Лише 13 679 гривень заплановано витратити Одеській міській раді на висвітлення своєї діяльності в поточному році. Облрада передбачила фактично 2 мільйони гривень, а в місцевій державній адміністрації бюджету на ці цілі взагалі немає. Таким є результат моніторингу, проведеного Інститутом масової інформації у березні 2021 року. У перебігу дослідження аналізувався відголос на запити щодо публічної інформації, які стосувалися надання відомостей про заплановані у бюджетах громад витрати на висвітлення діяльності посадовців у друкованих ЗМІ, на телебаченні, радіо та в мережі Інтернет. Також при моніторингу запитували інформацію щодо угод, цін та контрагентів державних інституцій.
Згадані запити були відправлені до одеської міської та обласної рад та до обласної державної адміністрації. Слід зазначити, що всі відповіді було отримано вчасно.
Одеська міська рада. Програма на стадії ухвалення
В Одеській міській раді у відповідь на запит повідомили, що в бюджеті міста на 2021 рік витрати для Департаменту інформації та зав’язків з громадськістю на висвітлення діяльності виконавчих органів міськради та її посадових осіб окремо не передбачені. При цьому уточнили, що задля виконання норм чинного законодавства в частині публікації нормативних актів ради, інформаційних повідомлень та оголошень, які треба обов’язково оприлюднювати у ЗМІ, цього року департамент уклав угоди з ТОВ «Друкарський дім». Ці угоди стосуються надання послуг з розміщення та обробки вказаної інформації. У міській раді надали для ознайомлення угоди регіональному представнику ІМІ. З них видно, що загальний бюджет замовлення склав 13 679 гривень, а ТОВ «Друкарський дім» розмістило необхідну інформацію у газеті «Жизнь в Одессе».
У перебігу уточнення інформації було встановлено, що наразі співробітники Департаменту інформації та зав’язків з громадськістю завершують підготовку міської цільової програми підтримки інформаційної сфери Одеси на 2021 рік. У цій програмі вже конкретніше буде вказаний загальний бюджет на розповсюдження інформації про діяльність міської влади. Програму ще мають розглянути та ухвалити на наступних сесіях депутати міськради.
Варто зазначити, що подібна цільова програма функціонувала у 2020 році. Її загальний бюджет торік склав практично 9,5 мільйона гривень. Безпосередньо на висвітлення діяльності Одеської міської ради, її виконавчого комітету та виконавчих органів, комунальних підприємств та установ, зокрема на оприлюднення актів та інших офіційних документів органів місцевого самоврядування у друкованих засобах масової інформації було закладено 380 тис. гривень.
Обласна рада. Ухвалено трирічний бюджет висвітлення діяльності
Протягом 2018–2020 років в Одеській області діяла регіональна програма інформатизації. Її загальний бюджет становив близько 27 мільйонів гривень. В межах цієї програми були, в тому числі, передбачені кошти на висвітлення діяльності обласної влади.
У 2021 році цей документ втратив чинність, тому у лютому депутати облради ухвалили Програму висвітлення діяльності Одеської обласної ради на 2021–2023 роки. Її загальний бюджет склав близько 6 мільйонів гривень, з яких практично 2 мільйони гривень будуть витрачені в поточному році. Слід зазначити, що відповідь на запит була вчасною, але неповною, оскільки не надіслано копій договорів зі ЗМІ, хоча розпорядники бюджетних коштів мусять ці документи надавати на подібні запити. Але у відповіді йшлося, що всі ці документи опубліковані в електронній системі закупівель України Prozorro та “є у вільному доступі”.
Обласна державна адміністрація. Все своїми зусиллями
На запит представника ІМІ до ООДА відгукнулися всі структурні підрозділи державної адміністрації. Було отримано понад 20 листів, в яких йшлося, що кошти на співпрацю з медіа цього року ніяким кошторисом не передбачені. Деякі управління, наприклад фізичної культури та спорту, повідомили, що результати своєї діяльності співробітники оприлюднюють самостійно у соціальних мережах та на сторінках своїх підрозділів на сайті ОДА. Таке ж повідомили і в апараті Одеської обласної державної адміністрації: бюджетом на 2021 рік не заплановано коштів на висвітлення діяльності посадових осіб ОДА, отже якісь угоди щодо цього не укладалися.
Слід зазначити, що в межах медіареформи в Україні відбулося роздержавлення ЗМІ. Ще кілька років тому чи не кожна регіональна рада та адміністрація мали свої кишенькові медіа, які фінансувалися коштом бюджетів громад, але крім розповсюдження офіційної інформації, по суті, за рахунок платників податків, опікувалися піаром місцевої влади. Нове українське законодавство заборонило подібну практику, але при цьому залишилася норма щодо обов’язкового оприлюднення всіх нормативних документів, продукованих місцевими радами та адміністраціями. Отже, задля виконання цієї вимоги місцева влада перейшла на ринкові стосунки з медіа, в тому числі з тими, які колись були комунальними, та стала підписувати з ними офіційні та публічні угоди.
Павло Колотвін, регіональний представник Інституту масової інформації в Одеській області
Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО «Інститут масової інформації» та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.