Цієї п’ятниці, за підтримки міжнародного благодійного фонду savED у Молодіжному на Одещині відбувся святковий STEM-фестиваль науки для дітей середнього шкільного віку. Захід, який був приурочений до дня Святого Миколая, стане продовженням більш масштабних заходів, спрямованих на покращення знань в учнів. За підтримки Євросоюзу та уряду Литви, фонд запроваджує програму подолання освітніх втрат у Молодіжненському ліцеї, на базі якого працює підземна школа, яка дає дітям безпечний простір для здобуття знань.

Освітні втрати стосуються не тільки пропущених в школі уроків (спочатку через пандемію коронавірусу, а потім – через повномасштабне вторгнення). Це також порушений соціальний баланс, коли діти з острахом дивляться одне на одного, тому що бачились набагато менше, ніж зазвичай, втрата впевненості в своїх силах. І за усім цим стоїть велике почуття провини як в дітей, як в батьків, так і педагогів. Всі вони вважають, що десь недопрацювали, хоча провина тут виключно на країні-агресорі.

Однак навіть якщо немає прямої провини, відповідальність за подолання освітніх втрат лежить на людях, які працюють з дітьми. Щоб школярі не тільки отримували знання, а мали спілкування, різноманіття освітніх програм в усіх формах, і не боялись вчитись. Тому що коли базові теми в них закриті, вони впевнені в знаннях. За опитуваннями фонду SaveEd, діти часто сильніше переживають через те, що вони недостатньо опанували шкільну програму, ніж через те, що в Україні війна. І задачею освітян є подолати ці страхи і дати дітям більше комфорту і впевненості.

Окрема увага приділятиметься мистецьким заняттям, які допомагають зняти напругу. Їх підбирали за принципом максимальної розслабленості, а не схожості на академічні уроки. Метою є не просто навчити дітей чомусь новому, а насамперед допомогти відчути щось нове. Це також про нове коло людей , поруч з якими комфортно, безпечно та приємно. В центрі уваги чотири види мистецтва: музикування за системою Орфа, співоче коло, імпровізаційний плейбек-театр та спонтанне, неакадемічноме малювання. Це будуть різні техніки, багато емоцій та експресії.

«У нас запланований експрес-курс з малювання, діти за ці чотири місяці навчаються малювати різні, так би мовити, форми. Це буде і людина, і тварини. Вони будуть малювати акриловими фарбами на полотнах, і ми зробимо потім виставку цього цих робіт. Це будуть серії з людських портретів, також буде серія тварин. Я завжди наголошую на тому, що малювання – це не тільки от такий предмет, в якому ти взяв і створив кінцевий об’єкт. Я пропоную дітям насолоджуватись процесом, щоб вони мали завжди таку собі, ну, скажімо, реабілітаційну техніку, Щоб коли тобі погано, сумно чи немає що робити, можна сісти й помалювати. Це терапевтичне та допоміжне,» – розповідає викладачка проєкту з малювання Ольга Токаренко.

Під час фестивалю дітям на вибір дали вісім лабораторій, де вони могли детальніше ознайомитись з різними галузями, такими я робототехніка, хімія, біотехнології, мистецтва та фізичні експериментами. Таким чином, робиться спроба зацікавити учнів наукою та програмою STEM. Програма в Молодіжному стартувала у жовтні 2025 року і триватиме у 2026 році. Долучитися до неї можуть усі учні з навколишніх громад, незалежно від закладу, де вони навчаються.Зараз в Україні вже провели пілотну хвилю надолуження освітніх втрат з навчальних предметів.

На перших порах батьків та дітей доводилось вмовляти. Хоча заняття начебто безкоштовні, підготовлені вчителі, з якими працюють методисти. Для дітей організовані перевезення, видаються безкоштовні робочі зошити, всі канцтовари. І все одно доводилося людей вмовляти. Бо люди виснажені і не завжди є ресурс починати щось нове. А от після того, як заняття почались ,пішли питання, які класи будуть задіяні, чи поширяться освітні програми для них, для шостих, восьмих та дев’ятих класів, а не тільки для п’ятих і сьомих класів, як зараз.

Метою проєкту є запропонувати дітям заняття, про які вони нічого не знають. І одна справа, коли хтось вийшов перед аудиторією та розповів про різні особливості, а зовсім інша справа – коли діти долучаються до наук самостійно. Слова «інженерія», «робототехніка», « хімія», «3D-друк» начебто всім знайомі, але насправді мало хто має уявлення, як воно працює, поки не спробує. Хай і в адаптованому для школярів форматі. А ще діти вчаться мислити науково, що дуже важливо в умовах інформаційних загроз, коли велика кількість маніпулятивних та фейкових новин спрямована саме на емоційну складову.

На думку проєктної менеджерки SaveED Катерини Ботвіннік, критичне мислення формується не тільки на заняттях, які присвячені формуванню цих навичок. Сама структура занять STEM є ідеальною історією для логічного осмислення дійсності. Наукове мислення зумовлює обов’язкову складову логічно і критичного, яке проявляється не тільки у вивченні наук, але й у побутових речах. Розвинуте наукове мислення допомагає по життю, починаючи від того, як полагодити машину, закінчуючи пізнанням себе.

«Я вважаю, що будь-яке спілкування з притомними дорослими сприяє формуванню критичного мислення. У нас, наприклад, є тренінг для вчителів з дитячої конфліктології. І коли діти конфліктують, таке трапляється дуже чудово працює критичне мислення. Наприклад, ставити дитині питання: «Навіщо ти це зробив?» немає сенсу. Треба казати: «А що ти хотів?» Треба йти від бажання, від мотиву. І далі критичне мислення вмикається так: «Ти зробив те і те. Чи досяг ти того, чого хотів? Якщо не досяг, що можна було зробити інакше?» І це змушує дитину замислитись, шукати причинно-наслідкові зв’язки», – говорить Катерина Ботвіннік.

Варто зазначити, що усі запроповані заняття абсолютно безбар’єрні. Не потрібен діапазон в чотири октави для того, щоб взяти участь в співочому колі. Можна обійтись без навичок академічного малюнку, щоб взяти участь в художній виставці. Не треба мати інженерну освіту для того, щоб вирішувати інженерні задачі за допомогою STEM. Будь-яка дитина може опанувати будь-яку з цих дисциплін. І в школярів з Молодіжного та навколишніх сіл буде можливість спробувати і записатися на заняття.

Зараз на Одещині це перший освітній проект фонду, хоча проект працює в інших громадах, в інших областях, постраждалих від війни. По всій Україні, а саме в Чернігівській, Миколаївській, Харківській та Сумській областях працює більше сотні освітніх просторів, створено багато інших програм як для молоді, так і педагогів. Але саме в Одеській області це перша проба пера і досвід, здобутий в Молодіжному, планується поширити іншими громадами регіону.
Марія Шевчук