Стартапери за десять місяців повномасштабної війни стали постійною підтримкою для великих і малих волонтерських фондів по всій країні. Вони допомагають українським військовим і переселенцям, розробляють нові продукти та сервіси для перемоги.
Перед повномасштабним російським вторгненням українські стартапи залучили понад $1,5 млрд доларів, побивши рекорди попередніх років. Це зробило стартап-бізнес однією з провідних сфер підприємництва в Україні.
Зазвичай ідея волонтерства не є ключовою для молодих стартаперів. Перш за все вони дбають про реалізацію власних проєктів, які покликані змінити світ на краще. Можливо через це українські підприємці навіть під час війни не афішують свої волонтерські здобутки. Але вони є. Разом з проєктом «Ми — волонтери» розповідаємо вам історії підприємців, які допомагають країні на волонтерському фронті.
Великі гроші для військових та лікарень
Українські стартапи, що виникли після 2014 року, загартовані духом часу. Вони боролися за виживання, коли країна відстоювала право на власне існування. Більшість з них сьогодні впевнено тримають економічний фронт. На це передусім вплинули гнучкість українського IT-сектору та накопичений досвід у сферах онлайн-банкінгу, електронної комерції та військових технологій.
З кінця лютого освітній стартап Mate academy залучив близько 7 млн грн на підтримку України. Додатково компанія запропонувала українським військовим безоплатне навчання у Mate academy для здобуття професії в IT сфері. У компанії розповіли, що декілька хлопців з команди наразі служать в ЗСУ.
Команда розробника програмного забезпечення Uptech зібрала більше 10 млн грн на благодійні потреби, не включаючи персональні ініціативи співробітників, які закуповують машини, рації, обігрівачі та інші необхідні речі для військових. Product Manager Uptech Аня Кізірія зібрала на такі потреби близько 700 тис грн.
Дніпровська компанія Poster є розробником популярної системи автоматизації ресторанів. На початку березня вона зупинила обслуговування 10 000 закладів харчування в Росії. Окрім цього за перші півроку Poster перерахував більше 1,5 млн грн на потреби ЗСУ та різні волонтерські ініціативи.
Але ще потужнішим став запуск благодійної платформи MedHelpDnipro двома топ-менеджерами PosterОлександром Бучковим та Іллею Ковальчуком. Залучившись підтримкою іноземців, дніпрянам вдалося зібрати понад 5 млн грн на ліки та медичне обладнання для лікарень та прифронтових шпиталей на сході України.
«Ми почали працювати з 26 лютого незалежно один від одного. Потреба була у всьому, — згадує Ілля. — На самому початку нас дуже підтримувала компанія. Зараз до 50% донатів надходить з України, решта з-за кордону».
Хлопці почали з необхідних у травматології та хірургії апаратів вакуумної терапії та зовнішньої фіксації. Зараз на рахунку MedHelpDnipro безліч придбаних ліків, чотири УЗД-апарати, один ЕОП, шість ВАК-апаратів, два медичні автоклави, термодезинфектори тощо. Все це вдалося придбати в Україні та ЄС.
За словами засновників MedHelpDnipro, більшість вантажів з Європи можна доставити впродовж тижня. Проте бували випадки, коли на вантаж з-за кордону доводилося чекати й по півроку.
«У Дніпрі ми на зв’язку з персоналом чотирьох лікарень і знаємо про їхні потреби. Також ми їздили в Ізюм, звільнену Херсонщину, питали що потрібно у прифронтових шпиталях, — каже Олександр. — Пріоритизувати дійсно складно. Доводиться оцінювати скільком пораненим допоможе певне обладнання».
«Ми в цій війні втрачаємо найкращих людей, а вони найгірших, — говорить Ілля. — Для мене основна мотивація — зберегти наших людей».
Логістичні задачі: дістатися у гарячі точки
Юрист транспортної компанії Cargofy Олександр Сівак запевняє, що організувати волонтерську діяльність в Україні наразі не проблема. Компанія також має успішний досвід співпраці з волонтерськими фондами. Але 24 лютого їй довелося зіткнутися з непростими викликами.
Українсько-американський стартап Cargofy напередодні повномасштабного російського вторгнення залучив $2 млн для створення екосистеми для далекобійників. Мета компанії — автоматизувати процеси на ринку вантажоперевезень.
