З приходом Михеїла Саакашвілі одесити сподівалися на нові реформаторські підходи і незаангажовану політику. Та на жаль, як показав час, пан Саакашвілі не цурається зв’язуватися з найодіознішими одеськими бізнесменам. Зокрема тісні зв’язки в очільника Одещини з Борисом Кауфманом та Олександром Грановським, які, щоправда, не приносять очікуваних «дивідендів»
Епізод перший
АЕРОПОРТ
Одеський аеропорт – одні з найбільших повітряних воріт в Україні. Його побудували більш ніж півстоліття тому. Відтоді аеропорт був власністю територіальної громади Одеси – але тільки до приходу до влади Партії регіонів. У 2011-му депутати Одеської міської ради вирішують передати аеропорт приватним інвесторам.
Олександр ОСТАПЕНКО екс-депутат Одеської міської ради:
В тот момент банда Януковича как раз лихо отжимала бизнес не только у частных компаний, но и у города в целом. И шли такие вот процессы рейдерских захватов многих предприятий.
Аеропорт віддали товариству з обмеженою відповідальністю, в якому місту належала лише чверть. Одеська міська рада створила ТОВ «Міжнародний аеропорт Одесса», де 75% належали приватному ТОВ «Одесса аеропорт девеломпент», заснованому лондонською фірмою. А її власниками були кіпрська компанія «Велафічіта Холдінгз Лтд» (Velafichita Holdings Ltd) і віргінський офшор «Летнон Лімітед» (Letnon Limited),, що скоріш за все пов’язані зі структурами одеських бізнесменів Бориса Кауфмана та Олександра Грановського.
Олександр ОСТАПЕНКО екс-депутат Одеської міської ради:
сразу многие депутаты выступали против. В том числе и даже депутаты от Партии регионов. Но были включены очень жесткие механизмы, и мер города Костусев на тот момент, и вся фракция Партии Регионов просто с депутатами беседовали, и неоднократно. И принуждали их к голосованию.
За повідомленнями наших колег, нині аеропорт має борг у тридцять мільйонів доларів перед державним «Укрексімбанком».
Місяць тому Кабінет Міністрів України схвалив профільну програму, яка передбачає переведення найбільших авіаворіт країни у державну власність, та виділив на це державні кошти. Зокрема, згідно цієї програми, до кінця цього року планується виділити близько 2 млрд грн на реконструкцію злітно-посадкової смуги одеського аеропорту. І це лише початок, кажуть у Міністерстві транспорту.
Прес-секретар відділу авіації Мінтрансзв’язку Ірина Кустовська: «та програма, яка прийнята місяць тому, це лише перший крок, визначимося, на базі якої ДП, ну, тобто у державного підприємства буде, будуть об’єднані всі аеродроми десь, ну, можливо до кінця першого півріччя»
Очільник Одещини висловив надію, що кабмінівську програму все ж таки вдасться реалізувати:
Міхеіл Саакашвілі«Если эти деньги выделили, было бы очень здорово. Одессе нужен аэропорт. Все остальное – это интриги и козни… Пусть правительство беред под свою эгиду, пусть не дает никому красть и пусть строит взлетно-посадочную полосу»
Та 5 років тому одеський аеропорт став на три чверті приватним товариством з обмеженою відповідальністю саме під гарантії побудови нового терміналу та реконструкції злітно-посадкової смуги.
ІННА ПОПОВСЬКА директор юридичного департаменту Одеської міської ради:
«Инвестор действительно принял на себя обязательство по договору о корпоративных принципах управления, принял на себя обязательства обеспечить это финансирование. Причем, если мы посмотрим, как именно прописано в договоре, речь не шла об обеспечении финансирования за счет собственных средств»
За цей час смуга не змінилася. Новий термінал будується, щоправда, за кредитні кошти. Заставою став весь комплекс аеровокзалу. Навесні цього року, Одеська міська рада пішла на мирову угоду з інвестором під гарантію повернення частини активів та будівництво нового терміналу.
ІННА ПОПОВСЬКА – директор юридичного департаменту Одеської міської ради:
«Во-первых, по мировому соглашению мы предусмотрели, что городской бюджет получает 12 млн. 900 тыс. в бюджет в качестве дивидендов. Второе: ООО согласилось нам вернуть в коммунальную собственность 10 объектов недвижимости»
Як дивиться на це приватний інвестор – ТОВ «Міжнародний аеропорт Одеса» – дізнатися не вдалося. Зустрічатися з нами там відмовилися, а за всіма відповідями відправили… на свій сайт.
