28 жовтня 2020

Передвиборчий тиждень в Одесі став найбруднішим за останні місяці
Напередодні виборів одеські політики та провідні регіональні ЗМІ збільшили в 7 разів кількість замовних матеріалів без належного маркування та в 3 рази загальну кількість маніпуляцій у порівнянні з першим тижнем вересня.
Такі висновки можна зробити після аналізу даних, які були отримані в результаті щотижневого моніторингу одеського інформаційного простору командою проекту "Infocrime Одеса" за підтримки британського фонду Thompson Reuters, у партнерстві з Інститутом масової інформації.*

З 19 по 25 жовтня було проаналізовано 1673 повідомлення в 14 місцевих медіа та 238 дописів у Фейсбуці 6 кандидатів на посаду міського голови. В 118 матеріалах (7%) виявлені маніпуляції, з них 6 - містили фейки, а 104 публікації мали ознаки скритої чи невірно маркованої реклами.

Основною темою маніпуляцій, як і в минулому моніторинговому періоді, стала місцева політика та вибори. Серед фейків актуалізувалася поширена в попередніх дослідженнях тема охорони здоров'я та коронавірусу.


1
Фейки та дезінформація напередодні виборів
В ході моніторингу було виявлено фейк від нардепа від ОПЗЖ та кандидата на посаду міського голови Одеси Миколи Скорика, який закликав Уряд закупити російську вакцину від коронавірусу, стверджуючи, що вона "працює". Крім того, політик, у випадку його перемоги на виборах, пообіцяв самостійно завезти препарат до міста. Проте в повідомленні ніде не згадується, що така вакцина не пройшла третьої стадії випробувань, про що повідомляв навіть її розробник. В подальшому в новині "Медведчук підтвердив обіцянку Скорика забезпечити Одесу вакциною від коронавируса", маніпулятивну заяву Скорика розвинув й використав у політичних цілях лідер ОПЗЖ.


Новина на сайті "Таймер"
В черговий раз в місцевому інфопросторі зафіксований фейк, який виникнув під час відбору на дитячий конкурс "Євробачення". В новині вказано, що Геннадій Труханов, вручив співаку Максиму Ткачуку з Волинської області ключі від нової квартири в Одесі через те, що артиста було несправедливо відсторонено від конкурсу нібито через виконання відомої пісні часів війни "Смуглянка". Проте, як ми вже зазначали у попередньому дайджесті, відмова відбулася через порушення правил відбору, а не через вибрану ним композицію. Відповідно до правил "Суспільного", на конкурс можуть подаватися конкурсанти, які не брали участі в заходах, організованих країною-агресором. Через те, що конкурс, у якому до дитячого "Євробачення" брав участь Максим Ткачук у Лондоні, було організовано російською організацією, хлопцю й було відмовлено в участі.


2
Передвиборча "чорнуха" та контр-агітація
Минулого тижня команда Infocrime Одеса виявила низку матеріалів, які ставили за мету розповсюдження перекручених або недостовірних даних про поточну передвиборчу кампанію в регіоні та конкретних політиків. Так в одному із одеських ЗМІ була опублікована стаття під назвою "Кінець епохи Урбанських? Українська соцгрупа: «Партія« За майбутнє» не подолала бар'єр»", де є згадка про різні політичні сили та їх показники в соціологічному опитуванні. Проте чомусь редакція ЗМІ окремо згадує лише про одне конкретне прізвище. В повідомленні "Топ-скандальних депутатів від «Довіряй ділам», які «прославилися» сумнівними схемами, корупцією і своїм багатством" йдеться про кількох місцевих політиків, але їх діяльності надається оціночне судження і не всі наведені факти мають достовірне підтвердження.


Новина на сайті "Odessamedia"
Новина на сайті "УСІ"
Однотипні новини "Хто є хто: Куценко-Єсеновіч «королева факапов" та "Хто є хто: «слизький бізнес»" теж мають ознаки чорного піару та замовності. В повідомленні "Нові спонсори Труханова задумали встановити в Одесі кілька сотень тютюнових крамниць: поки не виходить" присутні ознаки контрагітації, а оціночні судження подаються як фактаж. В повідомленні "Кандидат в депутати "з минулим" цілиться в Одеську облраду" журналісти посилаються на власні джерела та, знову ж таки, подають оціночні судження як перевірений факт. Інший приклад чорної агітації зафіксований в новині "Шістка кандидатів в мери Одеси, які набрали найбільше голосів" - на головному зображенні повідомлення чинний міський голова зображений у принижуючому вигляді, що є порушенням журналістських стандартів та ознакою контрагітації.


