Більше 90% новин одеських онлайн-ЗМІ мають чітко визначені джерела походження інформації. Такі дані були отримані у межах дослідження точкового аналізу п’яти відомих одеських новинних веб-сайтів на предмет дотримання журналістського стандарту достовірності. Дослідження проводилося з 4 червня 2018 року. Аналізувалися джерела інформації за критеріями: ідентифіковані/надійні джерела, сумнівні, анонімні джерела інформації та неідентифіковані (відсутні) джерела інформації у кожних 100 новинах веб-сайтів «048», УСІ (Українська служба інформації)», «Думська», «Траса Е-95», «Одесская жизнь».
За результатами моніторингу, із сайтів, які підлягали оцінці, найгірше дотримується професійної вимоги портал «048» (10% новин були опубліковані без зазначення джерела інформації). Серед новин із зазначеним походженням інформації у 12% випадках йдеться про сумнівні першоджерела, які або неможливо підтвердити, або їх наявність все одно не дає можливості бути впевненим у якості та правдивості поданої новини. Враховуючи, що за місяць видання продукує приблизно тисячу повідомлень, то за кожним відсотком криються десятки новин, які не відповідають необхідним вимогам.
Найкращий рівень роботи з джерелами продемонстрував сайт «УСІ (Українська служба інформації)» – 100% ідентифікованих джерел. Як показало дослідження, цей ресурс вказує джерела інформації але 5,6% з них досить сумнівні.
У деяких новинах цього видання автором інформації вказувався власний кореспондент, проте чітко встановити, чи дійсно були присутніми журналісти сайту на місці всіх згаданих у стрічці новин подій, було неможливим. Видання позиціонує себе як серйозний новинний ресурс, тому вказуючи свого журналіста як першоджерело, дане медіа бере на себе відповідальність за контекст, достовірність та повноту поданої інформації. Інші ЗМІ, по суті, стають просто ретрансляторами новини.
Слід одразу відзначити, що під критерії сумнівних джерел автоматично підпадали джинса та посилання на очевидців, «одеситів», місцевих мешканців, працівників підприємств, чиновників та експертів без зазначення ідентифікаційних даних. Окремо аналізувались посилання на інформацію з соціальних мереж.
Сайти «Думська» та «Траса Е-95» практично у всіх своїх матеріалах дають посилання (97% та 98% відповідно). Суттєво різниться у них кількість сумнівних джерел (5,5% у «Думської» та 2,8% у «Траса Е-95»).
Слід зазначити, що лише у «Думської» були вказані анонімні джерела з посиланням на інформацію у певних відомствах. Звісно, що анонімність інформатора є вкрай важливою, але при цьому, очевидно, важко перевірити достовірність такої новини. Враховуючи, що у «Думської» практично 8% новин виходять з посиланням на анонімні джерела, можна зробити висновок про високий авторитет видання та бажання самих інформаторів надавати інформацію редакції сайту. За час моніторингу всі новини від анонімних джерел у подальшому підтвердилися, що демонструє відбір інформаторів, проведений журналістами сайту.
6% новин без джерел були опубліковані у виданні «Одесская жизнь». Більшість з них були з ознаками комерційної джинси і не мали авторства. З ідентифікованих джерел 2% мають сумнівне походження.
З одного боку, високі показники виконання даного стандарту демонструє прийнятний рівень роботи регіональних онлайн-ЗМІ. З іншого боку, більшість новин одеських електронних медіа – це переписані прес-релізи. Редакторам новинних стрічок у більшості випадків залишається лише дописати згадку про прес-службу. У межах даного моніторингу нові показники не відслідковувалися. Йдеться лише про тенденції минулорічного дослідження, в якому було зафіксовано, що низькі бюджети та величезна кількість місцевих ЗМІ створили ситуацію, при якій більше половини новин в Одесі – це прес-релізи місцевих відомств та державних структур чи заяви офіційних осіб. Це найвищий результат по країні. Водночас власні кореспонденти продукують лише третину новин.
Важливим чинником додержання даного стандарту у місцевих медіа є також внутрішній журналістський дискурс у середовищі місцевих медійників. Питання зазначення джерел або посилання на інформацію від інших ЗМІ неодноразово підіймались як у професійному обговоренні у ході круглих столів та семінарів, так і під час неформальних гарячих дискусій у соцмережах.
Колотвін Павло, представник Інституту Масової Інформації в Одеській області
Даний матеріал підготовлено в рамках проекту «Розвиток відповідальних інтернет-ЗМІ», що реалізується ГО «Інститут масової інформації» за підтримки Міністерства закордонних справ Чеської Республіки. Інформація та погляди, висловлені в даному матеріалі, належать автору та не обов’язково відображають офіційну думку Міністерства закордонних справ Чеської Республіки