Більшість політичних матеріалів одеських мережевих ЗМІ, Facebook-спільнот та Телеграм-каналів перед виборами мають ознаки замовності, при цьому деякі медіа зловживають і проросійською пропагандою.
Про це свідчать результати мониторінгу засобів масової інформації та соціальних мереж (Facebook-пабліки, Телеграм-канали) Одеси та Одеської області, який проводили експерти спільно з виданням ІзбірКом та Одеською обласною організацією ВГО «Комітет виборців України».
Як зазначив голова одеського КВУ Анатолій Бойко, окремі Facebook-спільноти регіону формують скептичне ставлення до України, виборів та українських політичних інститутів, вживаючи мову ворожнечі. А в онлайн-ЗМІ експерти знаходять відверту дезінформацію щодо нібито визнання Криму російським на Заході, а також розпалювання негативних настроїв на темі протестів у Білорусі та конфлікту у Нагорному Карабасі.
Більшість політичних матеріалів одеських мережевих ЗМІ, Facebook-спільнот та Телеграм-каналів перед виборами мають ознаки замовності, при цьому деякі медіа зловживають і проросійською пропагандою.
Про це свідчать результати мониторінгу засобів масової інформації та соціальних мереж (Facebook-пабліки, Телеграм-канали) Одеси та Одеської області, який проводили експерти спільно з виданням ІзбірКом та Одеською обласною організацією ВГО «Комітет виборців України».
Як зазначив голова одеського КВУ Анатолій Бойко, окремі Facebook-спільноти регіону формують скептичне ставлення до України, виборів та українських політичних інститутів, вживаючи мову ворожнечі. А в онлайн-ЗМІ експерти знаходять відверту дезінформацію щодо нібито визнання Криму російським на Заході, а також розпалювання негативних настроїв на темі протестів у Білорусі та конфлікту у Нагорному Карабасі.
Головний редактор ІзбірКому зазначив, що моніторінг проводився для того, щоб продемонструвати об’єктивну картину.
«Складно працювати, коли потрібно критикувати коллег з якими працюєш багато років, але щоб продемонструвати об’єктивну картину медіа в регіоні слід іноді казати неприємні речі», – зазначив Валерій Болган.
Аналізуючи висвітлення виборів, експерти доходять висновків про те, що читач одеських медіа практично не має змоги отримати якісну інформацію про кандидатів, партії, їхні обіцянки чи ж перспективи потрапляння у владу. Як правило, редакції не збирають політичну інформацію самостійно, а передруковують уже готові матеріали із ознаками замовності. Частина із таких текстів має на меті очорнити опонентів через поширення маніпулятивного контенту.
Моніторинг проводився протягом вересня-жовтня (31 серпня – 11 жовтня) експертом Інституту демократії імені Пилипа Орлика, доктор політичних наук, професор кафедри політології та державного управління Донецького національного університету імені Василя Стуса Миколою Польовим, аналітикінею Інституту демократії імені Пилипа Орлика, кандидатка наук із соціальних комунікацій, доценткою кафедри журналістики Донецького національного університету імені Василя Стуса Наталією Стеблиною та групою експертів під керівництвом головного редактора видання ІзбірКом Валерія Болгана.
Відбір медіа відбувався у два етапи. На першому етапі було обрано 20 онлайн-видань, 15 Facebook-спільнот та сім Телеграм-каналів, із таким розрахунком, щоби були представлені всі райони та міста обласного підпорядкування (загальний список наявний в методології). Зазначені медіа поперемінно розглядалися упродовж перших трьох тижнів для виявлення тих, що публікують соціально-вагомий контент, надають перевагу власним новинам, а не репостам, а також – постійно оновлюються.
В результаті було сформовано скорочений список із 10 онлайн-видань: «Думская», «УСИ», «048.ua», «Таймер», «Одесса-медиа», «Бессарабия ИНФОРМ», «Топор», «Измаил Вечерний», «Трасса Е-95», «04868.com.ua»; та 10 Facebook-спільнот та Телеграм-каналів: «Одесские новости», «ОДЕССА РЕГИОН Новости Одессы и Одесской области», «Типичный Измаил», «Типичный Аккерман Новостной паблик №1 Белгород-Днестровской громады», «Живой Подольск», «Новости Одессы», «Одесса как она есть», «Одесский городовой», «Профессор Мориарти», «Ху…вая Одеса» (збережено оригінальні назви). Таким чином, у вибірці збалансовано представлені медіа усіх регіонів області.
Для моніторингу регіональних ЗМІ та соціальних мереж була розроблена спеціальна методологія для виявлення різноманітних проявів двох типів контенту: матеріалів із ознаками пропаганди (приховані та явні проросійські меседжі) та матеріалів із ознаками замовності.
Повний звіт читайте за посиланням
Нагадаємо, раніше моніторінг показав, що Одеські телеграм-канали, як правило «джинсують» щодня, а у ФБ-пабліках основними проблемами є компромат, відстоювання інтересів третьої сторони, згадки без належного обґрунтування. Окрім цього, зустрічається і пропаганда, найбільше застосування мови ворожнечі щодо України та умисна дезінформація.
Моніторинг Одеських медіа показав численні порушення професійних стандартів у провідних одеських ЗМІ на день міста, а також маніпуляції із передвиборчими рейтингами. Моніторинг здійснювався упродовж 31 серпня – 27 вересня.
Маніпулятивні передвиборчі рейтинги постійно використовуються в українських загальнонаціональних та регіональних ЗМІ, і кампанія 2020 року не стала винятком. В деяких одеських ЗМІ та телеграм-каналах активно поширюються подібні матеріали, зокрема на користь політиків Дмитра Голубова та Сергія Ківалова.
Моніторинг проводиться Одеською обласною організацією Всеукраїнської громадської організації «Комітет виборців України» та виданням ІзбірКом в рамках кампанії з протидії ворожим інформаційним операціям та підвищення критичного мислення за підтримки Open Information Partnership.