Новина на сайті "Odessa media"
До таких публікацій також можна віднести використання недостовірних або анонімних соціологічних опитувань, яких перед виборами було опубліковано вдосталь. Наприклад, в повідомленні "В Одесі на виборах мера перемагає Труханов - дані екзит-полу" згадується лише про виконавця опитування. Але, як відомо, з 1 січня 2020 року набрав чинності новий Виборчий кодекс України, згідно з пунктом 1 статті 50 якого в опитуваннях громадської думки з виборчих питань обов'язково необхідно вказувати замовника цього опитування. Крім того, відповідно до закону, результати виборчих опитувань у випадку їх публікації обов'язково повинні містити дані про: час його проведення, територію охоплення, розмір та спосіб формування вибірки, метод, точне формулювання питання та статистичну похибку.


3
Маніпуляції та "джинса" в місцевих ЗМІ
Зафіксовано зростання на 65% кількості матеріалів з ознаками замовності у порівнянні з попереднім моніторинговим періодом. Цього тижня було виявлено 104 таких новин (84% від усіх повідомлень з маніпуляціями). Тижнем раніше було зафіксовано 68 повідомлень з ознаками прихованої політичної агітації.

Основні теми джинси стосувалися місцевої політики та виборів. Зафіксована невірно маркована політична агітація з боку Павла Бойченка, Сергія Ківалова, Сергія Калінчука, Світлани Фабрікант, Юрія Димчогло, Євгена Червоненко, Петра Обухова, Василя Ієремії, Геннадія Труханова, Олега Філімонова, Сергія Варламова та інших менш відомих місцевих політиків.

Слід відзначити, що про деяких кандидатів на мерську посаду вийшли новини стосовно їх голосування на виборчій дільниці, що теж може свідчити про ймовірну замовність публікації. Такі новини вийшли з заголовками на кшталт "Геннадій Труханов проголосував на місцевих виборах", "Олег Філімонов проголосував на виборах" або "Кандидат в мери Одеси проголосував на виборах і п'ять разів відповів на питання Зеленського - в різних місцях".

Зафіксовані маніпуляції з назвами публікацій в деяких місцевих медіа, що подекуди спотворює розуміння змісту новини. Так експертами проекту було зафіксовано чотири заголовки з маніпуляціями - оціночними судженнями:

- про активіста-вбивцю (Стерненка, - прим. автора) (судовий розгляд продовжується і називати активіста вбивцею до вирока є порушенням журналістських стандартів),
- про бажання "Слуг народу" відмінити другий тур місцевих виборів (в повідомленні йдеться про ініціативу лише однієї депутатки),
- про те, що за російську мову в Одесі голосують лише "примітивні люди" (в заголовку новини використовується власна інтерпретація коментаря директора міського музею),
- про те, що Зеленський цитує Путіна (в повідомленні йдеться, що Зеленський у своєму виступі сказав схожу фразу Путіна десятирічної давнини).


Новина на сайті "Бессарабія Інформ"
Рекомендації

  • Перевіряти заяви політиків у соціальних мережах перед їхньою публікацією в медіа. Такі заяви можуть містити неправдиві факти, перекручені цифри. Потрібно додавати бекграунд з підтвердженням або спростуванням такої інформації.

  • Шукати першоджерела цитат, та робити власний їх переклад з мови оригіналу. Дослідження виявило, що маніпуляції і неточності часто містилися в перекладах з іншомовних медіа.

  • Більш відповідально ставитися до заголовків та змісту новин.

  • Уважно опрацьовувати статистику, особливо показники щодо кількості інфікованих. Інформацію про показники варто перевіряти в таких джерелах: Міністерство охорони здоров'я України та Офіційний інформаційний портал Уряду

  • Маркувати політичну рекламу зрозумілим для аудиторії чином.

  • Уникати мови ворожнечі.

  • Обережно ставитися до оціночних суджень.

  • Формувати більш згуртовану регіональну спільноту журналістів, які могли б самостійно фільтрувати «джинсу» та фейки на місцевому рівні та контролювати одне одного.



*Дослідження охопило період з 19 по 25 жовтня 2020 року. Загалом було проаналізовано 1673 повідомлень у стрічках новин 10 сайтів «Думська», «048», «Одеса.Онлайн», «УСІ», «Таймер», «Бессарабія інформ», «Пушкінська», «Одесит.юа», «Одеса-медіа», «Топор» та 4 телеканалів (підсумкові випуски за тиждень) – «Думська ТВ», «Odesa.Live», «7 канал», «Перший міський». До моніторингу також потрапили 238 дописів у Фейсбуці шести кандидатів на посаду голови міста Одеса (Генадій Труханов, Олег Філімонов, Петро Обухов, Микола Скорик, Євген Червоненко, Сергій Калінчук).

З методологією дослідження можна ознайомитися за посиланням.



** Проєкт реалізується ГО "Інституту масової інформації" і фінансується Фондом Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства, за підтримки Міністерства закордонних справ і у справах Співдружності націй Великої Британії.