Одеським студентам – європейська освіта

Як Одеський політехнічний університет впроваджує нові освітні технології
З 2020 року Міністерство освіти та науки оголосило початок реформи вищої освіти. Передбачена зміна підходу до розподілу державних коштів та фінансування зокрема, надання широкої управлінської автономії. Разом з тим зміняться підходи до роботи з ректорами, з'являться нові наглядові органи та розшириться можливість здобуття освіти дорослими людьми.
Але не менш важливо, щоб молодь (а саме на неї припадає левова частка здобувачів вищої освіти) отримувала можливість розвиватися та вчитися за світовими стандартами. Тут на допомогу приходить кооперація з іноземними навчальними закладами. Чимало програм, на кшталт ERASMUS, допомагають українським студентам отримати досвід навчання в європейських ВУЗах.
Проекти міжнародної співпраці є дуже важливою частиною розвитку вищої освіти. Є багато європейських програм, які орієнтовані на співробітництво з українськими університетами. Враховуючи, що не в кожній європейській країні наші дипломи визнаються, це може стати першим кроком у вирішенні цієї проблеми. Серед українських вишів Одеський національний політехнічний університет є одним з лідерів у галузі такої кооперації. Там було реалізовано близько двадцяти міжнародних проектів за підтримки Європейського Союзу.
Навчальний заклад взяв участь програмі «Румунія-Україна 2014-2020», орієнтовану на повіти та області, що знаходяться на кордоні цих двох держав. З боку України це Чернівецька, Івано-Франківська, Закарпатська та Одеська області. Кінцева мета – розвиток добросусідства, що здійснюється завдяки співпраці між країнами-партнерами та державами ЄС. Загальний обсяг програми складає 60 мільйонів євро. У 2018 році Одеський політех був ініціатором написання трьох проектних пропозицій на конкурс програми транскордонного співробітництва, отримавши грант на проект UNIV.E.R-U.
«В Одеському національному політехнічному університетів вже створений україно-польський центр, україно-німецький центр та україно-іспанський центр. Вони передбачають подвійні дипломи, розвиток студентських активностей, співпрацю між викладачами. Україно-румунський центр буде окремим підрозділом університету, який буде співпрацювати з румунськими навчальними закладами. Освіта в Європі передбачає академічну мобільність. Студент, що навчається в одному університеті, може один чи декілька семестрів відвідувати інший університет», - говорить менеджер проекту UNIV.E.R-U Михайло Лебідь.

Михайло Лебідь
Партнером для ОНПУ виступив університет міста Сучави. Кооперація орієнтована вдосконалення системи вищої освіти України та Румунії. Для цього треба зробити багато кроків. Створити спільний навчальний центр, адаптувати освітні програми, провести спільні молодіжні групт. Буде заохочуватися наукова співпраця, що допоможе працівникам та студентам розвиватися. При Одеському політесі створені повноцінні курси румунської мови з отриманням сертифікатів. А найголовніше, навчання є безкоштовним для всіх студентів.
Крім Румунії, Одеський політех активно співпрацює з Німеччиною. Так у 2017 році на території університету з'явився Центр енергоефективних технологій. Перемовини з приводу проекту йшли кілька років. Планувалося, що він охопить два міста – Одесу та Донецьк, але через військовій дії на сході України проект реалізували тільки наполовину. Одеський центр швидко став майданчиком для проведення наукових конференцій, виставок та семінарів.
«Ми створили цей центр за активного сприяння компаній, що займаються енергоефективними технологіями. Він розташований на базі кафедри електричних станцій. Одна з основних цілей проекту – пропаганда серед студентів ( і не тільки) досягнень в цій галузі. При створенні проекту ми обговорювали перспективи такого центру. Ми вважаємо, і наші німецькі партнери з цим погоджується, що має функціонувати своєрідний шоу-рум, який дозволить знайомитись з сучасним працюючим обладнанням», - сказав на презентації відкриття ректор Одеського національного політехнічного університету Геннадій Оборський.

Геннадій Оборський
З того часу минуло два з половиною роки. До центру часто водять шкільні екскурсії щоб продемонструвати, як працюють нові технології. Дітям доступною мовою розповідають, які існують альтернативні джерела енергії, яким чином можна підвищити енергоефективність житлових будівель. Вони дізнаються про сучасні способи опалення будівель, зокрема про пелетні котли. Бонусом школярі отримують можливість позмагатись на велогенераторі та дізнатись, скільки сил треба на виготовлення навіть невеликої кількості електроенергії.
Подібні екскурсії допомагають не тільки популяризувати знання про нові технології, а й дозволяють зорієнтуватися у виборі майбутньої професії. Більшість дітей старається отримати після школи вищу освіту. Так за даними Міністерства освіти та науки України, в 2018 році до навчальних закладів ІІІ- ІV рівня акредитації пішли навчатися 76 % випускників шкіл.
Система вітчизняної вищої освіти намагається наблизитись до міжнародних стандартів. Подекуди українські вищі навчальні заклади критикують, подекуди – справедливо. Корупція, застарілість інформації, навички, які не дають повноцінно працювати на першому робочому місці. Такi проблеми за один рік не вирішити. Але якщо людина прагне щось знати – то навіть недосконалість освітньої системи не стане їй на заваді.
Текст та візуалізація
Марія Шевчук
Інформаційно-аналітичний сайт informer.od.ua є медійним проектом ГО "Інститут політичної інформації".