Телемедицина в Україні: перелік послуг та як їх отримати?

За минулий рік в Україні провели близько 10 мільйонів онлайн-консультацій.

Телемедицина, яка стала необхідністю в часи пандемії, продовжує
розвиватися під час повномасштабної війни. Нині для українських пацієнтів доступний широкий спектр послуг — онлайн-консультації, телереабілітація, дистанційне ведення вагітностей тощо.

Для пацієнтів такі послуги безоплатні зокрема і за Програмою медичних гарантій. Які послуги пропонує телемедицина та як їх отримати у 2024 році – розповідаємо далі.

Що таке телемедицина?

Завдяки телемедицині пацієнт може отримати послугу дистанційно. Зазвичай ідеться про консультацію з лікарем, але можливості телемедицини значно більші. В Україні вона почала активно розвиватися під час пандемії коронавірусу.

Нині телемедичні послуги надають у 328 медзакладах України. За даними проєкту LHSS «Сталий розвиток національних систем охорони здоров’я», торік провели майже 10 мільйонів телемедичних консультацій.

З якими запитами можуть звертатися пацієнти, які хочуть отримати послугу телемедицини?

1) Консультація перед плановим прийомом. На ній обговорять, як
відбуватиметься обстеження та лікування, а також — необхідні
документи або аналізи, які треба зробити перед візитом до медзакладу.
2) Повторна консультація, на якій лікар аналізує динаміку одужання
пацієнта, появу нових симптомів, ефективність лікування тощо.
3) Планова перевірка здоров’я пацієнтів з хронічними хворобами (якщо не потрібен персональний огляд).
4) Видача електронних рецептів. Наприклад, за цим можуть звертатися пацієнти з хронічними хворобами або ті, яким необхідно швидко отримати ліки, наприклад, екстрена контрацепція.
5) Оформлення електронного лікарняного листа, якщо стан пацієнта не вимагає персонального огляду. Наприклад, при застуді чи іншій легкій формі респіраторного захворювання.

Це основні випадки, у яких зручно та доречно звертатися до лікаря онлайн. Але є ще й інші ситуації — наприклад, якщо пацієнт хоче обговорити зі спеціалістом питання щодо свого фізичного, психічного та сексуального здоров’я, створення індивідуального плану вакцинації й так далі.

У яких випадках дистанційні консультації — недоречні?

  • при різних видах болю (це може бути біль у животі, очах, зубах тощо);
  • при травмах;
  • при висипах на тілі;
  • при кашлі та лихоманці, які наростають протягом одного-двох тижнів;
  • при ядусі (зокрема при захворюванні на COVID-19);
  • при станах, які потребують проведення процедур;
  • при тривалих скаргах, які вимагають діагностики;
  • і в усіх інших випадках, коли лікар вважає доречним саме очний огляд.

Рішення, який формат консультації обрати, завжди приймає тільки лікар. Саме він визначає, як оптимально надати допомогу пацієнтові.

Як проходить телемедична консультація?

Кожен медзаклад може мати свою специфіку. Але найчастіше онлайн- консультація має такий алгоритм.

  1. Пацієнт детально описує сімейному лікарю свій запит.
  2. Лікар визначає, чи можна провести консультацію дистанційно, чи потрібен особистий огляд.
  3. Пацієнт домовляється з лікарем про час та формат консультації. Це може бути відео, аудіо чи текстова консультація.
  4. Під час онлайн-консультації лікар збирає анамнез, інформацію щодо стану хворого, за потреби скеровує пацієнта на додаткові обстеження, лабораторні дослідження або ж на огляд до іншого спеціаліста.
  5. Лікар призначає лікування або запрошує на огляд до медзакладу (але у такому випадку хворий вже не витрачає час на збір анамнезу чи опис симптомів).

Лікарі, які консультують онлайн, дбають про збереження персональних даних пацієнтів так само, як і на звичайному огляді в кабінеті. Сервіси спілкування між хворим та лікарем захищені максимально.

Як записатися на онлайн-консультацію?

Для цього звернутися до свого сімейного лікаря. Якщо ж немає декларації з сімейним лікарем, можна звернутися до поліклініки — особисто, через реєстратуру або через кол-центр.

Можливості телемедицини в Україні

Спектр послуг телемедицини постійно розширюється.

1) Телереабілітація. В Україні успішно працює система Rehabilitation
Gaming System, яка допомагає людям з атаксією, склерозом, хворобою
Альцгеймера та Паркінсона, а також пацієнтам з контузіями та
пораненнями внаслідок вибухів. З хворими працюють в ігровій формі, використовуючи елементи доданої реальності.
2) Моніторинг вагітності. Завдяки технології Carebits, вагітна може в
домашніх умовах проводити кардіотокографію та передавати дані лікарю через додаток. Жінка може самостійно записувати серцебиття дитини та завантажувати інформацію в систему, отримуючи зворотній зв’язок від лікаря.
3) Діагностування за допомогою штучного інтелекту. Українські
лікарі використовують інноваційні технології, аби інтерпретувати
результати комп’ютерної томографії у складних випадках. Штучний
інтелект дозволяє легше виявити патології та робить консультації
ефективнішими.

Тож під час наступного візиту до вашого лікаря поцікавтеся, які телемедичні послуги доступні в його закладі.