Війна, що очевидно, стала головною темою регіональних новин у серпні 2022 року. Як мінімум, кожна третя новина (35%) в одеських популярних онлайн-медіа стосувалася бойових дій. Цей показник, до речі, перевищив обсяг повідомлень про пандемію коронавірусу на самому її початку у 2020 році (23%). Наразі про ковід згадується лише у 2,6% новин, попри те, що Одещина знаходиться в країні в лідерах за захворюваністю.
Такі висновки були отримані на основі вибіркового аналізу п’яти ЗМІ, який з 8 по 12 серпня 2022 року провів Інститут масової інформації. Загалом було проаналізовано 767 повідомлень наступних медіа: «Думська», «048», «Одеса.Онлайн», «УСІ» «Одесская жизнь.
Методологія дослідження охоплювала аналіз частки новин на різні теми — війна, політика, спорт, кримінал/надзвичайні події, волонтерство та активізм, спорт, здоров’я тощо.
Які теми формують інформаційну повістку?
Всупереч проблемам з оперативним отриманням інформації на військові теми, одеські журналісти досить вміло, по краплинам, збирають інформацію з відкритих джерел. Також вчасно й повно, що актуально в рамках чинного правового режиму «воєнний стан», інформують громадян про події у регіоні. Деякі медіа формують щоденні воєнні дайджести та разом з усіма українцями рахують дні війни, де збирають головні події на цю тему (наприклад, Війна. День 168).
Крім військової тематики новинну стрічку в Одесі наповнюють повідомлення про кримінал та надзвичайні події. Фактично кожна четверта новина (23,5%) стосується «гарячих тем». Ця тематика й раніше було основою місцевих новин — у 2020 році в ході подібного моніторингу фіксувалося 33% цих новин від загальної кількості публікацій. У 2019 — 40%. Звісно, війна змінила інформаційний простір, бо й серед кримінальної хроніки практично половина дописів (43%) теж опосередковано стосуються війни. Як от у новинах «СБУ розкрила ворожу інтернет-агентуру, яка поширювала кремлівську пропаганду в Україні» або «Одеситка видавала ухилистів за опікунів свого сина, щоб вивезти їх з України».
Політика практично зникла зі стрічок новин. Лише близько 2% новин стосуються місцевих або всеукраїнських політичних подій. Відповідно не публікується й політична джинса. Через війну ця тема взагалі не на часі, що й відбилося на регіональному інфопросторі. Зазначимо й суспільний консенсус місцевих політиків, які публічно не намагаються знайти можливості для піару та самореклами у ці скрутні для країни часи.
Практично 9% новин були про економіку, а саме — початку вивозу зернових з портів Одещини та економічних змін через це. «В порт Південний вперше з початку війни зайде судно під завантаження», «До порту Чорноморська зайшло друге судно під навантаження», «Третій караван із зерном вийшов із порту Чорноморськ», з такими заголовками протягом тижня виходили одеські медіа.
12% новин стосувалися соціальних напрямків та культури. Ці новини нагадують про, як вже виявилося, безтурботні часи «Куди піти в Одесі: кіно в музеї, оновлений балет «Дон Кіхот» та «прогулянка» з Ройтбурдом».
Близько 4% дописів були про воєнні наслідки війни. На щастя, Одеську область зачепило не так, як сусідню Миколаївську та інші більш східні регіони країни. Відповідно опублікована й незначна чисельність новин про зруйновану інфраструктуру та наслідки обстрілів. Ті, що були, описували результати бомбування у минулому місяці Сергіївки — «У постраждалому від ракетного обстрілу будинку відновлять вікна за 2,3 млн» або щоденні Миколаєва — «В результаті обіднього обстрілу постраждали 22 людини, серед поранених – підліток».
За результатами моніторингу хвилює незначна чисельність повідомлень про волонтерство та активізм від загальної кількості промоніторених новин. Мова йде лише про 3%, що взагалі не відповідає зусиллям та вкладу українського суспільства в перемогу протягом цієї війни.
Тож журналістській спільноті слід звернути більше уваги до діяльності благодійних ініціатив в Одесі. А волонтерам навпаки необхідно зосередитися на інформаційному супроводу своєї діяльності.
Також, на жаль, взагалі не зафіксовано повідомлень про права людини та їх захист, що під час війн, зазвичай, навпаки, стає одним з головних викликів.
Павло Колотвін, регіональний представник Інституту масової інформації в Одеській області.