТВ», «Odesa.Live», «7 канал», «Перший міський». До моніторингу також потрапили 24 дописи у Фейсбуці 6 місцевих політиків.

З методологією дослідження можна ознайомитися за посиланням.




** Проєкт реалізується ГО "Інституту масової інформації" і фінансується Фондом Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства, за підтримки Міністерства закордонних справ і у справах Співдружності націй Великої Британії.