Довіряй ділам: фірми одеських депутатів розпиляли на ремонтах 190 мільйонів доларів

Олексій Чорний, ГО “Антикорупційний офіс Одеси”

З травня 2017 року електронне декларування стало обов’язковим для всіх депутатів місцевих рад. Оскільки покарання за внесення неправдивих даних в електронні декларації досить суттєве, то внесена інформація стала набагато докладнішою за попередні паперові декларації. Зокрема, депутати Одеської міської ради задекларували зв’язки з 140 різноманітними фірмами. Ми вирішили перевірити, які з цих фірм виграють тендери від Одеської міської ради. Для цього ми перевірили всі задекларовані фірми через базу Zакупівлі 2.0, де зібрана інформація про всі тендери за останні 10 років (з 2008 по 2017 рік). А також за допомогою системи YouControl пошукали приховані зв’язки між депутатами та фірмами, що отримували тендери з бюджету Одеси.

Найбільш цікавою для депутатів виявилася сфера ремонту доріг. Ми виявили 9 фірм, що пов’язані з діючими депутатами Одеської міської ради і отримували дорожні тендери з бюджету Одеси. Разом ці фірми отримали з 2008 року від Одеської міської ради тендерів на ремонт доріг на суму більше 150 мільйонів доларів США. Крім того, періодично ці фірми виграють великі тендери і на ремонт інших об’єктів (каналізація, будівлі, тощо). Разом 9 фірм, що пов’язані з депутатами, отримали від Одеської міської ради тендерів на суму більше 190 мільйонів доларів.

НазваЄДРПОУСума отриманих тендерів
1ТОВ «Ростдорстрой»33658865136 076 563$
2ТОВ «СК Автострой»3747770326 944 365$
3ТОВ БВК «Пик-строй»3450631311 145 244$
4ПП «Київшляхбуд»3615623810 128 234$
5ТОВ «Компас-проект»360427316 658 218$
6ТОВ «Автодор»13888197757 945$
7ТОВ “Арт проект-2010”37224743557 908$
8ТОВ “ДРСУ-КОМ”33509109310 166$
9ТОВ “Будівельна компанія “Ескадор”3365883999 691$
Разом192 678 338$

*Тендери, отримані від Одеської міської ради з 2008 по 2017 рік. Сума наведена в доларах США по курсу НБУ на 1 січня року, в якому було виграно тендер.

Давайте розберемося, що це за фірми, і з ким в Одеській міській раді вони пов’язані.

 

Найбільшу кількість тендерів з бюджету Одеси (136 мільйонів доларів), отримала фірма «Ростдорстрой», яку пов’язують з мером Одеси Геннадієм Трухановим. Засновником «Ростдорстрою» є віргінській офшор «Сайдлейк інтернешнл лімітед». Власниками цього офшору є 4 особи: Олександр Жуков, Коновалов Євген, Олександр Рацкевіч і Шумахер Юрій. Ці ж 4 особи є власниками ТОВ “БК “Ескадор”, яка виграла тендерів майже на 100 тисяч доларів і ПП «Київшляхбуд», що виграла у Одеської міської ради тендерів більше ніж на 10 мільйонів доларів.

У звіті італійської поліції, який оприлюднили журналісти, зазначається, що Олександр Жуков відповідав у групі Мініна-Ангерта за фінансову частину, а Геннадій Труханов відповідав за охорону. Зокрема через це “Ростдорстрой” пов’язують з Трухановим.

Фото зі звіту італійської поліції. Ліворуч – Олександр Жуков, праворуч – Олександр Ангерт, в центрі – Леонід Мінін.

Але є і сучасні зв’язки, що пов’язують Геннадія Труханова з “Ростдорстроєм”. Одним з бенефіциарних власників «Ростдорстрою» є діючий депутат Одеської міської ради від партії Труханова «Довіряй ділам» Юрій Шумахер.

Причому, зв’язки ці не тільки партійні, але і бізнесові. Зокрема, як випливає з «Панамських паперів»,  з Юрієм Шумахером Геннадій Труханов пов’язаний через їх спільну офшорну кампанію CORDEROY TRADING LIMITED.

Інший бенефіціарний власник «Ростдорстрою» Євген Коновалов також балотувався в 2015 році до Одеської міської ради від партії Труханова «Довіряй ділам».

У цьому ж переліку є і засновник ТОВ «ПИК-СТРОЙ», що отримало тендерів від Одеської міської ради більше ніж на 11 мільйонів доларів.

Це чинний депутат Одеської міської ради від партії Труханова «Довіряй ділам» Марина Лозовенко. Компанію “Пик-Строй” також відносять до групи «РОСТ». За даними сайту «Наші гроші» у держреєстрі для зв’язку з фірмою «Пик-строй» вказано номер телефону 048 7261577, що належить ТОВ «ДРСУ-КОМ». раніше співвласницею цієї фірми була Наталія Шумахер, яка свого часу проживала їз засновником «Ростдорстрою» Юрієм Шумахером за однією адресою. Крім того, за даними сайту «Наші гроші» «до складу співвласників компанії «Пик-строй» у 2007-2012 р.р. входив Геннадій Костянтинович Кіосе. За даними nomer.org за однією адресою з ним свого часу був зареєстрований Костянтин Кіосе, директор ТОВ «Ростдорстрой». ТОВ “ДРСУ-КОМ”, де Марина Лозовенко була засновницею, а наразі, згідно декларації, є фінансовим директором, виграло тендерів на 310 тисяч доларів.

Фото Марини Лозовенко з офіційного сайту Генадія Труханова.

Згідно даних сайту «Посіпаки» Марина Лозовенко була помічницею Генадія Труханова, коли він був народним депутатом.

