Найбільше одеські медіа пишуть про діяльність місцевих комунальних підприємств, які займаються міським господарством, державні підприємства морської та річкової галузей (порти, центри кораблебудування, дослідницькі інституції) та бізнес. Матеріали з ознаками джинси, в тому числі неналежно марковані, складають 1,4% від загальної кількості проаналізованих новин.
Такі висновки можна зробити на основі вибіркового аналізу п’яти онлайн-ЗМІ, який з 10 по 14 січня 2022 року провів Інститут масової інформації. Загалом було проаналізовано 737 повідомлень наступних медіа: «Думська», «048», «Одеса.Онлайн», «УСІ» «Одесская жизнь».
Методологія дослідження охоплювала аналіз частки новин про діяльність українських компаній та виявлення повідомлень з ознаками джинси, та неналежно маркованої комерційної реклами. Встановлювалися основні замовники прихованого піару та тематики редакційних повідомлень про українські компанії.
Міська інфраструктура та море
В ході моніторингу встановлено, що практично 22% повідомлень зі згадками про діяльність підприємств в одеських медіа стосуються щоденної праці місцевих комунальників, діяльність яких відповідно до українського законодавства, може оформлюватися у вигляді юридичної особи. Найчастіше одеські журналісти згадували новини про комунальне підприємство “Одесаміськелектротранс” — 8% від усіх виявлених новин про діяльність підприємств. Повідомлення про головну транспортну організацію міста стосувалися її повсякденного функціонування: оновлення рухомого складу або оновлення напрямків, як от у новині “Трамвай №3 змінює маршрут”. Серед інших міських підприємств зустрічалися новини щодо діяльності КП “Теплопостачання міста Одеси”, КП “Парки Одеси”, КП “Міськзелентрест” тощо.
Географічна специфіка регіону відобразилася на тому, що 16,6% повідомлень серед виявлених новин про діяльність підприємств в місцевих медіа стосуються морських портів Одещини (ДП “Одеський морський порт”, ДП “Чорноморський торговий порт” ДП “Морський порт Південний”) та інших державних установ морської та річкової сфер. На цю тему новини також, у більшості випадків, були про буденну роботу портовиків. Але зустрічалися й важливі для всієї країни повідомлення на кшталт “В акваторії порту «Південний» приймають два суховантажі з американським вугіллям, третій уже в дорозі”. 6,6% новин стосувалися діяльності Укрзалізниці та Укрпошти з новинами про свою діяльність у святковий період, як от у новині “У новорічні свята одним із найпопулярніших маршрутів став поїзд Одеса – Чернівці”.
Не все про бізнес — реклама
Третина повідомлень зі згадками українських підприємств стосувалися комерційних установ (33%). При цьому половина з них містили ознаки замовності або неналежно маркованої комерційної реклами. Нагадаємо, що Законодавець встановив лише дві можливі форми маркування — «Реклама» чи «На правах реклами». Це важливо зазначити, оскільки деякі одеські сайти маркують комерційну рекламу на свій розсуд, наприклад: «Новини компаній», «Здоров’я одеситів» тощо, що є порушенням закону. Реклама, в тому числі комерційна, має бути чітко відокремленою від іншої інформації незалежно від форм та способів розповсюдження таким чином, щоб її можна було ідентифікувати як рекламу.
Найбільше матеріалів із ознаками замовності було зафіксовано в інтересах торговельної мережі “АТБ” (40% від усіх матеріалів з ознаками замовності). Також приховано піарилися медичні центри, торговельні мережі техніки, хостингові та будівельні компанії. Так, серед замовників прихованої комерційної реклами опинився й відомий постачальник електроенергії ДТЕК. Відзначимо, що після серії критичних новин щодо компанії у медійному просторі міста, як от у публікаціях “Будівництво кабельної лінії на Люстдорфській дорозі затягується на 2 місяці” або “ДТЕК Одеські електромережі перевірять через численні скарги”, було зафіксоване вже позитивне повідомлення з ознаками замовності “ДТЕК Одеські електромережі продовжить будівництво кабельної лінії «Чумка-Чубаївка»” (присутнє маркування “новини компаній”).
Подібне переймання власною репутацією й реакцією на негативні новини прослідковується й у новинах зі згадкою відомої торговельної мережі “Цитрус” — 10 січня публікується редакційний матеріал про проблеми у діяльності цієї відомої компанії “Цитрусу” заборонили користуватися своєю торговою маркою”, а вже 14 січня з’являється інша новина “Інструкція від «Цитрусу»: як рейдернути бізнес в Україні”, знову ж таки з маркуванням “новини компаній”, в якій опублікована лише одна позиція в даному комерційному конфлікті.
Відзначимо, що згадки інших підприємств у нейтральних редакційних новинах, в основному, містили згадки про кримінальні справи за участю приватних підприємців, результати тендерів, їх переможців або пов’язаних з ними суперечок.
Загалом більшість матеріалів зі згадками українських підприємств ґрунтувалися на пресрелізах та щоденних розсилках комунальних або державних установ, правоохоронних органів. Це і пояснює тенденцію, що практично 50% згаданих у новинах підприємств мали комунальну або державну власність.
Павло Колотвін, регіональний представник Інституту масової інформації в Одеській області.
Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО «Інститут масової інформації» та необов’язково відбиває точку зору USAID, уряду США та Internews.