У липні індекс моніторингу реформ (іМоРе) склав +1.1 із можливих від -5 до +5. Певний прогрес відбувся в реформуванні енергетичного сектору, держфінансах та монетарній політиці. Реформ у сфері державного управління не було. Велика ймовірність, що у серпні реформаторська активність ще більше знизиться – парламент пішов на канікули, настав сезон політичного затишшя.
На які найважливіші реформаторські зміни слід чекати восени? Виконавчий директор Асоціації міст України Олександр Слобожан визначив найважливіше за напрямком децентралізації:
По-перше, необхідно прийняти зміни до законодавства щодо добровільного приєднання територіальних громад сіл, селищ до громад міст обласного значення (законопроект №6466). Це дозволить розблокувати процес укрупнення територіальних громад міст обласного значення.
Проект закону передбачає визнання таких громад автоматично спроможними і дозволяє їм застосовувати процедури добровільного приєднання, передбачені законодавством. У разі його прийняття кількість об’єднаних громад може збільшитись на 100. Це стане новим сильним поштовхом децентралізації публічної влади та створення нових великих територіальних громад.
По-друге, вже три роки об’єднані громади чекають законодавчого вирішення проблеми розпорядження землями за межами населених пунктів в межах юрисдикції громади. Восени уряд може внести такий законопроект на розгляд парламенту. Асоціація міст України його підготувала і передала на розгляд Кабміну.
Якщо проект закону буде прийнято, об’єднані територіальні громади зможуть розпоряджатися землями державної власності за межами населених пунктів в межах своїх територій.
Винятками будуть лише землі, на яких розташовані державні будівлі, землі, які перебувають у постійному користуванні органів державної влади або державних підприємств, Національної академії наук України, державних галузевих академій наук. Повноваження громад не будуть розповсюджуватись також на землі оборони та радіоактивно забруднені внаслідок Чорнобильської катастрофи території.
Окрім того, органам місцевого самоврядування об’єднаних територіальних громад пропонується надати повноваження щодо зміни цільового призначення земельних ділянок приватної власності.
По-третє, вкрай необхідно вирішити долю законопроекту про службу в органах місцевого самоврядування (№2489). Він був прийнятий, але президент наклав вето. Профільний парламентський комітет законопроект доопрацював і пропонує парламенту прийняти нарешті цей закон. Він передбачає нові підходи до відбору кадрів та гідну оплату праці.
Це дуже важливий закон для громад, оскільки розширює їх повноваження і збільшує можливості в формуванні професійного кадрового корпусу на рівні місцевого самоврядування.
По-четверте, громади очікують наведення ладу в законодавчому регулюванні сфери містобудування. З цією метою підготовлений законопроект про внесення змін до закону “Про регулювання містобудівної діяльності” (№6403). Очікується, що парламент розгляне його восени.
Проект закону врегульовує питання планування та забудови територій, а також визначає відносини при розробці та затвердженні документації з просторового планування.
По-п’яте, більше 200 об’єднаних громад чекає призначення ЦВК перших виборів. Дуже важливо, щоб вибори відбулись до прийняття у другому читанні закону про державний бюджет на 2018 рік (має бути прийнятий у листопаді 2017-го року).
В іншому випадку ці громади не зможуть перейти на прямі міжбюджетні відносини з держбюджетом і отримати базову дотацію, медичну та освітню субвенції, 60% податку на доходи фізичних осіб тощо.
Коштів на проведення перших виборів в ОТГ достатньо, документи всі обласні державні адміністрації передали в ЦВК вже дуже давно. Вибори в ОТГ повинні відбутися.