Більшість новин в одеських онлайн-медіа — пресрелізи та офіційні повідомлення

Трохи більше 60% новин з проаналізованих одеських онлайн-ЗМІ представляють собою переписані пресрелізи та інформацію з офіційних сайтів інституцій та організацій.

Такі дані були отримані у межах точкового аналізу п’яти відомих одеських новинних веб-сайтів на предмет дотримання журналістських стандартів: дослідження джерел інформації з 13 по 17 січня 2020 року провів Інститут масової інформації. Загалом були проаналізовані 506 новин стрічки сайтів («Думська», «048», «Трасса-Е95», «УСІ», «Одесская жизнь»). Слід відзначити, що цей показник покращився з 2018 року. Тоді, в ході подібного дослідження цих же одеських медіа, відсоток новин з прес-релізів досягав 70%.

Найбільше власних новин опублікував сайт «Думська». В ході моніторингу встановлено, що 33% з усіх повідомлень були створені власними кореспондентами медіа. Сайт «048» відстає з показником в 27%. На третій позиції — «УСІ» (21% власних матеріалів). У сайта «Трасса-Е95» цей показник лише 11%, а в «Одесская жизнь» взагалі близько 6%.

Слід відзначити, що проаналізовані локальні медіа не посилаються в своїх новинах на інформацію російських прес-служб та ЗМІ. За весь час моніторингу виявлена лише одна новина, яка має джерелом медіа т. зв. ДНР. В цьому повідомленні сайту «УСІ» йшла мова про мешканців Одеси, засуджених за сепаратизм та які потрапили під обмін, а згодом отримали місцеві невизнані реєстраційні документи. 

Слід відзначити, що в ході моніторингу не було новин без джерел, що є дуже гарним показником не лише для Одеської області, а й взагалі для всієї країни. Нагадаємо, в 2018 році дані місцеві медіа підлягали схожому моніторингу ІМІ. Тоді кількість новин без зазначених джерел коливалась від 2% до 10% в залежності від сайту.

Важливим чинником додержання цього стандарту у місцевих медіа є внутрішній журналістський дискурс у середовищі місцевих медійників. Питання зазначення джерел або посилання на інформацію від інших ЗМІ неодноразово підіймались як у професійному обговоренні у ході круглих столів та семінарів, так і під час неформальних гарячих дискусій у соцмережах.  До речі, лише лише 5,3% новин мали першоджерела в соціальних мережах, що теж обнадійливий показник, враховуючи низький рівень верифікації цих повідомлень. Але цей проказник усереднений, оскільки, на приклад, кореспонденти видання «УСІ» в 10% новин посилаються на соцмережі, а журналісти «Думської» в 1% новин. «Трасса-Е95» взагалі не посилається на соцмережі.

Не часто посилаються кореспонденти проаналізованих медіа й на своїх колег, як з всеукраїнських, так і регіональних редакцій. Найбільше це робили журналісти видання «Одесская жизнь» — 6,6% новин. У «Думської» та «УСІ» відповідно 5% та 4% з усіх повідомлень. Журналісти «048» та «Трасса-Е95» за цей період не посилались на новини інших медіа.

Наразі можна зробити висновки, що за останні три роки інформаційний простір Одеси змінюється в кращому напрямку. Поволі зменшується вплив прес-релізів на порядок денний, відповідно, зменшується вплив офіційних структур та місцевої влади на формування інформаційного простору. Регіональні журналісти все ріже використовують соціальні мережі як першоджерело та не посилаються на російські медіа.   

Павло Колотвін, регіональний представник Інституту масової інформації в Одеській області

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО «Інститут масової інформації» та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.