Якщо точніше – 74% кафе, барів і ресторанів Одеси. Такі результати моніторингу, який провели Всеукраїнська кампанія «Молодь вільна від куріння» у партнерстві з Центром громадянського
представництва «Життя». Вони представили результати громадського моніторингу 500 кафе, барів та ресторанів у 7 містах: Києві, Львові, Одесі, Дніпрі, Рівному, Вінниці, Тернополі.
Моніторинг тривав протягом листопада 2024 р. – лютого 2025 р. Волонтери перевіряли, чи дотримуються заклади ресторанного господарства антитютюнового законодавства (Закону України
№2899-IV).

Нагадаємо, чинне законодавство з 2012 р. забороняє будь-яку рекламу тютюнових виробів, а також куріння тютюнових виробів, електронних сигарет та кальянів у всіх приміщеннях
закладів ресторанного господарства. З 2022 року до цього переліку включені тютюнові вироби для нагрівання (так звані айкоси).
Основні результати моніторингу в порівнянні даних по Україні та по Одесі зокрема:
● Абсолютна більшість закладів (Україна: 82%) дотримуються заборони куріння усіх тютюнових та нікотинових виробів у приміщеннях. Серед регіонів ситуація різна – наприклад, у Одесі один з найгірших показників – лише 74%, натомість у Рівному та Львові – 90%.

● Під час порушень найбільше курять електронні сигарети (84%), сигарети для нагрівання (83%), кальян (79%) та класичні сигарети (13%). В більшості закладах, де курять кальян, також було дозволено курити один або кілька видів тютюнових виробів. У Одесі під час порушень найбільше курять айкоси та їхні аналоги (100%), електронні сигарети (94%), кальян (56%), класичні сигарети (17%).
● Лише 9% ресторанів, кафе, барів мають у закладі інформаційне повідомлення або наліпку про заборону куріння, які виглядають відповідно до вимог законодавства. У Одесі лише 3% закладів мають наліпку, яка відповідає Закону, а ще в 21% вигляд наліпки не відповідає законодавству.

● У 84% закладів ресторанного господарства не було зафіксовано жодної реклами тютюнових виробів, пристроїв для нагрівання тютюну або кальянів. У Одесі цей показник складає 84%. Натомість порушниками у Одесі найчастіше була використана реклама через дописи у соціальних мережах про куріння кальянів (73%), присутність
кальянів у паперовому або електронному меню (64%), частина вивіски зображувала кальян (9%), присутність сигарет, ТВЕН або пристроїв у паперовому або електронному меню (9%).

За даними ВООЗ будь-який дим та тютюнові викиди тютюнових виробів, включно з кальяном та тютюновими виробами для нагрівання, а також електронних сигарет становлять ризик для здоровʼя людей навколо.
Нагадаємо, якщо вас обкурюють у місцях, де куріння та вживання тютюнових та нікотинових виробів заборонене, або ви наражаєтеся на рекламу тютюнових виробів, електронних сигарет, кальянів або пристроїв для нагрівання тютюну, захистити свої права ви можете через портал електронного звернення Держпродспоживслужби або сервіс Центру громадського здоров’я МОЗ України.