Після російського вторгнення всі логістичні процеси в Україні були порушені. На сході люди залишились без ліків, палива, їжі. До того ж виникли гарячі точки, звідки потрібно було евакуювати людей. Тоді засновник компанії Стах Возняк запропонував своїм співробітникам створити онлайн-платформу, яка б змогла безкоштовно об’єднати волонтерів та перевізників. За три доби спеціалістам Cargofy вдалося створити сервіс Pomich.org. На сьогодні через нього пройшло 12 000 вантажів.
Наразі команда платформи складається з 15 осіб техпідтримки та 30 волонтерів, які почергово працюють на громадських засадах. Деяких з них компанія згодом взяла до себе на роботу. Логісти Cargofy час від часу також допомагають опрацьовувати складні запити з перевезення вантажів.
«Нам на допомогу відгукнулися близько 4500 власників транспортних засобів. І не було жодного випадку, щоб люди, які користувалися нашою платформою, брали кошти за свої послуги перевезення», — розповідає Марина Закутня, операційна директорка Cargofy.
Марина — переселенка зі Словянська, яка почала працювати у компанії з початку бойових дій у лютому. Через війну їй довелося переїхати до Вінниці, де розташований офіс компанії.
Завдяки п’ятирічному досвіду роботи у логістиці, Cargofy вдається постачати важливе обладнання й для військових частин. «У ЄС своя митна система. Волонтери часто про це нічого не знають, тому звертаються до нас за допомогою з правильного оформлення вантажів», — каже операційна директорка Cargofy.
Марина стверджує, що компанія не хизується власними здобутками на волонтерському фронті, адже головне — це допомогти країні. «Я іноді думаю про ресурси, які ми вклали у платформу Pomich.org, і розумію, що це досить вагомий внесок».
Цивільні технології на службі в армії
Звідки українські стартапи беруть сили та мотивацію для волонтерської діяльності? У компанії Estem розповідають, що їхній команді допомагає впертість та віра у справу, яку вони роблять. Це ті навички, які допомогли їм побудувати ефективний бізнес.
Estem вже сім років займається виробництвом гігієнічних комплектів для військових, туристів та лежачих хворих. Компанія майже одразу після створення почала долучатися до волонтерства, адже у 2015 році бойові дії на Донбасі були у самому розпалі.
Зараз попит на таку продукцію суттєво зріс. Компанія має фонд, в який відкладає гроші з продажів, щоб в подальшому мати змогу безкоштовно передавати частину товарів тим, хто їх потребує. Компанія працює з командами волонтерів, які регулярно відвозять продукцію Estem на фронт.
Волонтерство як частину власного життя сприймають й у компанії Culver Aviation, яка є розробником цивільних БпЛА. «Ми працюємо на перемогу. Але я дуже сподіваюся, що ця звичка залишиться з нами і після неї», — зізнається комерційний директор Сергій Іванов.
Частина команди Culver Aviation мала бойовий досвід і після повномасштабного вторгнення пішла до лав ЗСУ. Розробники, що залишилися, почали трансформувати цивільні безпілотники під військові потреби. Врешті-решт у компанії вирішили також відкрити школу операторів БпЛА, в якій безкоштовно декілька місяців навчали всіх охочих цій справі.
«Намагалися туди залучити переселенців та жінок, бо розуміли, що в Європі великий попит на операторів БпЛА і вони мали б додаткові цінні навички. — говорить Сергій Іванов. — За перші дві години після анонсу зібралася черга на навчання в двісті людей».
«В нас працюють й переселенці з Ізюму, Миколаєва, Маріуполя. Їх війна ще більше спонукає до технічного вдосконалення наших виробів — вони постійно пропонують нові ідеї», — додає Сергій.
Для координації волонтерської роботи у Culver Aviation є спеціальний комунікаційний центр. Але у компанії говорять, що не оцінюють волонтерські здобутки, а роблять по максимуму те, що можуть.
Серед додаткових напрямів: донорство крові, допомога дитячим будинкам під час війни, привітання дітей полеглих воїнів ЗСУ зі святами. Також один із молодих співробітників Culver Aviation з власної ініціативи проводить курси аеромоделювання для дітей.
Війна в Україні суттєво похитнула світ, в якому ми живемо. Частина українських стартапів була змушена шукати нові ринки. Інші, навпаки, зрозуміли, що попит на їхні технології став більшим. Але волонтерська діяльність для багатьох з них стала справжнім драйвером до перемоги.
Хочеш долучитися до волонтерського фронту, і не знаєш з чого почати? Команда проєкту «Ми — волонтери» розробила ПУТІВНИК ВОЛОНТЕРА, в якому зібрані корисні ресурси та інструменти для молоді, юридичні аспекти, практичні поради з волонтерства, лайфхаки та багато іншого.