Попри війну, політична активізація на всеукраїнському рівні вплинула й на одеський інформаційний простір. За останні пів року одеські медіа збільшили вдвічі частку політичних новин — з 4% від усіх проаналізованих повідомлень у березні цього року, до 8% у листопаді від усіх новин на регіональні теми. Такі висновки можна зробити на основі вибіркового аналізу п’яти ЗМІ, який з 6 по 10 листопада 2023 року провів Інститут масової інформації. Загалом було проаналізовано 544 дописи наступних медіа: «Думська», «048», «Одеса.Онлайн», «УСІ» «Одеське життя».
В ході моніторингу досліджувалися типи новин (регіональні, національні, міжнародні та повідомлення з інших областей) та окремо детальніше розглядалися тематики місцевих повідомлень.
Одразу зазначимо, що регіональний інформаційний простір виявився досить замкнутим та сфокусованим на собі — 89% від усього проаналізованого контенту стосувався Одещини та обласного центру. Кожна 10 новина була всеукраїнського формату, на кшталт «У громад забрали «військовий» ПДФО: куди підуть гроші». Ще 1% новин – міжнародна повістка, як, наприклад, кілька повідомлень про рекомендації Єврокомісії про початок переговорів про вступ України до ЄС. Цікаво, що у моніторинговий період не було зафіксовано новин з інших регіонів України.
Повертаючись до політичних регіональних новин, все ж таки помітно, що повномасштабне російське вторгнення обмежило політичну активність, хоча й чисельність новин на цю тему збільшилася. Місцеві ЗМІ обережніше пишуть про політиків та будь-які скандальні події — суспільство й так достатньо втомлене від війни й на її фоні незначущі інтриги сприймаються читачами вкрай гостро. Втім такі новини як перейменування місцевих вулиць або назв міст викликають суспільний політичний резонанс та увагу ЗМІ. Це вбачається на таких повідомленнях як «Депутати Южного хотіли б залишити назву міста без змін», де піднімаються гострі для місцевих мешканців питання. Також місцеві медіа публікували політичну аналітику та коментарі експертів, що ґрунтувалися на соціологічному опитуванні від Фонду «Демократичні ініціативи»», де були дані стосовно одеситів та їх відношенням до війни, ксенофобії, влади.
У місцевому інфопросторі зменшилася чисельність новин про бойові дії. Загалом їх було зафіксовано всього близько 5% від усіх проаналізованих дописів, що стосувалися регіону. У серпні 2022 року цей показник сягав 35%! Але це можна пов’язати з тим, що завдячуючи Силам оборони України, ворожі війська були витіснені якомога далі від Одеської області та морської акваторії.
А ось практично кожне п’яте (18%) регіональне повідомлення у місцевих онлайн-медіа стосувалося соціальних наслідків війни — результатів ракетних обстрілів, загиблих на фронті бійців, побитої інфраструктури та, навіть, зміни напрямків руху громадського транспорту через бомбування міста.
Традиційно, дарма що війна чи пандемія, майже половина новин у місцевих медіа (48%) стосуються кримінальних новин та надзвичайних ситуацій. Практично всі вони являють собою переписані пресрелізи поліції, ДСНС та інших служб.
Культура та спорт разом займають 8,5% від усіх проаналізованих місцевих новин. Ще рік тому ці теми практично не цікавили місцевих медійників та їх аудиторії. Але з боку суспільства поступово повертається запит на мирне дозвілля, відповідно, збільшується кількість публічних заходів та повідомлень про них. Особливо збільшилася частка новин про результати дитячих змагань, як от у повідомленні «Одеські спортсмени здобули нагороди обласного чемпіонату з вільної боротьби».
Забули вже всі й про пандемію ковіду, тож тематика здоров’я повернулася, як і сезонність захворювань, до своїх звиклих показників — 3% від усіх місцевих повідомлень нагадували про необхідність вакцинації та медичної профілактики.
За результатами моніторингу хвилює незначна чисельність повідомлень про волонтерство та активізм від загальної кількості промоніторених місцевих новин. Мова йде лише про 4 новини, або 1% від усіх повідомлень з регіональною повісткою, що взагалі не відповідає зусиллям та вкладу українського суспільства в перемогу протягом цієї війни.
Тож журналістській спільноті слід звернути більше уваги до діяльності благодійних ініціатив в Одесі. А волонтерам навпаки необхідно зосередитися на інформаційному супроводу своєї діяльності.
Також взагалі не зафіксовано повідомлень про права людини та їх захист, що під час війн, зазвичай, навпаки, стає одним з головних викликів.
Павло Колотвін, регіональний представник Інституту масової інформації в Одеській області.
Фото – Photo by Matt C on Unsplash