За інформацією Міністерства Інфраструктури України, дискусія навколо Закону про внутрішні водні шляхи триває більше двох років. Якби ми ухвалили його два роки тому, сьогодні Україна мала б 15 млн тонн перевезеного вантажу річками на рік. Тож затягувати час більше не можна. Потрібно нарешті дати старт реформі річки. Про це заявив Міністр інфраструктури України Володимир Омелян під час круглого столу, присвяченому розвитку ринку річкових вантажних перевезень, який відбувся 12 вересня 2017 року за підтримки Офісу ефективного регулювання, Ініціативи розвитку Дніпра та європейських партнерів.
«Хочу подякувати Офісу ефективного регулювання, Ініціативі розвитку Дніпра і нашим європейським колегам за плідну співпрацю щодо аналізу законодавчого поля, зокрема, законопроектів про Внутрішні водні шляхи, що зареєстровані у Верховній Раді. Нарешті ми отримали незалежну професійну оцінку і коментарі від незаангажованих експертів, які за координації Команди підтримки реформ Міністерства інфраструктури України, максимально залучені у роботу Міністерства над вдосконаленням законодавчого поля сектору внутрішніх водних шляхів», – наголосив Міністр інфраструктури.
За його словами, Україна перевозить річками у 13 разів менше вантажів, ніж в середньому країни ЄС і у 25 разів менше, ніж Німеччина. 16 річкових портів та терміналів мають пропускну спроможність близько 60 млн тонн вантажу на рік.
«Наразі вони завантажені у 10-12 разів менше, аніж 1990 року. Але, незважаючи на негативну динаміку, зберігається реальна можливість для України для розвитку річкових транспортних коридорів: це вихід на судноплавні канали Рейн-Майн-Дунай і через розгалужену систему внутрішніх водних шляхів та гирлових портів на Амстердам, Роттердам, Антверпен, Констанца з тим, щоб доставляти вантажі внутрішнім водним транспортом практично по всій Європі», – заявив Володимир Омелян, – «Дніпро – європейська річка, яка в перспективі могла б інтегруватися в транс’європейський транспортної коридор. Таким чином, Україна могла б стати частиною європейської економіки».
Міністр інфраструктури зазначив, що розвиток внутрішніх водних шляхів – можливість дешево і безпечно доставляти вантажі всередині України, берегти автошляхи та дбати про екологію: «Адже одна баржа вантажопід’ємністю 4 тис тонн перевозить стільки ж вантажу, як 200 фур або ж 57 залізничних вагонів».
За словами Міністра, першочергові завдання, які нині стоять перед Міністерством інфраструктури України, це прийняття Закону «Про внутрішній водний транспорт», впровадження норм і стандартів Європейського Союзу на річках України, днопоглиблення річок і стійке фінансування для підтримки інфраструктури.
«Ці послідовні кроки дозволять Україні збільшити обсяг вантажоперевезень, залучити світових інвесторів до розвитку річкової інфраструктури України, що в свою чергу посилить економіку країни. Річковий транспорт – це галузь, яка потребує негайного правового регулювання, а чинне законодавство залишається застарілим, неефективним або й взагалі відсутнім. На даний час нормативно-правова база України з питань внутрішніх водних шляхів має фрагментарний характер, не вирішує головних питань функціонування і умов для сталого розвитку річкової галузі, не зв’язує функціонування річки з діяльністю прибережних промислових територій і міст. Відсутність на сьогодні законодавчого врегулювання сфери внутрішнього водного транспорту у вигляді затвердженого базового закону є вкрай негативним моментом для розвитку ринку та стримуючим фактором для розвитку судноплавства в Україні. Непрозоре і не завжди виправдане розповсюдження норм морського права на річковий транспорт, невизначеність правового статусу річкових портів, терміналів, земель річкового транспорту, гідротехнічних споруд, прав і обов’язків перевізників, неврегульованість правил взаємодії господарюючих суб’єктів між собою і державою, стосунків порту і вантажовласника нівелює інвестиційну привабливість річкового транспорту», – наголосив Володимир Омелян.
За його словами, загалом щорічно річковий комерційний флот України здатний перевозити до 8-9 млн. тонн вантажів. Проте, 82% суден на річковому транспорті технічно застарілі, із середнім віком експлуатації від 21 до 25 років. Наявний потенціал річкового флоту зменшується через наближення значної його частки до критичного терміну експлуатації. За умови прийняття проекту Закону «Про Внутрішній водний транспорт» очікується, що обсяг перевезень річковим транспортом збільшиться у найближчі 3 роки з 5 до 15 млн. тонн. У зв’язку з чим може виникнути суттєвий дефіцит річкового флоту і це буде стримуючим фактором для розвитку річкового транспорту.
«Проект Закону України 2475а Про внутрішній водний транспорт є головним базовим законопроектом, який встановлює правила ведення бізнесу на річці та покликаний повернуть українським річкам колишню славу транспортних водних артерій держави. Він містить новації, які націлені на суттєве спрощення умов ведення бізнесу на річці, а також зменшення витрат судновласників. Проект Закону скасовує низку платежів, зборів та дозвільних документів, а саме: скасовується плата за шлюзування, скасовується плата за проходження розвідних мостів. Передбачено можливість приватного інвестування у стратегічні об’єкти інфраструктури використовуючи механізм компенсації. Закладена норма демонополізації лоцманських послуг. Всі ці новації мають зробити внутрішні водні шляхи конкурентними на ринку вантажоперевезень», – заявив Міністр інфраструктури України, – «А переміщення 1 млн. тонн вантажів з доріг на річку дозволить зекономити державі тільки на експлуатаційному утриманні доріг майже 1 млрд. грн.»
