Вибори, надзвичайні події та коронавірус – головні теми одеських новин в листопаді

Третина новин в одеських медіа стосуються криміналу та надзвичайних новин. При цьому 4% повідомлень в новинних стрічках мають ознаки політичної або комерційної замовності. Такі висновки можна зробити після аналізу даних, що були отримані під час вибіркового моніторингу п’яти одеських онлайн-ЗМІ з 2 по 6 листопада 2020 року провів Інститут масової інформації. Загалом було проаналізовано 746 повідомлень 5 сайтів («Думська», «048», «Одеса.Онлайн», «УСІ», «Одесская жизнь»). Методологія дослідження містила аналіз кількості новин з ознаками замовності (джинси), контрагітації та неналежно маркованої реклами, а також визначення основних тем новин у регіональних ЗМІ. Загалом під час дослідження виявлено 30 матеріалів із ознаками замовності, з них 42% – прихована політична агітація. 

Головні теми в місцевих ЗМІ

Одеські онлайн-ЗМІ здебільшого пишуть про надзвичайні ситуації, кримінал та ДТП (33% від  загальної кількості публікацій).  Новини на ці теми для редакцій одеських медіа стали більш доступними через щоденні кваліфіковані розсилки відповідних відомств (ДСНС, МВС, тощо).  До того ж такі новини дають рейтинги.

Слід зазначити, що у минулорічному дослідженні відсоток згадок про надзвичайні події був трохи вищим — 40%. Таким чином, можна стверджувати про збереження тенденції місцевих ЗМІ до публікації новин про надзвичайні події з пресрелізів.  

У листопаді 2020 року 16% новин з проаналізованих одеських онлайн-медіа стосувалися коронавірусу SARS-CoV-2. Нагадаємо, що в березні цього ж року  показник становив 15%, а у квітні і травні –  23% та 18% відповідно. Сьогоденне зниження кількості новин про інфекцію можна пояснити загальною втомою журналістів та читачів від цієї теми. Проте, судячи з нових карантинних обмежень, через значне підвищення кількості захворювань, можна очікувати на активізацію цієї теми в місцевих ЗМІ найближчими тижнями.

Традиційно в одеських онлайн-ЗМІ досить багато пишуть про політику/вибори (14,5%). Суттєво від інших медіа в цьому напрямку відрізняється сайт «Думська» — про політику та вибори тут зафіксовано 25% повідомлень, що в черговий раз свідчить, що це ЗМІ залишається одним із головних громадсько-політичних порталів Одещини. В інших місцевих медіа цей показник складає від 8 до 15% від усієї кількості новин. Кожна п’ята згадка у медіа стосується соціальних регіональних тем (21%). Найбільш соціально спрямованим онлайн-ЗМІ в ході моніторингу став сайт «Одесская жизнь» – 28% новин стосувалися медицини та освіти. При цьому економічні питання в місцевих медіа підіймаються лише в 4,5% новин. Також за час моніторингу зафіксовані лише дві новини, які стосувалися захисту прав людини. Часом в стрічках траплялися новини про спорт (1,7%) та екологію (2%).

За цей період взагалі були відсутні новини про ООС (війну на Сході) та армійські частини з Одещини, які знаходяться на сході країни. Відповідно, у певному інформаційному вакуумі перебувають і читачі. І це при тому, що в Одеській області дислоковано велику кількість бойових частин, а в місцевому шпиталі лікуються та проходять реабілітацію військовослужбовці.

Джинса та другий тур мерських виборів в Одесі

Моніторинговий період в цьому дослідженні проводився перед другим туром виборів на посаду Одеського міського голови, які були призначені на 15 листопада. В інформаційному просторі міста неочікувано передвиборчий тиждень пройшов досить спокійно, а кількість замовних матеріалів була трохи більшою, ніж у міжвиборчий період. Цю тенденцію можна пояснити тим, що перед повторним голосуванням штаби політиків із запізненням почали вибудовувати нову виборчу стратегію, оскільки до моменту публікації даних екзит-полів з першого голосування було незрозуміло, чи буде взагалі другий тур і хто до нього пройде. Найбільше прихованої реклами зафіксовано за участю чинного міського голови Геннадія Труханова. Наприклад, новина «Виплата допомоги для пенсіонерів, у яких пенсія нижче двох тисяч гривень, продовжиться» спрямована на консолідацію виборців через популістську риторику та обіцянки. В новині «В Одесі триває реалізація проекту по установці підземних сміттєвих контейнерів» чинний міський голова піарився на темі «зеленої політики», а в повідомленні «Труханов про Жванецького: «Його ім’я золотими літерами навіки вписано в історію Одеси»», прізвище мера згадується в контексті жалоби за відомим артистом. Але крім піару були й новини з елементами контрпропаганди проти цього політика. Так, новина «Труханов уникнув тюремного терміну за брехню в декларації» має ознаки контрагітації. Дісталося і його конкуренту по другому туру виборів Миколі Скорику – в новині «Замолоду ближче до грошей: історія Клімовського банкіра Скорика» теж віє «чорною агітацією». Зафіксовані новини з елементами негативного піару по відношенню й вже до новообраних депутатів. В повідомленні «Майстер підкупу: Кисловський пройшов до міськради, порушуючи закон» йдеться про скандал навколо місцевого політика, який нібито обіцяв гроші виборцям за голоси. Але ніхто за цим випадком не звернувся до поліції, а представлене у новині відео не перевірялося на аутентичність. Тому в цьому випадку подача цього повідомлення з таким заголовком є порушенням журналістських стандартів через ознаки замовності.

Можна сказати, що в цілому в одеських онлайн-ЗМІ збереглися тенденції до публікації хайпової інформації з пресрелізів МВС, ДСНС, тощо про надзвичайні події та кримінал. При цьому місцеві медіа залишаються соціально направленими та практично не пишуть про економіку й бізнес, а коронавірусна тематика знов набирає обертів, як і динаміка захворюваності в регіоні. Політичні новини залишаються важливою складовою інформаційного простору регіону і, враховуючи вибори, замовні матеріали в основних онлайнмедіа Одещини продовжують з’являтися. 

Павло Колотвін, регіональний представник Інституту масової інформації в Одеській області

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО «Інститут масової інформації» та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.