Розвиток дистанційної освіти
Як він впроваджується на Одещині?
Три роки тому Верховна Рада ухвалила новий закон «Про освіту». В рамках реформи має докорінно реорганізуватись навчальний процес. Крім зміни підходів в навчальному процесі велика увага приділяється впровадженню сучасних технологій та створення гнучкого графіку навчання. Школярі отримали доступ до відеоуроків, лекцій, змогли навчатися дистанційно. І деякі з цих підходів були вперше запроваджені саме в Одеській області.
Весною 2017 року в регіоні була протестована онлайн-платформа Be Smart. Пілотний проект був спрямований на безкоштовну підготовку випускників шкіл до зовнішнього незалежного оцінювання. Під час пробного запуску навчання в дистанційному режимі випробувало близько десяти тисяч тогорічних випускників з усієї Одещини. Досвід виявився настільки успішним, що вже в 2018 році проект Be Smart поширили на всю Україну.
На онлайн-платформі розміщуються навчальні матеріали для ЗНО. Завдяки їм діти можуть підготуватися до вступних завдань. Набуті знання майбутні абітурієнти можуть перевірити за допомогою тестів. Кожен курс складається зі ста уроків. Матеріали доступні в будь-який час та абсолютно безкоштовно. Учень може як повернутися до пройденого матеріалу, так і продовжити вивчення предметів з того розділу, де він зупинився.
Сучасні технології та месенджери значно спростили віддалену комунікацію. Деякі школи мають організовану систему дистанційної освіти. Вона була розрахована, передусім, на випускників з окупованих територій, які бажали отримати український атестат та продовжувати отримувати освіту в Україні. Але той досвід, який отримали дистанційні навчальні заклади, тепер переймають всі інші школи.
«Сьогодні в Україні відпрацьовано багато різних моделей дистанційної освіти. Україна була готова до того, щоб мати різні моделі дистанційного навчання. Ми були готові нормативно, бо в оновлених законах школам була дана автономія незалежно від того, приватний це чи державний заклад. Міністерство, пишучи листи та рекомендаціям школам, зводило все до автономного управління. Рекомендувало робити так, як це зручно школам, щоб діти мали доступ до ресурсу, а вчителі могли ним користуватися. Тому сьогодні є моделі, які враховують всі нюанси», - говорить керівниця Креативної Міжнародної Дитячої Школи Мирослава Товкало.
Реформи, що впроваджуються в системі освіти, не можуть відбутися миттєво. Пандемія коронавірусу та пов'язані з нею дистанційні заходи простимулювали розвиток технологій, які впроваджувалися давно. Ті навчальні заклади, що частково працювали дистанційно, продовжили навчання дітей. Але для багатьох учнів та вчителів робота в режимі онлайн стала серйозним випробовуванням.
У 2018 році Міністерство освіти та науки України закликало громадськість обговорити різні форми навчання шкільної освіти. За пропонованим проектом, школи отримували можливість створювати класи, де навчання може відбуватися як в традиційному форматі, так і дистанційно. Онлайн-освіта стала розглядатись не як допоміжний засіб засвоєння знань, а як повноцінне навчання.
Для великої кількості українських шкіл, що звикли працювати в традиційний спосіб, перелаштуватися було складно. Треба було налагодити роботу в режимі онлайн, організувати навчальний процес в дистанційному режимі. Деякі педагоги з власної ініціативи взялись записувати відеоуроки та поширювати їх серед учнів. Але не кожен має технічну можливість та час цим займатися. Найбільші складнощі виникають у віддалених школах області, де перебої з електрикою та Інтернетом через зношеність комунікацій досить поширені.
Дистанційна освіта, передусім, вимагає самоконотролю з боку дітей. В умовах, що склалися, велика частина відведена самостійній роботі. Відеоконсультації, які регулярно проводять вчителі, не мають функції контролю над учнями. Самі ж діти говорять про те, що вони можуть успішно здобувати знання поза шкільними кабінетами. Хоча зізнаються, що вчитись за таких умов стало складніше.
«В нас є група у Viber і Facebook, куди вчителі скидають завдання. Ще деякі уроки проводяться в Zoom. Звичайно, з деяким предметам труднощі виникали і виникають, а деякі легкі і цікаві. Мені легко з географією, українською мовою та літературою, зарубіжною літературою,фізикою, алгеброю та геометрією. Важко було з історією, інформатикою та трішки з хімією. А загалом, вже дуже хочу до школи, тому що там легше вчитися,» - ділиться досвідом віддаленого навчання семикласниця Новокальчевської загальноосвітньої школи Софійка Шепотинник.
Розвиток дистанційної освіти має під собою великі перспективи. Онлайн-зв'язок дозволяє скоротити доступ інформації від вчителя до учня. Причетним до освітнього процесу не треба долати великі відстані, щоб отримати знання від кваліфікованого педагога. Викладач може поширювати цікаву інформацію на сотні а то й тисячі кілометрів, а не обмежуватись шкільною чи університетською аудиторією. Хоча на сьогодні навчання в режимі онлайн, як показала практика, не здатне повноцінно налагодити діалог між вчителем та учням.
Карантинні заходи, запроваджені через пандемію коронавірусу, змусили школи переорієнтуватись на новий лад, звернутись до сучасних технологій. Також вони викрили низку проблем у галузі освіти. Недосконалість навчальної програми, що містить велику кількість помилок. Недостатнє технічне оснащення освітніх закладів і , як наслідок, брак кваліфікації педагогів. Тобто проявились всі ті речі, які вкотре доводять необхідність реформування освітньої системи.
Текст та візуалізація
Марія Шевчук
Інформаційно-аналітичний сайт informer.od.ua є медійним проектом ГО "Інститут політичної інформації".