Тестову систему автоматизованої перевірки декларацій запустили у Національному агентстві із запобігання корупції.
Повноцінна робота такої системи дозволить якісніше перевіряти електронні декларації, а в перспективі — автоматизувати процес перевірки за допомогою зв’язків із державними реєстрами. Основою тестової системи стали модулі для автоматичної перевірки, від яких у НАЗК рік тому відмовились з незрозумілих причин. Для тестування автоматизованої перевірки були розроблені правила логічного і арифметичного контролю, після чого їх протестували на 10 000 декларацій. Відомості з декларацій були взяті з публічної частини Реєстру декларацій (через публічний API), тобто без персональних даних.
Розгортання тестової системи відбулось за експертної і технічної підтримки міжнародних донорів, які допомогли проекту в межах виконання рішення НАЗК про проведення незалежної експертизи системи. Нагадаємо, що кілька місяців тому в НАЗК була створена робоча група, яка вирішила рухатись одразу двома шляхами: протестувати модулі для автоматизованої перевірки і забезпечити незалежність проведення експертизи системи е-декларування.
Але незалежна експертиза системи е-декларування заблокована
Водночас проведення незалежної експертизи, необхідної для повноцінної роботи системи е-декларування, включно із автоматизованою перевіркою, заблоковано адміністратором системи — Державним підприємством «Українські спеціальні системи» та Державною службою спеціального зв’язку та захисту інформації. Ці відомства відмовляються надати до неї доступ навіть на звернення НАЗК як власника системи. На думку адміністратора системи ДП «УСС», яке є структурою Держспецзв’язку, існуюча система е-декларування не може бути розвинена автоматизованою перевіркою. Більше того, ДП «УСС» наполягає на створенні нової системи е-декларування — вартістю до $12 мільйонів і тривалістю розробки 4 роки. Це випливає з техніко-економічного обгрунтування модернізації інформаційно-телекомунікаційної системи «Єдиний державний реєстр декларації…», розробленого цією структурою ще наприкінці 2016-початку 2017 року.
Для того, щоб зрозуміти, чи відповідає система технічному завданню на її створення, наскільки і що саме в ній було змінено під час несанкціонованих втручань (зафіксованих народними депутатами — членами Комітету із запобігання корупції), як це вплинуло на роботу системи і як забезпечити її стабільне і повноцінне функціонування, в тому числі запуск автоматизованої перевірки, необхідна незалежна експертиза.
Підготовлено ГО «Інтерньюз Україна» в рамках проекту «Декларації»