Залякування обстрілами, мобілізацією, сіяння, паніки та зневіри: як працюють ворожі інформаційні канали на Одещині?

«ТЦК буде мобілізувати неповнолітніх», «Одеса порине в темряву», «Ніхто не зможе виїхати з країни». Ці повідомлення в різних варіаціях читав, напевно, кожен із нас. Але скільки відсотків в них правди? Ми продовжуємо наш проєкт InfoCrime щодо розборів фейків та ворожої пропаганди, яка шириться різноманітними каналами для того, для сіяння паніки серед жителів Одещини. Ми закликаємо до інформаційної гігієни, але розуміємо, що не в усіх людей є ресурс займатися моніторингом інформаційних каналів та перевіркою правдивості новин. Тому ми беремо цю роботу на себе!

                            Приховані загрози анонімних каналів

Нет описания фото.

Згідно досліджень Інститут масової інформації, для мешканців Одеси та області месенджер Telegram є найпопулярнішим джерелом новин. Саме в цьому месенджері спостерігається найвища концентрація анонімних каналів, «двійників» відомих пабліків та бот-мереж, які системно сіють паніку та продукують російські наративи.

Поширення дезінформації в цивільному житті орієнтоване на економічну специфіку регіону. Одеська область є вузлом експорту зерна, яке вивозять через порти Дунаю та Чорного моря на експорт. Тому кожна атака на портову інфраструктуру  супроводжується хвилями фейків і маніпуляцій про «зупинку коридору», «марні» оборонні зусилля та «вину України у  світовій продовольчій кризі».

Після ракетно-дронових ударів по Одесі та портовій інфраструктурі з’являються повідомлення про «масові знищення складів», «детонацію нітратів», «атаку на портовиків». Нерідко із прив’язкою до реальних локацій. Варто зазначити, що певну частину таких «вкидів» ворог поєднує з роботою агентури та коригувальників на місцях.

Нет описания фото.

Окрему небезпеку представляють канали, які видають себе за російські, однак фактично тісно пов’язані з російськими спецслужбами.  За даними Центру стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки, до таких каналів належать  «Одесский фраер» та «Типичная Одесса».  Останній в квітні 2025 року повідомив про свою реєстрацію в Роскомнадзорі – організації, яка контролює російські інформаційні канали.

На чому спекулюють «анонімні канали»?

Основні ворожі наративи транслюють ідею, що Україна продає зерно, щоб придбати зброю, а зерновий коридор слугує прикриттям для доставки зброї морем. Ці меседжі  роками циркулюють з різними варіаціями, їх поширюють анонімні телеграм-канали та пропопагандистські ворожі медіа. Також ми можемо спостерігати нагнітання паніки, що місто будуть атакувати, ППО не впорається і варто тікати.

Водночас, ворожі інформаційні канали намагаються переконати одеситів, що найбільшим ворогом є ТЦК. Вони можуть перебільшувати реальні випадки, або взагалі вигадувати провокативні кейси з нуля. Наразі СБУ намагається блокувати такі канали, але вони відроджуються під новими назвами. Також анонімні телеграм-канали дуже часто роздувають локальні корупційні історії, намагаючись довести, що в Україні повний безлад у місцевій владі і «тут потрібен порядок».

Крім того, російські телеграм-канали чи спільноти, які куруються з РФ, крім дезінформаційної діяльності, займаються збором розвідданих. Вони закликають користувачів заклики поширювати фото та відео українських військових об’єктів, щоб «люди знали правду». А по факту, використовують отримані дані для коригування ударів.

Які джерела ще задіяні?

Крім «анонімних» телеграм-каналів спостерігається створення так званих «клонів» відомих каналів та установ, що видають себе під місцеві джерела інформації. Коли їх викривають, вони зазвичай перейменовуються, але тематичне наповнення принципово не змінюється. Подекуди вони просто повертаються під іншою назвою.

В таких анонімних каналах можеа знайти масові коментарі «звичайних одеситів» про те, що воювати не має сенсу, вся Одеса залишиться скоро без світла, а Україна скоро програє. Риторика не змінюється вже четвертий рік війни, анонімні-канали не шукають нових тем, а постійно крутять по колу одні й ті самі наративи.

Крім того, часто «гарячі новини» в себе поширюють локальні одеські медіа. При тому що вони не ставлять собі за мету поширити той чи інший фейк свідомо. Це стається через бажання запостити «гарячу новину» першим і набрати трафік, а не підіграти наративам. Хоча останнім часом офіційні медіа рухаються в бік виваженості, та не ширять новини, не перевіривши першоджерело.

Не оминає увагою ворожа агентура і невеликі локальні спільноти, на кшталт «будинкових чатів». Зазвичай контент мігрує з масових анонімних телеграм-каналів. В таких спільнотах поширені короткі емоційні відео з вирваними з контексту кадрами, фото «після прильоту», які підбурюють до поширення «щоб усі знали правду».

Які болючі точки використовуються для поширення дезінформації?

Передусім, ворожі спільноти розгойдують болючі теми для Одещини, які стосуються експорту зерна, роботи портів, відключень світла, мобілізації, безпеки в місті і т.д. Для розколу обирають такі теми, які прагнуть розсварити якомога більше людей, зробити їх розрізненими. Найбільш поширені теми «російська vs. українська мова», «тил vs. фронт», протиставляння прифронтових регіонів, на кшталт Одеського, більш безпечним західним.

Під час повітряних тривог відбувається додаткове сіяння паніки. Йде лавина постів як в постах, як і від ботів в коментарях, що ППО не працює, потрібно виїжджати з міста, що все навколо буде зруйноване, так і від авторів каналів. Такі фейки працюють на емоційне виснаження людей. Свідомо обирається болюча тема та розкручується, зростає емоційна напруга.

Підсадні «місцеві експерти», анонімні блоги «простих жителів Одеси», теж виконують свою роль у дезінформаційних кампаніях.  Бо створюється ефект, що так «всі навколо знають» і «всі це кажуть». Таким чином може створюватися альтернативна інформаційна реальність, бо коли по колу крутиться одне і те саме твердження, людина схильна вірити.

На кого орієнтована пропаганда?

Не всі люди однаково схильні довіряти ворожим наративам. Однак в умовах емоційного виснаження, недосипу та постійного стресу здатність до критичного мислення серйозно знижується. В умовах, в яких живуть мешканці Одещини останні три з половиною роки, кожен може стати уразливим до дезінформаційних повідомлень. Однак певна аудиторія, з якою працюють ворожі пропагандисти, все ж таки виокремлюється.

Перш за все це користувачі, що беруть інформацію виключно з соцмереж. Вони схильні довіряти своєму вузькому оточенню і часто не мають внутрішнього ресурсу перевіряти інформацію. Водночас, такі люди, часто стають російськими агентами, подекуди самі не усвідомлюючи того.  Вони можуть надавати інформацію про переміщення військ, об’єктів ППО і т.д. Як свідчать останні дані від СБУ, ворожі вербувальники, як правило, не зізнаються, на кого вони працюють і для яких цілей їм потрібна «допомога».

Це лише загальні тенденції, які спостерігаються в медіаполі Одещини останніми роками. Детальніше ми будемо описувати ситуацію в наших щотижневих дайджестах, де будемо слідкувати за фейками, аналізувати їх та спростовувати. Огляд буде щотижневим, з конкретними прикладами фейкових новин за тиждень та їх спростуваннями. Тому слідкуйте за нами та за тим, що постите в своїх соцмережах!

Маpія Шeвчyк

Проєкт реалізується за підтримки ІМІ і CzechAid