Більше половини, або 57% фотографій з подій, які були опубліковані в одеських онлайн-медіа, були запозичені зі сторонніх ресурсів та пресрелізів. При цьому 42% новин не мають світлин або обмежені лише ілюстраціями до повідомлень.
Такі дані були отримані у межах точкового аналізу п’яти відомих одеських новинних вебсайтівз 10 по 14 жовтня 2022 року. Загалом були проаналізовані 662 новини у стрічках сайтів «Думська», «048», «Odessa.Online», «УСІ», «Одесская жизнь». В рамках дослідження встановлювалася загальна кількість новин/фото, наявність підпису та джерела походження знімків. Окремо досліджувався стандарт публікації шокуючого контенту та виявлялися фотографії, які не відповідають змісту новини.
За моніторинговий період було проаналізовані 915 світлин. Це означає, що, в середньому, на одну новину в одеських онлайн медіа припадає 1,3 фото. Найбільш візуалізованими медіа виявилися видання «УСІ» та «Думська» (2 та 1,7 фото на одну новину). Менше за всіх публікували фотографіїї у виданні «Одесская жизнь» (0,5 світлин на одну новину).
Відзначимо, що певного стандарту по чисельності візуалізації у повідомленнях не має. Це залежить виключно від редакції та смаку аудиторії. Але існують базові стандарти розміщення знімків:
- має бути вказано джерело походження/авторство (навіть, якщо знімок взятий з банку фотографій, тим паче, якщо у когось запозичений чи зроблений співробітниками видання);
- бажано мати опис під фото (це не вимога, але це дозволяє дотримуватися принципу повноти).
- фото має стосуватися новини, а шокуючий контент заздалегідь маркований.
З першими двома компонентами у місцевих медіа виявилися досить значні проблеми, адже 49% знімків від усіх проаналізованих зображень були взагалі жодним чином не позначені, через що було неможливо встановити авторство фотографій та їх походження. Іноді через брак опису до світлин незрозуміло, яку саме інформацію хотів передати або підкреслити журналіст.
Наприклад, у новині «На Одещині п’яний водій збив підлітка та втік з місця ДТП» опублікована інформація з кримінальної хроніки та, скоріше за все, фотографії, які розповсюджувалися разом із пресрелізом. Але будь-яке маркування та опис зображень відсутній. Так само і в новині про збір коштів на кулемети для військових, присутній знімок техніки, але при цьому відсутнє джерело його походження. Сервіси пошуку фотографій встановили, що цей скрін зроблений із відеорепортажу телеканалу BBC. Подібна тенденція фіксується і в новині «Сім балкерів з українським зерном вирушили до країн Азії та Європи» — є фотографії кораблів, але не зрозуміло, чи мають вони стосунок до цього повідомлення, або додані лише для ілюстрації.
Найбільше власних та підписаних світлин у своїй стрічці новин мають видання «Одеса.Онлайн» та «Думська» (79% та 48% від усіх зображень відповідно). Чверть власних і підписаних зображень від усіх опублікованих фотографій мають видання «УСІ» та «048». Практично відсутні власні фотографії у видання «Одесская жизнь».
Одразу зазначимо, що половина від усіх проаналізованих новин взагалі не мають зображень або позначені лише ілюстраціями: лампочки до новин, пов’язаних з енергозабезпеченням, перекреслені бойові літаки або дим від роботи ПВО присутні у новинах про військові події тощо. Новина «Через обстріли частина миколаївців залишаються без газопостачання» ілюстрована газовою інфраструктурою, але відсутній опис зображення та її авторство.
В ході моніторингу встановлені поодинокі приклади невідповідності головної фотографії суті новини. Так, повідомлення «В Україні можливі перебої зі світлом, водою та зв’язком» ілюстровано чомусь вуличною пожежею після ракетного обстрілу.
В ході моніторингу зафіксована одна новина із шок-контентом, але вона має попередження про це у заголовку, що відповідає журналістським стандартам. Більш детально з рекомендаціями ІМІ на цю тему можна ознайомитися у матеріалах «Що робити, якщо на фото показано насильство та смерть», «Про використання фото загиблих у журналістських матеріалах».
Павло Колотвін, регіональний представник Інституту масової інформації в Одеській області
Photo by Beata Ratuszniak on Unsplash