Очільник Одещини каже, що мирова угода – його заслуга. Про це він домовився з Кауфманом і Грановським.
Міхеїл Саакашвілі :«Я с ними договорился об одесском аэропорте, правильно, вместе с мэром, с которым я ни о чем больше другом не смог договорится, но об этом договорились, потому что это было мое требование, я с ним договорился действительно. Потому что нам нужен аэропорт в Одессе в следующем году. У нас там будут миллионы отдыхающих»
Та через півроку після цього виступу, на момент написання матеріалу, обіцяний новий термінал Одеського аеропорту ще в стадії будівництва, а злітно-посадкова смуга не відремонтована. Саакашвілі звинувачує керівництво країни і пригрожує, що аеропорт зупиниться. Мабуть вже забув, з ким і про що домовлявся.
Міхеїл Саакашвілі: «Надеюсь, что новый терминал в одесском аэропорту, который я хотел открыть в этом году, хоть весной следующего года откроется. Есть много причин, почему он не открылся и надеюсь, также, что у нас будет новая полоса. Министерство инфраструктуры и правительство Украины примет решение, строить, ремонтировать, восстанавливать или строить новую полосу Одесского аэропорта. Потому что если эту полосу не отремонтировать, я всех предупреждаю, Одесский аэропорт может в любой момент остановится»
Епізод другий
ЦЕНТР ОБСЛУГОВУВАННЯ ГРОМАДЯН
Та схоже на те, що Саакашвілі домовився з інвесторами не лише за аеропорт. Ось – розкішний центр обслуговування громадян, який надає містянам адміністративні послуги.
Просторі зали, привітливі працівники, сучасне обладнання – аналог найкращих європейських практик майже в центрі Одеси.
Амбітний проект «команди реформаторів» відкривав особисто президент.
Та сліди бізнесменів, з якими вдарив по руках Саакашвілі, проявилися майже одразу. Обласна рада підготувала приміщення для нового Центру адмінпослуг в іншому місці, вклавши в нього чималі кошти, однак команді Саакашвілі воно не сподобалося. Вирішили орендувати нове – у знайомих.
СЕРГІЙ САРАФАНЮК – активіст ГО «Антикорупційний офіс» «Наличие коммерческого здания банка, которое находится под управлением Кауфмана-Грановского, говорит о том, что есть прямая связь в создании центра административных услуг, то есть, взаимное сотрудничество, так сказать. При том, что на тот момент было другое здание. Может быть, оно выглядело не так эффектно, но в принципе оно могло обеспечить всю необходимую инфраструктуру»
Один мільйон гривень на рік. Саме стільки зараз коштує оренда центру обслуговування громадян в Платинум-Банка, який в свою чергу пов’язаний з Кауфманом та Грановським. До речі, згідно з договором, мало бути 4 млн грн. на рік, та потім добрі орендарі ціну чомусь знизили. Керівництво Центру каже, що це, майже благодійність.
АРТУР АМІРОВ – т.в.о. директора ДП «Центр обслуговування громадян» «Стоимость аренды составляет 83 тыс. грн. в месяц. Это 1 млн. грн. в год. На наш взгляд, это не то что адекватное, это ну, цена на грани благотворительности»
Декілька місяців тому ЗМІ Одеси поширили інформацію, що харчування співробітників Центру обслуговування громадян оплачує «Фонд на Благо Одеси». Т.в.о. директора Центру цю інформацію підтвердив і не бачить в цьому нічого протизаконного.
Артур Аміров: «Это наша ответственность, наши коллеги, это мои коллеги, и мы за них отвечаем. И если есть возможность выделить им 30 грн. в день на питание, если из этого будут раздувать и говорить, что мы коррупционеры, то тогда я не знаю, к чему стоит вообще в этой стране стремиться».
Серед спонсорів «Фонду на Благо Одеси» – «Фінбанк», основний бенефіціар якого – той самий Олександр Грановський. А от Борис Кауфман нещодавно вийшов з його засновників.
В квітні цього року ЦОГ, після того як Михайло Саакашвіли створив на його основі державне підприємство, призупинив свою роботу. Основною причиною керівництво центру назвало нестачу фінансуваня та небажання міської влади співпрацювати.
