В ході моніторингу одеських онлайн-ЗМІ зафіксовані поодинокі приклади неналежно маркованої реклами та чорного піару. За останні три місяці не спостерігається тенденцій до збільшення таких повідомлень, що свідчить про млявість політичних процесів, що досить нетипово для Одещини.
Такі висновки можна зробити на основі вибіркового аналізу п’яти онлайн-ЗМІ, який з 5 по 9 липня 2021 року провів Інститут масової інформації. Загалом було проаналізовано 806 повідомлень наступних медіа: «Думська», «048», «Одеса.Онлайн», «УСІ» «Одесская жизнь».
Методологія дослідження охоплювала аналіз частки новин з ознаками джинси, контрагітації та неналежно маркованої політичної реклами. Встановлювалися основні замовники прихованого політичного піару та тематики повідомлень.
Випадки джинси та чорного піару
В ході моніторингу встановлений один випадок неналежно маркованої політичної реклами. Так, у новині “Олександр Сухов: “Керівники «Укрпошти» і «Укрзалізниці» не можуть отримувати в сотні разів більше рядового співробітника”, йдеться про позицію нардепа від “Нашого края” щодо несправедливого, на його думку, розподілення матеріального забезпечення серед працівників різних ланок у державних компаніях. Звісно, що переймання цими проблемами досить актуальне, але, в цьому випадку, вказане повідомлення має ознаки замовності. Крім того, новина знаходиться у рубриці “Новини компаній”, де публікують зазвичай рекламні матеріали. Нагадаємо, що наразі законодавець встановив лише дві можливі форми маркування – “Реклама” або “На правах реклами”. Це важливо зазначити, оскільки деякі одеські сайти маркують політичну рекламу на свій розсуд, наприклад: «Політика», «Міські справи» тощо, що є порушенням закону. Вірне маркування є досить актуальним оскільки, згідно з опитуваннями, лише 47% українців здатні самостійно відрізнити джинсу від реальних новин.
За цей моніторинговий період зафіксований також один приклад чорного піару. У повідомленні “Сумує: глава Одеської райради Барвіненко привітав Януковича з днем народження, але потім видалив пост” йдеться про досить суттєві політичні звинувачення у бік Барвіненка, але в опублікованій копії допису політика відсутні жодні згадки про привітання та святковий настрій. Більше того, Барвіненко цитує відому фразу яка з латини дослівно перекладається як “так минає мирська слава”, що явно не корелюється із заголовком.
Зменшення кількості політичної джинси у міжвиборчий період в Одесі спостерігається вже кілька місяців поспіль. У січні та травні 2021 року таких новин також не було зафіксовано. Подібні дослідження п’ятирічної давнини фіксували щомісячно 4-5% матеріалів з ознаками політичної замовності від загальної кількості проаналізованих новин!
Відзначимо, що у передвиборчий період ситуація у медіапросторі регіону суттєво змінюється. Нагадаємо, що ще нещодавно кількість порушень в місцевих ЗМІ досягала неймовірних показників. За даними проєкту Infocrime, тиждень перед виборами 25 жовтня 2020 року став найбільш брудним за весь минулий рік. Напередодні одеські політики та провідні регіональні ЗМІ у сім разів збільшили кількість замовних матеріалів без належного маркування та в три рази загальну кількість маніпуляцій у порівнянні з першим тижнем вересня 2020 року. З 19 по 25 жовтня 2020 року було проаналізовано 1673 повідомлення в 14 місцевих медіа. В 118 матеріалах (7%) виявлені маніпуляції, з них 6 — містили фейки, а 104 публікації мали ознаки прихованої чи невірно маркованої реклами (6,2% від загальної кількості проаналізованих новин).
Незначні показники політичної джинси в одеських медіа протягом 2021 року вказують на певне політичне затишшя в Одесі після виборчих кампаній 2019-2020 років та сигналізує про завершення процесу конструювання поточної владної структури у регіоні. Причому ця структура характеризується залученням досить широкого кола зацікавлених сторін до управління, що відповідно позначається й на інформаційному просторі.
Павло Колотвін, регіональний представник Інституту масової інформації в Одеській області.
Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО «Інститут масової інформації» та необов’язково відбиває точку зору USAID, уряду США та Internews.