Володимир Омелян проінформував, що з метою вжиття заходів державної підтримки розвитку внутрішнього водного транспорту та зменшення фіскального навантаження на суб’єктів господарювання розроблено проект Закону України 2476а – Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо особливостей справляння рентної плати за спеціальне використання води та оподаткування земель внутрішнього водного транспорту. Проект передбачає звільнення від оподаткування земельних ділянок водного фонду, на яких розташовані об’єкти шляхового господарства, призначені для навігаційно-гідрографічного забезпечення безпеки судноплавства на річкових судноплавних шляхах та від рентної плати за спеціальне використання води суб’єктів господарювання, що проводять свою діяльність у сфері внутрішнього водного транспорту. Запропоновані до розгляду зміни спрощують умови ведення бізнесу та податкового обліку і сприяють подальшому економічному зростанню України. Законопроект прибирає дискримінаційну норму отримання окремого дозволу центрального органу виконавчої влади для здійснення каботажних перевезень судном, що ходить під іноземним прапором.
За словами Міністра, частиною реформи для річкового транспорту є проект Закону 2713 Про внесення змін до Митного кодексу України (щодо сприяння розвитку судноплавства в Україні). Цей проект Закону дозволить уникнути дефіциту річкового флоту, оскільки законодавчо пропонується врегулювати питання, здійснення перевезень іноземними річковими суднами, що тимчасово ввозяться на митну територію України, для внутрішніх перевезень в межах України.
«Хочу наголосити, що Мінінфраструктури повністю підтримує прийняття зазначених законопроектів, вони не загрожують національній безпеці України, сприяють розвитку вітчизняного суднобудування та судноплавства, а також процесам децентралізації в країні», – наголосив Володимир Омелян, – «Так, на нашу думку, позитивним у законопроекті 2475а є покладення на Національну комісію, що здійснює державне регулювання в сфері транспорту, функцій щодо регулювання діяльності суб’єктів природних монополій у сфері внутрішнього водного транспорту та суб’єктів господарювання, що провадять діяльність на суміжних ринках природних монополій у сфері внутрішньо водного транспорту, а також делегування частини повноважень з питань державного регулювання внутрішнього водного транспорту на місцеві органи влади, таких як: функції з регулювання малих суден та їх обслуговування, здійснення реєстрації суден у Судновій книзі України, реєстрації баз для стоянки малих суден, погодження проведення спортивних змагань на воді тощо».
«Я переконаний, що комплекс заходів, які вживаються Міністерством інфраструктури за підтримки Ініціативи розвитку Дніпра, дасть річці, бізнесу та країні загалом позитивний результат», – додав Володимир Омелян.
«Ми сьогодні з Прем’єр-міністром відкривали нову дорогу, і це показово в контексті сьогоднішнього заходу. До того, поки ми не прийняли нову модель роботи та фінансування Укравтодору, дороги України були у забутті, люди скаржились на відсутність автошляхів. Те саме зараз відбувається на внутрішніх водних шляхах. Тому я закликаю виконавчу владу і парламент припинити дискусії, і ми повинні прийняти цей законопроект у першому читанні. Міністерство інфраструктури готово йти на компроміси з тих питань, які хвилюють окремих представників бізнесу, але документ повинен бути схвалений. І не може одна компанія, чи то в авіації, чи на внутрішніх водних шляхах, диктувати правила розвитку всієї країни і штучно гальмувати прогрес», – наголосив Міністр інфраструктури.
«Я дуже дякую шановним народним депутатам, які особисто прийшли на цей захід, бо це вкрай важливо, щоб ви почули і донесли правду, що втрачає Україна від штучного бажання обмежити і одноосібно впливати на розвиток ринку. Ще раз підкреслюю – ми готові до компромісу. Моє ключове бажання – щоби всі правила, всі фіскальні стягнення були спрощені та мінімізовані. Я щоразу переконую міністерство фінансів, що надходження до бюджету від тисяч і десятків тисяч суден – це набагато більше, ніж драконівські податки зі ста суден, як це ми маємо сьогодні. Щоб це були десятки тисяч суден, нам потрібно спростити правила гри. Це те, що ми вже робимо на морі. Рішення прем’єр-міністра України щодо скорочення портових тарифів і зборів на 20% з 1 січня 2018 року – це теж була ініціатива Міністерства інфраструктури, підтримана прем’єр-міністром і оголошена публічно. Створення Морської адміністрації, вкрай необхідного органу для держави, підтримана і оголошена публічно. Це та робота, яку ми ведемо для того, щоб запустити українську економіку, запустити український бізнес. І нам необхідно 226 голосів. Без цього ми будемо в вічних дискусіях, яка модель найкраща, без цього ми будемо в вічному протистоянні. Це дорога в нікуди. Дискусія навколо Закону про внутрішні водні шляхи триває більше двох років. Якби ми ухвалили його два роки тому, сьогодні Україна мала б 15 млн тонн перевезеного вантажу на річках у рік. Тож затягувати час більше не можна. Потрібно нарешті дати старт реформі річки», – додав Володимир Омелян.