З середині квітня ЦОГ функціонував взагалі без фінансування. Та на останній сесії одеської обласної ради, 17 червня, депутати вирішили створити комунальне підприємство «Центр Обслуговування Громадян» і виділити 9 млн грн. на його існування. Та і як будуть спів існувати державне підприємство та комунальне з одним і тим же керівником, теж до кінця ще не зрозуміло. Наразі, ж, за свідченнями активістів, більшість послуг у Центрі стали платними.
Епізод Третій
ГОТЕЛІ
Та одеським бізнесменам Борису Кауфману та Олександру Грановському не звикати, до ноу-хау по «виведенню» ласої нерухомості з власності міста. Так, цікава історія вийшла з готелем «Пассаж», однією з архітектурних перлин старої Одеси.
За повідомленнями одеських журналістів, у 2003 році міськрада дала згоду на створення закритого акціонерного товариства. Внеском громади стала будівля готелю, замість якого одесити отримали 35% акцій ЗАТ,які з часом перетворилися в 25%. Внеском приватних фірм в статутний фонд ЗАТ «Пасаж» повинні були стати 11 млн доларів, які «інвестори» зобов’язалися витратити протягом трьох років (до 2006-го року) на реконструкцію комплексу. На жаль, «Пассаж» цих грошей цих так і не побачив. Останній раз про реконструкцію говорили в 2009 році, з тих пір з приводу поновлення будівлі ні слуху, ні духу.
Олександр ОСТАПЕНКО екс-депутат Одеської міської ради:
«эти же бизнесмены должны были вложить 11 миллионов с копейками американских долларов и реконструировать «Пассаж». И тоже такое было создано акционерное общество. В итоге город ничего не получил, никаких инвестиций, «Пассаж» (деградировал?) и потом в (2014?) 2013 году было предложено оставшуюся часть акций размытых, там до 18 или до 16 % просто продать по-дешевке по цене 1-комнатной или 2-комнатной квартиры в Одессе этим же бизнесменам, и они получали полное право собственности»
Та співпраця команди реформаторів Михайла Саакашвілі та бізнесменів з сумнівним минулим – не випадковість. Це підтвердило проведення Першого антикорупційного форуму, організованому Саакашвілі, в «Бристолі» – одному з найдорожчих готелів Одеси, що належить безпосередньо Борису Кауфману
Та наразі, щодо Бристолю наразі триває судова тяганина за погашення кредитної заборгованості перед Ощадбанком Росії. Якщо суд підтримає вимоги позивача, то будівлю, що є пам’ятником архітектури, продадуть з аукціону.
Фірмам Бориса Кауфмана в Одесі належать готелі «Бристоль» та «Лондонська», низка Спа-центрів, аеропорт, а також журнал «Фокус». Цікаво, що фірми-засновники готельного бізнесу Бориса Кауфмана зареєстровані за адресою м. Одеса пр..Шевченка 4а, в будівлі, яка належить «Фінбанку» та «Платинум банку».
InformDovidka_проспект Шевченко 4а
Саме там розміщується «Центр обслуговування громадян»
Епізод четвертий, заключний
ВЛАДА ЗМІНЮЄТЬСЯ, ДРУЗІ ЗАЛИШАЮТЬСЯ
За даними із записника охоронця-референта Віктора Януковича Костянтин Кобзаря, оприлюдненими «Українською правдою», Борис Кауфман в кінці грудня 2013 попросився на прийом в «Межигір’ї» «на доповідь і привітати».
Саакашвілі, на згадку про своїх друзів-«спонсорів» реагує дуже емоційно.
Міхеїл Саакашвілі: «Это все чушь. Не надо привязывать хвосты, это все бред сивой кобылы. Меня кто-то финансирует. Брали Взятки. Взятки, милая моя, и ничего не строилось. А я делаю, чтоб без взяток и строилось, а все остальное, это инсинуации тех людей, которые не хотят, чтоб в Одессе что-то хорошее было. Плевать я хотел, кто это Грановский, Кауфман или даже Коломойский – лишь бы они построили»
Керівник Одеської області – не єдиний, з ким домовляються бізнесмени з неоднозначною репутацією. У серпні 2014-го наші колеги зафіксували нічний візит Бориса Кауфмана в адміністрацію президента Порошенка.
І це найкраще свідчить про вплив одеського ділового тандему на українських політиків – і старої формації, і нової.
Олена Васіна
Розслідування підготоване в рамках Польсько-Канадської Програми Підтримки Демократії за підтримки Міністерства закордонних справ Республіки Польща та Міністерства закордонних справ, торгівлі та розвитку Канади»