Одеські медіа стають більш гендерночутливими.
Упродовж тижня (11-17 червня 2019 р.) експертами проекту «Гендерночутлвий простір сучасної журналістики» разом із прес-центром «Paritet» було проведено моніторинг 5 друкованих видань (газет «ВечерняяОдесса», «Одеські вісті», «Чорноморські новини», «Прес-кур’єр», «Порто-Франко») та5 новинних сайтів («Думская, «ТрассаЕ95», «Одесса-Медиа», «Одесская жизнь», «УСИ»). За цей період проаналізовано182 газетних матеріали (статті, новини, дайджести, інтерв’ю та ін.) та 607 інтернет-новин.
Мета моніторингу – визначити рівень гендерної чутливості одеських медіа, а саме – кількість експерток/експертів, героїв/героїнь, фемінітивів і наявність стереотипного та сексистського контенту у журналістських матеріалах.
Кількість експерток в одеських ЗМІ була меншою за кількість експертів: 35% – в друкованих виданнях і 31% – в інтернет-новинах. В попередніх моніторингах 2019 р. експерти також фігурували приблизно втричі рідше за експертів (лютий: 31% – друковані, 27% – інтернет; квітень: 32% – друковані, 30% – інтернет).
Найбільший відсоток присутності експерток на газетних шпальтах був у матеріалах на теми волонтерства й медицини – 75%, найменший – 11% – в публікаціях про економіку та бізнес.
В інтернет-виданнях експертки 100-відсотково фігурували в новинах на волонтерську та воєнну тематику і лише в економічній тематиці зафіксовано всього 7%. Приблизно однакова кількість експерток коментувала або давала оцінки подіям в матеріала хполітичної спрямованості: 25% – в Інтернет-ЗМІ та 21% – в друкованих.
Героїнь журналістських матеріалів в одеських виданнях також було менше, ніж героїв: 28% згадок в друкованих ЗМІ і 36% – в Інтернет.
В газетах героїні публікацій частіше, ніж герої були присутні у волонтерській тематиці (64%) , на сайтах – в спортивних новинах (80%). Газети частіше за інтернет-медіа зверталися до експерток/героїнь, коли мова йшла про медицину (75% і 44% – дані по експертках; 25% та 14% – по героїнях). В публікаціях на тему культури експерти фігурували частіше в інтернет-виданнях, ніж в друкованих: 56% проти 40%.
Фемінітиви на позначення професій, посад, зайнятості жінок одеські медіа вживають рідше, ніж маскулінітиви (назви в чоловічому роді): у друкованих виданнях їх 37%, в інтернет – 42%.
Виняток складає газета «Чорноморські новини», де кількість фемінітивів складає 55%. «ЧН» – єдине 100%-во україномовне видання з тих, що підлягали моніторингу. Використання фемінітивів українською є більш гармонійним, в той час, як у російській суфікси творення жіночого роду містять емоційне забарвлення, а отже – не вживаються в повідомленнях прес-служб і мало використовуються журналіст/к/ами.
Кількість фемінітивів у друкованих ЗМІ майже не змінилась порівняно з даними лютневого та квітневого моніторингів: 37% – червень, 39% – квітень, 38% – лютий. Дещо інша картина – в інтернет-виданнях. Якщо в лютому цей показник становив 29%, в квітні – 17%, то в червні – 42%. В новинах з’явились «начальница», «водительница», «чиновница», «соучредительница», «представительница», «заявительница». Найбільший відсоток вживання фемінітивів – 45% – в інтернет-виданнях «Думская» та «УСИ».
Гендерні стереотипи – поодиноке явище в одеських ЗМІ. Їх зовсім не було в друкованих виданнях. І лише насайті «Одесская жизнь» в новині про призначення в.о. голови ОДА акцент було зроблено на стать: “Одесскую область возглавила женщина” (заголовок новини), “…ОГА также руководила женщина, …но на посту … всегда были только мужчины” (в тексті). Стереотип полягає в тому, що звертається увага на стать людини, а не на її професійність і компетенцію.
Публікації на гендерну тематику були зафіксовані в газетах «Одеські вісті» («Половник против короны» – про гендерну нерівність жінок в оплаті праці, в представництві у владі та на керівних посадах), «Пресс-курьер»: («Отважная Макгоуэн» – про американську акторку, яка пропагує ідеї гендерної рівності) та «Порто-Франко» («Побеждая стереотипи” – про спортсменку-каратистку Діану Яковлєву). Також в інтернет-виданні «Думська» була опублікована новина «В Одессе снимут фильм о насилии по отношению к женщинам» – про зйомки короткометражного фільму «Рік» продюсерки та режисерки Жанни Жукової.
Індекс гендерної чутливості одеських медіа у червні – 35%. Ознайомитися із загальними даними друкованих та інтернет-медіа 24 областей України можна на сайті Волинського прес-клубу.
___________________
Гендерний моніторинг журналістських матеріалів регіональних видань проведений у межах проекту «Гендерночутлвий простір сучасної журналістики», який реалізовується Волинським прес-клубом у партнерстві з Гендерним центром, Незалежною громадською мережею прес-клубів України за підтримки «Медійної програми в Україні», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією Internews