Половина одеських онлайн ЗМІ не виконують норми Закону про рекламу. Про це свідчить контент аналіз більше 20 одеських новинних Інтернет сайтів, проведений протягом одного тижня з 16 травня по 22 травня 2016 року. Слід відзначити, що з усіх проаналізованих ресурсів, новини з відповідними ознаками комерційної реклами були розміщені лише на 7 сайтах. Серед них – «Траса-Е95», «Думська», «Одеса-дейлі», «Одеса-медіа», «048», «Волнорез», «Одеса NEWS».
Відповідно до українського законодавства журналісти можуть в новинній стрічці розміщувати матеріали комерційного характеру, проте вони мають бути відповідним чином марковані. Реклама має бути чітко відокремлена від іншої інформації, незалежно від форм чи способів розповсюдження, таким чином, щоб її можна було ідентифікувати як рекламу. Стаття 9 Закону України «Про рекламу» трактує цю норму таким чином: «Інформаційний, авторський чи редакційний матеріал, в якому привертається увага до конкретної особи чи товару та який формує або підтримує обізнаність та інтерес глядачів (слухачів, читачів) щодо цієї особи чи товару, є рекламою і має бути вміщений під рубрикою “Реклама” чи “На правах реклами”». Тобто законодавець встановив лише дві можливі форми маркування. Це важливо відзначити, оскільки деякі сайти маркують комерційну рекламу по-своєму, наприклад – «Новини компаній», «Здоров’я одеситів» і т.д., що є порушенням Закону.
Серед одеських сайтів які дотримались необхідних норм – «Траса-Е95», «Думська», «Одеса-дейлі».
Не виконали необхідних норм – «Одеса-медіа», «048», «Волнорез», «Одеса NEWS».
Проте, враховуючи той факт, що у більшості онлайн ЗМІ неможливо встановити власників і вони не функціонують як юридичні особи, реально задіяти санкцію фактично неможливо. А покарання за порушення цих вимог досить сурові.
Спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади в сфері захисту прав споживачів накладає штрафи у розмірі п’ятикратної вартості розповсюдження реклами. Повторне вчинення порушень протягом року тягне за собою накладення штрафу у подвійному від передбаченого за ці порушення розмірі.
Законодавець захистився й від неподання або подання завідомо недостовірної інформації щодо вартості розповсюдженої реклами. В такому випадку на порушників буде накладений штраф у розмірі 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (69 800 грн).
Цікава норма використовується при неможливості встановлення вартості реклами. На розповсюджувачів, в такому випадку, накладається штраф у розмірі до 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що на даний момент становить 209 400 грн.
Тому редакціям одеських онлайн ЗМІ, які порушили або планують порушити ці правила, можна лише порекомендувати дослухатись до рекомендацій вірно маркувати комерційні новини та дотримуватись норм Закону у майбутньому.
Колотвін Павло, представник ГО Інститут масової інформації в Одеській області