Більше хворих — більше офіційної інформації. Коронавірус не став темою для піару в Одесі

В Одеській області продовжує збільшуватись кількість хворих на Covid-19. Станом на  22 квітня зафіксовано 151 випадок. Відповідно до епідеміологічної ситуації реагують і місцеві ЗМІ — зростає кількість повідомлень про інфекцію. Особливо зростає кількість офіційних повідомлень від представників обласної державної адміністрації та МОЗ. Незважаючи на інформаційно вразливий період та можливості у політиків пропіаритись на популярній темі, переважна більшість повідомлень все ж таки стосувалися робочих питань та статистичної інформації. Незначно прорекламувалися лише деякі місцеві політики та нардепи з Одещини.  

23% новин з проаналізованих одеських онлайн-медіа стосуються коронавірусу SARS-CoV-2 та карантинних заходів у регіоні. Такі дані були отримані у межах вибіркового аналізу п’яти одеських новинних веб-сайтів, який з 6 по 10 квітня 2020 року провів Інститут масової інформації. Загалом були проаналізовані 750 новин стрічки сайтів «Думська», «048», «Одеса.Онлайн», «УСІ», «Одесская жизнь». В березні цей показник становив 15%.

Методологія дослідження охоплювала аналіз кількості новин про пандемію та хворобу COVID-19, встановлювались основні спікери, політична та комерційна джинса, яка стосувалася теми коронавірусу (приховані замовні матеріали). 

Так, найбільше про коронавірусну інфекцію в Одесі писали журналісти видання «048» – 35% від загальної кількості новин за тиждень. В березні кількість новин про пандемію на цьому сайті була практично у два рази нижча (18,6%). Трохи менше новин, присвячених інфекції, опублікували редакції сайтів «Думська» та «Одеса.Онлайн»» – 28,5% та 23% відповідно. Також близько 20% повідомлень про хворобу зробили кореспонденти видання «Одесская жизнь». Найменше новин про вірус зафіксовано у видання «УСІ» – 9,75% від усіх новин за час моніторингу.

Окремо аналізувалися основні спікери в новинах про коронавірус. Слід відзначити, що посилання на неавторитетних спікерів за час моніторингу не зафіксовано. Кількість матеріалів з ознаками замовності не перевищила 1% від загальної кількості проаналізованих новин, що підтверджує спостереження ще з минулого моніторингу про відповідальну позицію місцевих журналістів до новин про інфекцію. В середньому, 53% повідомлень про SARS-CoV-2 коментували представники місцевих органів влади. Найбільш цитованим чиновником за цей час став голова ООДА Максим Куций. Тези губернатора в більшості випадках стосувалися статистичної інформації та особливостей перебігу карантину в регіоні. Час від часу надавала свої коментарі під час брифінгів голови департаментів охорони здоров’я ОДА та одеської міськради Наталія Одарій-Захар’єва та Олена Якименко.

Надмірного піару або емоційності в заявах з боку очільника області та його колег з обласної адміністрації та міста за цей час зафіксовано не було. 

У чверті новин про коронавірус коментарі надавали представники центральних органів влади та політики всеукраїнського рівня. Найчастіше цитували в Одесі заяви головного санітарного лікаря країни Віктора Ляшка, міністра охорони здоров’я Максима Степанова (очільник ООДА в 2017-2019 роках) та Президента України Володимира Зеленського. 

Регіональні політики згадувались в 5% новин. Слід відзначити, що повідомлення з ознаками замовності стосувалися якраз діяльності місцевих політиків. Найбільше таких повідомлень зафіксовано у видання «Думська», яке активно розповсюджувало заяви нардепа Олексія Гончаренко, якого, до речі, пов’язують з цим медіа. «Економічна криза в Україні почалася не з коронавіруса», «рішення Кабінету міністрів (щодо карантину, – ред.) суперечить Конституції України», «ті зміни бюджету, які були запропоновані спочатку, були жахливі», – саме так виглядають деякі тези Олексія Гончаренка в різних заявах, повністю опублікованих на «Думській». «Представники «Європейської Солідарності» передали 200 захисних костюмів від фонду Порошенко «Лікарні Водників»», – ще одна новина з ознакою замовності. Звісно хочеться вірити у відкриті наміри цієї політичної сили, але структура новини характерна для політичної джинси. Як і повідомлення про місцевого нардепа від «Слуги народу» – «Народний депутат Горенюк організував штаб допомоги одеситам: доставляють понад 3 тисячі проднаборів». Такі повідомлення не мали необхідного маркування.

Слід відзначити, що в ході моніторингу встановлено, що лише в 3% новин з усіх повідомлень про епідемію були коментарі медичних працівників. З однієї сторони, це може свідчити про заборону лікарям вступати в контакт з журналістами, по-друге — небажання медійників витрачати час на інтерв’ю з спеціалістами, оскільки представники влади та медичних управлінь самостійно поширюють свої заяви, прес-релізи та офіційну інформацію. Попри величезну активність одеського бізнесу, громадських активістів та волонтерів в боротьбі з поширенням інфекції, кількість їх думок була лише в 3% від усіх новин, які підлягали дослідженню.

Наразі можна зробити висновки, що попри збільшення обсягів інформації про коронавірусну інфекцію на регіональному рівні, місцеві журналісти продовжують відповідально відноситися до своєї роботи та читачів. Практично відсутні приховані замовні матеріали (політична та комерційна джинса). Більшість новин посилаються на офіційні джерела та представників місцевої влади, проте залишається недостатній інформаційний супровід діяльності медичних працівників та соціально відповідального бізнесу, волонтерів.

Павло Колотвін, регіональний представник Інституту масової інформації в Одеській області. 

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО «Інститут масової інформації» та необов’язково відбиває точку зору USAID, уряду США та Internews.