Агресія заголовками та монтаж замість аналітики: як пропагандисти висвітлюють Одесу на YouTube

Одеса — один із ключових регіонів, який системно потрапляє до уваги інформаційних маніпуляторів. Під час повномасштабної війни місто стало мішенню не лише для ракет, а й для медійних атак, зокрема на YouTube. Треба визнати, що кількість подібних одеських YouTube-каналів менша порівняно з Telegram. Але відеоплатформа все-таки дозволила створювати ілюзію аналітики, апелюючи до регіональної ідентичності та емоцій глядачів.

У межах цього дослідження було проаналізовано вісім каналів, які не завжди є відверто пропагандистськими, але системно використовують клікбейтні заголовки, фрагментарну подачу та навмисне зміщення акцентів і позиціюють себе як “громадянські” або “аналітичні”. Їхній контент формує викривлену картину реальності, особливо для тих, хто сприймає інформацію лише за назвою відео чи обкладинкою. Серед них — канали “NEMO”, “Железный Занавес” та відверто проросійське “Одесское Общественное Телевидение”, які активно експлуатують теми ТЦК, “затравки” про забудову Одеси, культурні розбіжності між регіонами та воєнну риторику. А також деякі інші, які присвячені не лише Одесі, але згадували про неї. Серед них в основному російськомовні канали такі як  “Препод от Бога”, “Независимые Новости Украины”, “АНАЛИЗ РИСКОВ”, “Правда и Факты”, “Факты против лжи”.

Ностальгія по минулому, ненависть до ТЦК та зміщені акценти

Анонімний автор російськомовного YouTube-каналу “NEMO” має 206 тисяч підписників та був створений через два тижні після початку повномасштабного вторгнення, 4 березня 2022 року. З того часу на каналі опублікували 1600 відео, які мають загалом 67 мільйонів переглядів станом на 20 вересня 2025 року. Усі вони у форматі влогу “людини з народу”, “пересічний одесит” тощо.

На каналі ролики, навмисно  клікбейтні, публікуються щодня. Частина заголовка прихована на ПК і мобільних пристроях, що створює хибне враження про події в Одесі. Одразу наведемо такий приклад: “Одесса 19 сентября 2025. Вышли все! Массовый бунт! Толпы людей во Франции! Застройка Одессы!”. Частина назви, де згадується про Францію, вже не видна на передперегляді. 

Скрін з YouTube-каналу “NEMO

На відео автор хаотично змінює теми. Наприклад у відео “7 км умер? ТЦК Беспредел! Взрыв за взрывом”, автор акцентує увагу на забудові в Одесі парку Шевченка біля ринку пам’ятника Невідомому матросу, а потім різко згадує 9 травня в контексті ностальгії за втраченим “великим” минулим,  тематику ТЦК, проблеми з ринком “7 кілометр” та Трасою здоров’я.

Такий підхід створює враження навмисного зміщення акцентів, щоб людина не встигла проаналізувати попередньо озвучені речення. В іншому відео з фразою в назві “Понаехавшие бегут из Одессы” автор показує молодь, яка не може згадати Степана Бандеру на фото. Це подають як доказ культурної відмінності Одеси від Львова та решти України. 

Відео на каналі “NEMO” демонструють стабільно високий рівень охоплення — від кількох тисяч до понад 200 тисяч переглядів. Відео супроводжуються сотнями вподобань і коментарів. У більшості коментарів – критика місцевої і центральної влади, а ще діяльності ТЦК. Увага саме до ТЦК — особлива: в останніх десяти роликах їх згадують майже в кожному відео. Стосовно реклами на YouTube сказати нічого, оскільки єдина реклама — власний Telegram-канал, де автор, здебільшого, дублює свої відео або додаткові матеріали до них.

Маніпуляція фактами задля власного охоплення

Ще один YouTube-канал, російськомовний “Железный Замес”, створили у 2013 році. Наразі він має 93,5 тисяч підписників і понад 3,4 тисяч опублікованих відео, які були перегляні практично 35 мільйонів разів. Останнім часом контент на каналі, здебільшого, короткий — тривалість роликів становить від трьох до шести хвилин, а частота публікацій – два-три відео на день. Коментарі до відео вимкнені, реклама відсутня.

Перегляди варіюються від тисячі до понад 10 тисяч на ролик. Найбільше переглядів (600 тис.) має відео від 12 березня 2022 року, що так і називається – Одеса 12.03.2022. В цьому блозі автор показує кадри пустого міста, розповідає про ситуацію в країні, намагається нейтрально оцінювати побачене але при цьому дякує за підтримку глядачам з Європи та країн минулого “Радянського союзу”. Канал відверто не проросійський, але має іншу проблему.  “Железный Замес” подає військові зведення з українських джерел з акцентом на події в Одесі, однак ключова проблема полягає у способі подачі. Заголовки відео мають яскраво виражений маніпулятивний характер і створюють хибне враження про зміст.

