Російське повномасштабне вторгнення досить суттєво вплинуло на інформаційний простір Одещини. Протягом півтора року змінилися канали та способи отримання новин. З’явилася тенденція до отримання надоперативної інформації у громадян, що обумовлено бажанням самозахисту, яка призвела до того, що традиційні медіа остаточно поступилися месенджерам.
Єдиним винятком став період відключення світла взимку, який показав, що доступ до радіо має стати частиною державної політики у сфері національної безпеки. Навіть якщо у майбутньому слухати його ніхто не буде, вірогідно, віщання хоча б однієї хвилі має завжди залишатися.
Враховуючи цей досвід, Інститут масової інформації у період з 10 по 14 липня провів точковий аналіз найбільш відомих місцевих пабліків у соціальних мережах та месенджерах, для того, щоб виявити основні теми та особливості їх функціонування у медійному середовищі регіону. До переліку потрапили пабліки у Телеграмі публічних видань «Думська», «Суспільне Одеса», «Одесса как она есть» та анонімних каналів «ХО» та «Типичная Одесса». Порядок згадок про них у цьому блозі йде за суб’єктивною оцінкою ступеня впливу на інформаційне середовище регіону.
Як і до війни найбільш впливовим офіційним ЗМІ регіону залишається видання «Думська». Перед російським вторгненням припинив віщання телеканал, проте сайт, створений ще у 2008 році, свою роботу не переривав. Приголомшливо зросла чисельність підписників телеграм-каналу видання: з кількох сотень на початку 2022 року аж до практично 90 тисяч станом на 30 липня 2023 року. Канал має окремий від основного сайту стиль та оформлення новин. Щоденно розпочинає день з прогнозу погоди, курсу валют, а закінчує приємними фотографіями міста, моря та заходів сонця.
В день тут публікуються 15-20 новин, які ґрунтуються на перевірних джерелах та не мають надлишкової емоційності. Але все ж таки більшість повідомлень мають стилістику дописів, а не класичних новин. На відміну від анонімних пабліків, редакція Думської обтяжена законодавчими обмеженнями стосовно інформації на військові теми, тому журналісти видання балансують між цензурою відповідно до правового режиму «воєнний стан» та оперативністю, яка гарантує увагу місцевого читача. Втім, публічна діяльність ЗМІ дозволяє детально розкривати інші важливі міські теми — брати інтерв’ю та відвідувати важливі події та заходи. Значна чисельність підписників каналу підтверджує якість та цікавість контенту. Враховуючи, що за виданням стоять приватні особи, а за деякими даними публічні політики, такі як нардеп Олексій Гончаренко та депутат Одеської облради Михайло Шмушкович, іноді на сайті, як і в пабліку у телеграмі, з’являються повідомлення з ознаками політичної замовності. Фіксуються й матеріали з елементами контрагітації, особливо у періоди, коли ці політики опиняються в епіцентрі політичної боротьби.
Ці практики, очевидно, не личать цьому знаному виданню, але, разом з цим, треба відзначити чітку проєвропейську та проукраїнську редакційну політику, що не змінювалася останні дев’ять років, та постійне висвітлення проблем й підтримку вразливих груп населення: ЛГБТ+ людей (єдине медіа в регіоні, яке оновило логотип в підтримку місяця рівності у червні 2023 року), безхатьок, ВПЛ, мігрантів, які зазнавали притиснення та цькування. Періодично публікуються актуальні репортажі з місць бойових дій та деокупованих територій.
Непомітно для місцевої журналістської спільноти, фактично з нікуди, на інформаційному регіональному олімпі з’явилося колишнє державне телебачення (ОДТРК) у вигляді реформованої ТРК «Суспільне. Одеса». Частково це трапилася через повномасштабну війну, бо більшість телеканалів припинили свою роботу. Але, на наш погляд, ця тенденція розпочалася ще до повномасштабного вторгнення — значно оновився контент та якість віщання, зріс рівень підготовки новинних та репортажних матеріалів.
А вже після вторгнення аудиторія пабліку «Суспільне Одеса» станом на 30 липня 2023 року зросла практично до 60 тисяч підписників. Крім репостів телевізійного контенту, у пабліку щоденно присутні 10-15 власних дописів та контент з важливих подій та заходів. Але на відміну від «Думської», виглядає він більш консервативно, що, мабуть, більше відповідає мовнику, який функціонує за кошти платників податків.
