15.08.2021
Трансформація в "Дії"
Чи лишиться українська цифрова реформа на папері?
Оформлення документів в Україні традиційно асоціюється з колами бюрократичного пекла, які треба пройти для отримання бажаного "папірця". Черги, втомлені держслужбовці, постійні потреби донести ті чи інші довідки. Чи можна спростити цей процес? Яким чином? Які реформи вже запроваджені в цьому напрямку?

Щоб отримати відповіді на ці питання ми, у рамках спільного проекту Українського кризового медіацентру та Естонського центру Cхідного партнерства, зустрілись з представниками Міністерства цифрової трансформації. Воно є одним з наймолодших в Україні. Це міністерство з'явилось тільки у вересні 2019 року, як виклик на запит суспільства у впровадженні електронних послуг та спрощення бюрократичних процесів.
Одне з найголовніших досягнень відомства сьогодні — єдиний портал державних послуг "Дія". Це електронний сервіс, який допомагає оформити документи в режимі онлайн, без відвідин державних установ та втрати часу в чергах. Також додатку порталу можна завантажити всі документи, що посвідчують особу, та не носити з собою зайвий раз паперовий носій. Всі ці інновації вдалось запровадити менше ніж за два роки.
"У нас сформувалась команда активних молодих людей, що швидко рухаються. Особисто в мене виникло відчуття, що зараз є невелике віконце можливостей через підтримку Президента, Верховної Ради і є можливість швидких результатів, орієнтованих на людей. Тому частину свого життя я присвятив цифровій трансформації і зараз можу сказати, що в Україні формується спільнота цифрових лідерів, зокрема в областях. На рівні регіонів важлива комунікація, щодо того, які зміни відбуваються і чому їх потрібно робити саме зараз", - зазначає очільник Директорату регіональної цифровізації Міністерства цифрової трансформації України Вадим Бортнік.
До цифрового реформування важливо долучитись не тільки молодим людям з галузі IT, які хочуть змін в країні, але й представникам місцевої влади, керівникам територіальних громад, головам ОДА, щоб було розуміння на всіх рівнях, які реформи відбуваються зараз. Якщо громади не підключаться до них найближчим часом, то вони можуть втратити той темп, який потрібен для якомога швидшого впровадження змін та покращення якості життя населення.

У великих містах цей процес відносно стабільний. Що стосується віддалених районів, то тут досі є багато складнощів. Доступний Інтернет в Україні виявився не всюди доступним. Власне, ця ситуація не назріла з початком пандемії COVID-19, але це не було великою проблемою, коли треба було кілька разів за день зайти та почитати новини.

Проте коли велика кількість послуг перейшла в режим онлайн стало зрозумілим, яким важливим є якісний інтернет-зв'язок в кожному куточку України. Цифровій реформі багато в чому сприяла несприятлива епідеміологічна обстановка в країні, через яку активно почали розвиватись віддалені послуги. Не тільки приватні, але й державні.
Комп'ютерна грамотність державних структур, особливо у віддалених районах області, недосконала. Ситуація, звісно, набагато краща, ніж навіть п'ять років тому, проте до звання "цифрової держави", як показує досвід попереднього року, необхідно багато чого зробити. Основна робота має бути проведена в українських регіонах, що дуже відстають в порівнянні з обласними центрами.

У Міністерства цифрової трансформації є плани, щоб до 2024 року 100 % державних послуг для громадян та бізнесу можна було отримати в електронному режимі. Поки почали із впровадження найпростіших, де легко перевіряється документація й треба комунікувати з меншою кількістю паралельних відомств для роботи. І деякі послуги для українців успішно працюють вже зараз.
"Ми в травні спростили оформлення приватних підприємців. Як це раніше відбувалось? На порталі «Дія» людина заповнювала заявку, що надходила до державного реєстратора, який її перевіряє, вносить дані до підприємця і людина про це отримує відповідь протягом доби, а якщо було велике навантаження, на це могло піти три-чотири дні. Зараз процес повністю автоматизований, і реєстрація ФОПа займає приблизно дві з половиною секунди. Це та мета, до якої ми рухаємось по всім державним послугам, і так буде з послугами Міністерства юстиції", - розповідає керівник з розвитку електронних послуг у Міністерстві цифрової трансформації України Мстислав Банік.
Серед іншого була спрощена зміна місця реєстрації проживання. Інститут прописки, що дістався нам у спадок з радянських часів, був дуже забюрократизований, особливо для чоловіків з їх військово-обліковою документацією. За рахунок інформаційного обміну з Міноборони вдалось домовитись про спрощення процедури, і зміни автоматично вносяться до їхнього цифрового реєстру.

Лишаються, звісно, питання безпеки, згоди власників , перевірки нерухомості, але це суто технічні питання. Сам спрощений процес вже є серйозною перемогою. Необхідність розвитку цифрових технологій та роботи онлайн-інструментів гостро проявила себе під час минулорічного локдауну.

Найбільш гостро ця проблема в Одеській області проявилась під час організації навчального процесу у віддаленому режимі. Виявилось, що чимало сіл не мають стабільного Інтернету, не всі жителі віддалених територій забезпечені гаджетами, через що навчальний процес кінця 2020 року проходив з великими складнощами.

Сьогодні Міністерство цифрової трансформації України прагне до того, щоб в кожному органі виконавчої влади, працювалв окрема людина, яка відповідає за питання діджиталізації. Зараз процес рухається до того, щоб сто відсотків послуг, які надає держава, були в онлайні. Тому що це прозоро, знижує корупційні ризики, це зручно для людини і на державному рівні ці кроки робляться.

Однак щоб держава в смартфоні не просто була зроблена, а й працювала, необхідно щоб люди у віддалених районах долучились до роботи. Передусім, вміли користуватись цифровими інструментами, мали Інтернет, знали переваги всіх тих чи інших послуг. Регіони поступово теж беруть участь в процесі цифрової трансформації. Зокрема, в Одесі одним з найцікавіших є digital-проект "15-35".

Це депутатський цифровий портал, орієнтований на взаємодію органів місцевого самоврядування з громадянами. Його розвиток був одним з дванадцяти пріоритетних напрямків, які розвивала Одеська міська рада в минулому 2020-му році. Це одні з перших спроб запровадити діджиталізацію на місцях, і вони знаходять підтримку на державному рівні. Адже тільки за успішної взаємодії центральної та регіональної влади можна сподіватись на результат від тих чи інших реформ.
Текст та візуалізація
Марія Шевчук
Інформаційно-аналітичний сайт informer.od.ua є медійним проектом ГО "Інститут політичної інформації".