Наприклад, у відео про масовану атаку РФ по Україні 19 вересня 2025 року, заголовок сформульовано так, ніби удар було нанесено безпосередньо по Одесі: “Одесса 19 сентября 2025. Тревоги. Бомбят. Летят снова. Бушует второй день. Работает ПВО. Место проклято”. Схожий приклад — “Одесса 18 сентября 2025. Одессу минируют иностранные наёмники!!! Бомбят дронами и ракетами. Ещё летят”. В останньому ролику автор спершу натякає на присутність найманців, а потім сам це спростовує.

скрін з каналу “Железный Замес”

Хоча контент не можна однозначно класифікувати як проросійський — заголовки та візуальне оформлення відео сприяють панічним настроям і викривленню сприйняття реальності. Особливо це стосується глядачів, які орієнтуються лише на назву ролика, не переглядаючи його зміст, аналогічно до споживання коротких дописів у Telegram. 

“Руська весна”, яка триває 11 років 

YouTube-канал Одесское Общественное Телевидение взагалі не помітний у пошуковій видачі платформи. Втім він активно висвітлюється серед подібного контенту на російському пропагандистському аналозі RuTube. Канал створили 14 липня 2022 року. Зараз у нього 48,5 тисяч підписників і понад 360 відео. Загальна кількість переглядів перевищує 14,5 мільйонів.

Ведучим каналу є Олександр Воскобойников — 47-річний уродженець Одеси. Політолог у 2014 році був арештований за участь у “Руській весні” та згодом переданий до ДНР у межах обміну. За деякою неофіційною інформацією, нині він живе в окупованому Донецьку, аще  веде Telegram-канал, який неодноразово потрапляв в подібні огляди через очевидну пропаганду

Контент каналу позиціюється як аналітичний, хоча фактично – це компіляція відеофрагментів з різними спікерами, часто вирваними з контексту. Автор наголошує на відсутності монетизації, натомість розміщує реквізити для фінансової підтримки як на YouTube, так і в Telegram. Заголовки відео розмиті і не розкривають зміст, наприклад: “Вечные враги” — про візит Дональда Трампа до Великої Британії, або “Шут “повелитель” — про реакцію на заяви Володимира Зеленського. У відео часто звучать тези про необхідність прийняття російської позиції щодо війни, яка подається як “вимушена”, а також заклики до поступок.

скрын з каналу Одесское Общественное Телевидение

Коментарі до відео на каналі мають характерну риторику. Тут часто можна зустріти таке:  “дякую уродженцю Одеси”, “здоров’я Путіну”, “ще є адекватні люди” тощо. Це свідчить про сформовану аудиторію з чітко вираженими політичними поглядами, які підживлює Воскобойников. Відео зазвичай набирають більше 20 тисяч переглядів. Найбільше переглядів на каналі має відео “Хриплая тварь” (274 тис.). Це відео не має інформації про Одесу, а фокусується на персоналії президента України.

У YouTube можна знайти інші маніпулятивні ролики, присвячені Одесі, але вони не прив’язані чітко до регіону.  Різноманітні пропагандистські канали інколи випускають тематичні відео, наприклад, як “Независимые Новости Украины”, “АНАЛИЗ РИСКОВ”, “Правда и Факты”, “Факты против лжи” тощо. Так само можна згадати канал “Препод От Бога”, який  не можна назвати відверто проросійським, але деякі його висловлювання неоднозначні. Наприклад, в одному з відео анонімний автор каналу натякав, що ділянка біля “Привозу” стала брудною через те, що вулицю перейменували з Єкатерининської на Європейську і навчилися у “брудної Європи”. Хоча, насправді, це давня проблема, за відсутність рішень якої відповідальна лише місцева влада. 

Контент таких каналів часто базується на вирізаних цитатах, монтажних вставках і маніпулятивних формулюваннях. Все це створює у глядача враження нібито об’єктивного аналізу, хоча це чітко окреслена ідеологічна позиція. 

Причина, чому в YouTube порівняно менше подібних пропагандистських каналів у порівнянні з іншими соціальними мережами та месенджерами проста — їх видаляють. У звіті Google за липень 2025 року йшлося, що американська компанія видалила близько 11 000 каналів YouTube за пропаганду Китаю та Росії.

Хоча не всі з оглянутих каналів є відверто проросійськими, їх спільна риса – маніпулятивні заголовки, емоційна риторики та “магія монтажу”, що створює ілюзію професійної аналітики. Зрештою, такий контент апелює до локальної ідентичності, підживлює недовіру до українських інституцій і сприяє поширенню російських наративів. 

Маргарита Юзяк, Павло Колотвін, регіональний представник Інституту масової інформації в Одеській області