Враховуючи свій статус офіційного ЗМІ, у журналістів Суспільного є більше можливостей в отриманні інформації від державних структур, чиновників, політиків всеукраїнського рівня, через що з’являється ексклюзивний контент, який і гарантує цьому пабліку зацікавленість з боку одеситів.
Найбільш давній з відомих місцевих телеграм-каналів «Одесса как она есть», який почав функціонувати у форматі пабліку/новинного сайту ще з кінця нульових, наразі має приблизно 350 тисяч підписників у телеграмі. Починався він ще з російських соціальних мереж у 2010-2012 роках, потім перекочував на свій портал, який згодом був закритий через піднесення месенджерів.
На цей час паблік, в основному, перепощує інформацію з інших офіційних джерел (15-20 дописів щоденно) та медіа, хоча й має досить велику аудиторію. Іноді має ексклюзивний контент від своїх підписників, сталих шанувальників «марки» ще з давніх часів.
За деякими даними, з каналом безпосередньо пов’язаний місцевий підприємець Олексій Корольков. Беззмінним адміністратором каналу є айтішник Максим Дібров. Канал практично не втручається у політичний порядок денний, концентруючись на місцевих новинах.
Серед анонімних телеграм-каналів найбільш відомим та впливовим в Одесі є канал з непристойною повною назвою, яку традиційно скорочують до «ХО». Кількість підписників у 2023 році сягнула 700 тисяч читачів. Канал популярний через свій особливий стиль подання інформації та підбірки контенту.
Головними «героями» каналу є люди з нарко- та алкогольною залежностями, учасники бійок, ДТП та інших «треш» подій місцевого та гіперлокального рівня. Новинами це складно назвати. Дописи мають іронічні, іноді кумедні, коментарі, що й стали візитівкою пабліку. За день тут виходить 20-30 повідомлень.
До цього часу точно невідомо, хто є власником каналу. За деякою інформацією, за ним стоїть одеський екснардеп та криптомільйонер Дмитро Голубов. Він давно зацікавився медіабізнесом, свого часу викупивши у Сергія Ківалова телеканали «Академія» та «Здоров’я».
Телеграм-канал намагається бути нейтральним у політичних питаннях місцевого рівня. Хоча з такою аудиторією являє собою дуже вагомий інструмент у будь-яких владних інтригах. Відповідно, кому він належить і хто за ним стоїть, становить собою зацікавленість.
Зазначимо, що перелічені офіційні та анонімні пабліки мають чітку проукраїнську позицію стосовно агресора — росії у цій війні. Єдиним винятком став канал «Типичная Одесса», який з початку вторгнення виріс з кількасот підписників до майже 170 тисяч читачів станом на 30 липня 2023 року.
Цей паблік хоч і позиціонує себе як одеський, і такий, що ведеться одеситами, втім, він має відношення до російських спецслужб й координується адміністраторами з росії. Канал став популярним через можливість публікувати результати прильотів та ракетних обстрілів у регіоні. На жаль, у місті до цього часу є люди, що надсилають їм ці світлини й відео.
Серед підписників багато одеситів, які відвідують канал лише для того, щоб більше зрозуміти ситуацію за результатами вибухів у місті. Інші одеські канали та медіа прислуховуються до прохань військових не публікувати цю інформацію через бойові потреби.
Пабліки в інших соціальних мережах та месенджерах в Одесі практично втратили свій вплив на формування порядку денного. Зміни алгоритмів у фейсбуці призвело до того, що новини на сторінках з кількома сотнями тисяч читачів мають лише кілька вподобань та реакцій. Прямі трансляції та відео більше не збирають тисячі переглядів, а репости повідомлень взагалі втратили зворотну реакцію. Чинні пабліки активно вивчають можливості Тік-Току та інших соціальних мереж, тому, можливо, у наступному огляді місцевих каналів вже фігуруватимуть інші назви ЗМІ та месенджерів.
Павло Колотвін, регіональний представник Інституту масової інформації в Одеській області.