ТОВ «СК «Автострой», отримало тендерів від Одеської міської приблизно на 27 мільйонів доларів.

Засновником «СК Автострой» є тренер з тайського боксу Віктор Гнєзділов. У свою чергу мер Одеси Геннадій Труханов є президентом Української національної федерації тайського боксу муай-тай. Судячи з фотографій у соціальних мережах Гнезділова їх пов’язують з Трухановим не тільки спортивні заходи.

“Автострой” називають клоном “Ростдорстрою”, який був створений для того, щоб не всі тендери вигравав “Ростдорстрой”, який вже надто чітко асоціювався з Трухановим. Прослідкувати зв’язки Ростдорстрою і Автострою не складно.

Первинно засновником “Автострою” був Олександр Фролов. Також він є засновником ТОВ “Трансстройпоставка” (ЄДРПОУ 36042883), яке зареєстрована за адресою Прохорівська, 27. За цією ж адресою зареєстровано ПП “Інтерстройінвест – 2011”, засновником і директором якої є Петровицький Захар Борисович, який є засновником згадуваної вище фірми БВК «ПИК-СТРОЙ», яку також відносять до групи «РОСТ».

Фірма «Автодор» виграла у Одеської міської ради тендерів майже на 750 тисяч доларів. Її засновником є діючий депутат Одеської міської ради від фракції «Довіряй ділам» Валентин Гапуніч.

Депутат прославився тим, що в декларації за 2014 рік приховав свій маєток, розміром близько 600 квадратів. А в електронній декларації за 2016 рік він зазначив, що має готівкою 550 тисяч доларів. Оскільки він не декларує доходів, що дозволяють мати такі заощадження, ми звернулися в НАБУ з проханням перевірити джерела надходження цих коштів, оскільки бачимо ознаки незаконного збагачення.

Фірми «Компас-проект» (отримала тендерів на 6,6 мільйона доларів) і «Арт-Проект» (отримала тендерів близько 500 тисяч доларів) пов’язані з депутатом Одеської міської ради від фракції «Солідарність» Наталєю Данілко через бізнемена Руслана Тарпана, з яким Данілко пов’язує бізнесова і політична діяльність. Крім того чоловік Наталі Данілко є керівником «Компас-проекту».

Загальна кількість тендерів на ремонт доріг, які надані за 10 років управлінням дорожнього господарства, управлінням капітального будівництва і КП “Міські дороги” – близько 218 мільйонів доларів. З цієї суми близько 144 мільйонів доларів виграли фірми, що пов’язані з депутатами від «Довіряй ділам». Це 66% від загального бюджету міста на ремонт доріг. Тобто дві третини дорожніх тендерів виграють фірми, що пов’язані з партією міського голови.  68 мільйонів виграли фірми, пов’язані з Наталєю Данилко (3%), і лише у 31% фірм, що вигравали тендери на дорожні роботи ми не знайшли зв’язків з діючими депутатами Одеської міської ради.

Оскільки подібна залежність явище ганебне, то ми вирішили перевірити як давно вона триває. Ми дослідили динаміку отримання тендерів з бюджету Одеси фірмами, що пов’язані з «Довіряй Ділам» (в основному це фірми, що входять до групи «РОСТ»). 2017 рік ми не аналізували, оскільки він ще не завершений.

Виявилося, що гегемонія РОСТу триває досить давно. Ось відсоток дорожніх тендерів, які вигравали фірми, що пов’язані зараз з «Довіряй ділам», по роках:

2008 – 58%, 2009 – 54%, 2010 – 47%, 2011 – 90%, 2012 – 53%, 2013 – 88%, 2014 – 86%, 2015 – 70%, 2016 – 73%.

Якщо ж виражати долю РОСТу не у відсотках, а в мільйонах гривень, то динаміка виглядає наступним чином:

І навіть якщо перевести гривні у долари, то все одно видно, що РОСТ зараз отримує найбільші гроші за весь час свого існування:

Більшість зазначених вище фірм є фігурантами кримінального провадження, яке відкрито детективами НАБУ за фактом розтрати 800 мільйонів гривень, виділених з бюджету Одеси на дорожні тендери з 2014 року. Що не заважає їм продовжувати отримувати тендери на дорожні роботи в Одесі.

Після проведення децентралізації бюджет Одеси почав стрімко зростати. За останні три роки він виріс майже на 2,5 мільярди, тобто майже на 65%.  Проте, як і раніше, при відвідуванні школи, дитячого садочка чи лікарні ми дізнаємося, що грошей з бюджету їм виділяють не достатньо, і треба платити з своєї кишені. В місті, як і раніше, катастрофічно не вистачає зелених насаджень. Як і раніше громадський електротранспорт поступово помирає внаслідок недостатнього фінансуваня. І тільки на дорожні ремонтні роботи гроші виділяються в достатньому об’ємі – половина міста стоїть в пробках внаслідок постійних ремонтів. Можливо це пов’язано з тим, що у міського голови і впливових депутатів є звязки саме з фірмами які займаються ремонтом доріг? І якщо вони відкриють собі фірми які займаються озелененням чи продажем електротранспорту, то в місті нарешті буде вирішена проблема з надзвичайно високим рівнем забрудненості повітря? Передбачаю, що в найближчий перспективі це не відбудеться, оскільки і дерева і вагони легко порахувати. А от скільки грошей “закатали в асфальт” порахувати складно. Тому не дивно, що “любі друзі” обрали саме цей бізнес.

Матеріали для цієї статті були зібрані за підтримки Інституту Масової Інформації, FreedomHouse та Міністерства закордонних справ Королівства Норвегія.