Європейська Рада дала старт початку переговорів про вступ України та Молдови до Європейського Союзу. Цю новину ми почули надвечір 14 грудня перебуваючи у Брюсселі, під час саміту ЄС. Це рішення, яке до останнього моменту було під загрозою зриву, стало показником того, що наші країни зробили та продовжують виконувати велику роботу для свого майбутнього.
Безвідносно членства в Євросоюзі, необхідні реформи спрямовані на боротьбу з корупцією, покращення соціальних послуг, що в комплексі має полегшити життя громадян. Для України, яка вже майже два роки живе в умовах воєнного стану, це стало задачею із зірочкою, вирішення якої на сьогодні видається задовільним.
Працюючи разом
Євроінтеграція разом із сусідньою державою виглядає перспективною для півдня України. Зокрема, Одеська область безпосередньо межує з Молдовою, що надає великі можливості для майбутніх проектів транскордонного співробітництва. За останнє десятиліття були реалізовані чисельні спільні програми, в яких дуже часто брала участь і Румунія, яка долучилась до Європейського Союзу ще в 2007 році. Прикордонні райони Одеської області мають великий досвід євроінтеграційних проектів з Молдовою та Румунією.
Це були різні програми, які охоплювали десятки галузей, починаючи від розвитку харчових технологій, закінчуючи охороною природних об’єктів. Так в 2019 році підприємці з Одещини, в рамках грантової програми, реалізували разом з молдовськими колегами спільний проект з переробки вторинних відходів у галузі виноробства. А співробітники Дунайського біосферного заповідника регулярно співпрацюють зі своїми колегами з Румунії. Єдиний кордон відкриває безліч можливостей для спільної роботи.
Нереалізованим також залишається і логістичний потенціал нашої області. Єврокомісія зараз багато працює над тим, щоб допомогти перевізникам в Чорноморському регіоні. Саме тут сьогодні спостерігається найбільше зростання транспортних перевезень, що свідчить про зростаючу важливість Причорномор’я, особливо в цей складний період. Від блокади або неналежного використання українських портів світова економіка багато втрачає. В перспективі порти Чорного моря можуть стати важливою транспортною гілкою для сполучення з Грузією, яка отримала статус кандидата в члени ЄС.
«Чорноморський регіон зараз демонструє свій потенціал, який важливий для Європейського Союзу. Ми мали багато проблем, коли він не працював належним чином. Говорячи про проекти на майбутнє, ми бачимо, наскільки цей транспортний коридор є важливим для всього світового ринку. Ми маємо реагувати на виклики сьогодення, неважливо чи то пандемія, будь-яка блокада чи поведінка Росії в Чорному морі. Багато говориться про важливість захисту маршрутів в цьому регіоні. І це свідчить про те, що зараз багато міжнародних співтовариств дивляться на Чорне море як на дуже важливий простір для міжнародної торгівлі. Сьогодні жодні інші транспортні перевезення не можуть покрити потреби так, як це роблять морські порти», – зазначає єврокомісарка із питань транспорту Адіна Велян.
За її даними, на сьогодні майже 70% усіх товарів, імпортованих та експортованих Україною, проходить через Дунайський транспортний коридор, який поєднує Румунію та Україну. Зокрема, через нього встигло пройти близько 30 мільйонів тонн зерна. Логістичний маршрут, звісно, працює неідеально. Проте існують можливості для вдосконалення, над якими всі сторони щодня працюють, інвестуючи в нові проекти. Частина з них буде запроваджена найближчим часом, однак більшість поки що перебуває на етапі обговорень.
На початку наступного 2024 року буде реалізований план для зеленого коридору між трьома країнами. Проект передбачає спрощення перевірок та інвестиції в інфраструктуру, щоб ця зона мала нову лінію, яка з’єднувала б усіх країн-учасниць. Оптимальним виглядає маршрут через грузинський Батумі, українську Одесу та до румунської Констанци. Цей морський шлях потрібно розвивати, оскільки він частина Чорноморського коридору, яка не представлена розвиненим транспортним сполученням.
Плани виглядають амбітними, однак реалізовані вони будуть лише в довгостроковій перспективі. Потрібні інвестиції, які забезпечать стабільну роботу логістичних маршрутів. Наразі ведуться переговори з державами, що мають вихід до Чорного моря, для визначення пріоритетності цього коридору. Мають бути задіяні не тільки морські судна, але й інші види транспорту, що везуть вантажі до портів, зокрема й залізничний.
Погляд на перспективу
Дуже довгий час транспортні коридори до Євросоюзу не розвивались належним чином, їх почали розбудовувати останніми роками. Однак така робота потребує часу, тому що в інфраструктурі та транспорті реформи не можуть статися миттєво. Щоб щось побудувати, потрібен час, однак ситуація, яка склалась, стимулює активно шукати нові шляхи. Останніми роками Україна продемонструвала, що може об’єднатися зі своїми європейськими партнерами та ефективно працювати разом, задіюючи всі необхідні зв’язки. Країни Євросоюзу, в свою чергу, теж зрозуміли важливість України та інших держав Чорноморського регіону.
Зміна в політичній та економічній обстановці створює нові потреби для налагодження транспортних коридорів. Зокрема, Україні та Молдові необхідно будувати ефективні форми зв’язків з європейськими ринком, розвивати міжнародні відносини з ЄС. Довгий час ці дві держави мали активні бізнес-зв’язки з Росією, на країни Європи розраховували значно менше. Однак через російську територіальну агресію усім стало зрозуміло, що нам важливо орієнтуватися на західних сусідів, налагоджувати активне співробітництво з ними.
«Молдовське суспільство давно вибрало європейський шлях демократії та свободи, і зараз ми зробили ще один значний крок для вступу до Європейського Союзу. Це найкращий спосіб зробити так, щоб наша країна залишалася вільною та мирною. Щоб вона зміцнювала своє місце в європейській родині культурно, економічно, політично, а також інституційно. Для нас всіх це справді історичний момент. Звісно, попереду ще багато роботи на довгі роки. Потрібно сісти, подивтись на календар і придумати план, як структурувати цей дуже складний та історично важливий процес, який приведе нас до Європейського Союзу», – заявив міністр закордонних справ і європейської інтеграції Молдови Ніку Попеску під час саміту в Брюсселі.
Все, що представник Молдови говорив про свою державу, великою мірою можна й застосувати і до України. Ми зараз знаходимось в складній ситуації, ймовірно найгіршій, що була за історію нашої незалежності. У ситуації, коли близько 20 % території окуповано, багатьом дуже важко задумуватись про євроінтеграційні реформи та розвиток міжнародних відносин. Однак якщо ми хочемо розвиватися як самостійна країна, бути ефективними, над багатьма речами потрібно буде працювати вже зараз.
Україні необхідна економічна підтримка як зараз, так і в майбутньому. І набагато простіше на неї претендувати, демонструючи, що ми готові бути частиною цивілізованого світу. На жаль, війна видається далекою до завершення, і відкладати зміни на той час, коли вона закінчиться, виглядає не дуже доцільним. Попереду нас очікують важкі роки, проте це та робота, яка обов’язково принесе свій результат. Принаймні, досвід країн-членів ЄС говорить саме про це.
Марія Шевчук