Війна значно вплинула на інформаційний простір регіону. У моніторинговий період зафіксовано, що 70% від усіх новин ґрунтуються на пресрелізах та заявах речників. Лише 8% – це власна робота кореспондентів проаналізованих медіа.
Такі дані були отримані у межах точкового аналізу п’яти відомих одеських новинних вебсайтів на предмет дослідження джерел інформації з 12 по 16 вересня 2022 року, що провів Інститут масової інформації. Загалом були проаналізовані 611 новин та джерел у стрічках сайтів («Думська», «048», «Odessa.Online», «УСІ», «Одесская жизнь»).
Слід відзначити, що цього року відсоток новин, створених на основі пресрелізів, опинився на рівні 2018 року. Тоді, в ході подібного дослідження одеських медіа, відсоток новин з пресрелізів досягав 70%. У 2020 році цей коли показник становив 60% від загальної кількості проаналізованих джерел інформації.
Цього разу найбільше власних новин опублікував сайт «Думська». В ході моніторингу встановлено, що 16% з усіх повідомлень були створені власними кореспондентами медіа (у 2020 році показник сягав 33%). Наприклад, у своїй новині «Зернові каравани: з портів Великої Одеси вирушило дев`ять суден» журналіст видання аналізує дані з відкритих джерел та онлайн сервісів, присутні фотографії суден на рейді.
Сайт «УСІ» відстає з показником у 10%, проте у цього медіа у 2-3 рази скоротилася кількість новин з довоєнних часів. У «Odessa.Online» зафіксовано 7% власних матеріалів. Наприклад, під час моніторингового періоду був опублікований репортаж зі звільнених територій Харківщини «Ізюм: перші дні життя без окупації». У сайта «Одесская жизнь» показник власних матеріалів становить лише 6%, а в «048» взагалі близько 2%.Очевидно, що пів року війни вплинули на фінансову спроможність місцевих ЗМІ, відбулися скорочення та оптимізація редакцій. Через це й значно скоротилася чисельність власних матеріалів у основних онлайн медіа регіону. Фактично зник ринок рекламних послуг, політичної джинси, скоротилася підтримка з боку інвесторів та власників ЗМІ. За останніми даними ІМІ, фінансовий стан журналістів суттєво погіршився. Про це зазначають 74% опитаних ІМІ медійників з усіх регіонів України.
Відображається на інформаційному порядку денному й певні заборони для роботи ЗМІ через дію правового режиму «військовий час». Наразі обмежена можливість висвітлювати діяльність військових та армії без погодження інформації з пресофіцерами, що вимагає багато часу та бюрократичних перепон. Через це місцевим медіа простіше і швидше опублікувати зведення генштабу типу «За добу Сили оборони витіснили ворога з понад 20 населених пунктів».
Також нікуди не ділися й популярні серед місцевих ЗМІ кримінальні хроніки від поліції та надзвичайні події від рятувальників. Але тут слід відзначити якісну роботу пресслужб цих органів в Одеській області, які оперативно та вчасно надають матеріали журналістам. Досить часто в одеських медіа цитують посадових осіб (13% новин від проаналізованих). Зазначимо, що саме посадові особи наразі мають повноваження повідомляти про результати ракетних обстрілів інфраструктурних об’єктів у регіонах країни. Як от у новині «Окупанти з «Ураганів» обстріляли Дніпровщину: загинули двоє людей» ситуацію коментує голова місцевої облради.
Проаналізовані локальні медіа не посилаються у своїх новинах на інформацію російських пресслужб та ЗМІ. За весь час моніторингу виявлена лише одна новина, яка має джерелом медіа з Росії. В цьому повідомленні йшла мова про притягнутих до відповідальності шістьох учасників весілля у Криму, на якому лунали українські пісні.
Важливо, що в ході моніторингу практично не були зафіксовані новин без джерел (0,65%), що є дуже гарним показником не лише для Одеської області, а й взагалі для всієї країни. Проте без першоджерел були такі новини як «Помер відомий французький режисер Жан-Люк Годар» та «Магнітні бурі: яким буде понеділок 12 вересня».
Нагадаємо, у 2018 році місцеві медіа підлягали схожому моніторингу ІМІ. Тоді кількість новин без зазначених джерел коливалась від 2% до 10% в залежності від сайту. Важливим чинником додержання цього стандарту у місцевих медіа є внутрішній журналістський дискурс у середовищі місцевих медійників. Питання зазначення джерел або посилання на інформацію від інших ЗМІ неодноразово підіймалися як у професійному обговоренні у ході круглих столів та семінарів, так і під час неформальних гарячих дискусій у журналістських чатах.
До речі, лише 4% новин мали першоджерела в соціальних мережах, що теж обнадійливий показник, враховуючи низький рівень верифікації цих повідомлень. Так, з соціальних мереж стало відомо про звільнення Святогірську до того моменту, поки це підтвердило керівництво країни.
Лише у 2% новин посилаються кореспонденти проаналізованих медіа й на своїх колег, як з українських, так і іноземних редакцій.
Війна продовжує стрімко змінювати інформаційний ландшафт регіону. Попри скорочення, фінансові негаразди та інформаційні обмеження місцеві журналісти продовжують оперативно інформувати населення та тримати свій фронт у боротьбі з ворогом, ґрунтуючись виключно на перевірених джерелах.
Павло Колотвін, регіональний представник Інституту масової інформації в Одеській області.