Серед важливих цілей 2021 року для місцевого самоврядування є подальше зміцнення фінансової спроможності територіальних громад. З 1 січня 2021 року бюджети громад запрацювали на новій територіальній основі.Реформа децентралізації суттєво змінила і видаткове навантаження громад. Протягом 2014-2020 років суттєво посилено видаткове навантаження на місцеве самоврядування.
Державою перекладено на органи місцевого самоврядування ряд видатків без передачі фінансових ресурсів. Так, у зв’язку з вилученням, починаючи з 2016 року, субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на компенсацію за пільговий проїзд окремих категорій громадян всі видатки, пов’язані із забезпеченням роботи міського електротранспорту, покладено на місцеві бюджети.
З бюджету м. Одеса на компенсацію пільгового проїзду у міськелектротранспорті профінансовано в 2018 р. 286,2 млн. грн., в 2019 р. 408,7 млн. грн.; в 2020 році передбачено 460 млн. грн.
З 2017 року кошти місцевих бюджетів направляються на поточні видатки загальноосвітніх закладів, які до 2016 року фінансувались за рахунок освітньої субвенції з державного бюджету – це видатки на заробітну плату не педагогічним працівникам, оплату енергоносіїв і комунальних послуг, господарські товари, зв’язок, поточний ремонт, інші видатки. На зазначені видатки з бюджету м. Одеса було направлено в 2017 році – 377,5 млн. грн., в 2018 році – 429,8 млн. грн., в 2019 р.-483,2 млн. грн., в 2020 р. 570,1 млн. грн.
З 2016 р. припинено відшкодування з державного бюджету теплопостачальним та теплогенеруючим організаціям і підприємствам централізованого водопостачання і водовідведення різниці в тарифах на послуги, що надаються населенню та установам і організаціям.
З міського бюджету м. Одеса на відшкодування різниці між затвердженим розміром тарифів та економічно обґрунтованими витратами на виробництво житлово-комунальних послуг для населення комунальним підприємствам міста – постачальникам теплової енергії та водопостачання виділено фінансову підтримку у 2017 р. 375,1 млн. грн., у 2018 році у загальній сумі 641,3 млн. грн, у 2019 році – 567,8 млн. грн, у 2020 році було передбачено 451 млн. грн.
Щорічно недофінансовуються делеговані повноваження. Скорочено обсяг трансфертів, не вирішено проблеми із несправедливим їх розподілом. На громади все більше покладаються непритаманні для місцевого самоврядування повноваження, через що громади змушені скорочувати обсяги фінансування власних функцій, а це відображається на добробуті жителів громад.Вищезазначене свідчить про суттєве посилення видаткового навантаження на місцеве самоврядування.
Серед важливих цілей 2021 року для місцевого самоврядування є зміцнення фінансової спроможності територіальних громад.У Парламенті зареєстровані та чекають розгляду законопроєкти, спрямовані на до¬сягнення такої цілі – це законопроєкти №5066 та та №5066-1, що ініційовані та розроблені за експертної підтримки Асоціації міст України, пропонують збільшити, починаючи із 2022 року, відсоток зарахування ПДФО до бюджетів сільських, селищних, міських територіальних громад із60 до 65%.
Різниця у тому, що проєктом №5066 пропонується здійснити таке збільшення за рахунок зменшення зарахування ПДФО до держбюджету, а проєктом №5066-1 – за рахунок обласних бюджетів.
Збільшення частки зарахування до бюджетів місцевого самоврядування ПДФО дозволить частково компенсувати видатки ,перекладені державою на органи місцевого самоврядування, а саме: на утримання закладів профтехосвіти; фінансування державних соціальних гарантій; виплату заробітної плати непедагогічним працівникам закладів середньої освіти, утримання таких закладів, забезпечення навчального процесу; фінансування комунальних послуг та енергоносіїв закладів охорони здоров’я.
Завдяки збільшенню частки зарахування ПДФО до місцевих бюджетів громади матимуть можливість покращувати систему охорони здоров’я, соціальні послуги, інфраструктуру, благоустрій.+5% ПДФО – фінансовий ресурс в обсязі 800 млн. грн, посилить фінансову спроможність громад Одеської області та зміцнить матеріально-фінансову базу місцевого самоврядування.
Реалізація запропонованих проектом змін позитивно відобразиться на фінансовому забезпеченні територіальних громад та вирішить окремі проблемні питання у сфері місцевих фінансів.