Коронавірус уразив одеські онлайн-медіа: 15% всіх новин — про хворобу

Фото — www.voanews.com

15% новин з проаналізованих одеських онлайн-ЗМІ стосуються коронавірусу SARS-CoV-2, який поширюється  світом, та ситуації, що склалася внаслідок карантинних заходів у регіоні. 

Такі дані були отримані у межах вибіркового аналізу п’яти одеських новинних веб-сайтів, який з 9 по 13 березня 2020 року провів Інститут масової інформації. Загалом були проаналізовані 639 новин стрічки сайтів «Думська», «048», «Одеса.Онлайн», «УСІ», «Одесская жизнь».  Слід відзначити, що в ході моніторингу практично не виявлені новини з емоційними судженнями та невідповідністю між заголовком та суті новини.

Методологія дослідження включала в себе аналіз кількості новин про пандемію та коронавірус COVID-19, типи джерел інформації в новинах про коронавурс, а також маніпуляції в новинах про коронавірус. Загалом в аналізований період досліджувалися такі джерела інформації: власна інформація, соціальні мережі/месенджери, соціальні мережі/офіційні сторінки установ/офіційні особи, офіційні сайти, посадові особи, інші (всеукраїнські/регіональні) ЗМІ, іноземні ЗМІ, пресслужба, без джерел, інше.

Найбільше про коронавірусну інфекцію писали журналісти видання «048» — 18,6% від загальної кількості новин за тиждень. Трохи менше новин, присвячених інфекції, опублікували редакції сайтів  «Думська» та «Одесская жизнь» — по 17%. Такі сукупні показники у одних з найбільш цитованих онлайн-ЗМІ регіону лише підтверджують загальний медіатренд щодо тематики новин за цей період. Також близько 14% повідомлень про хворобу зробили кореспонденти видання  «УСІ». Найменше новин про вірус зафіксовано у видання «Одеса.Онлайн» — 9,4% від усіх новин за час моніторингу. 

Головним позитивним висновком цього дослідження є конструктивне налаштування, обережність  та максимальна неупередженість журналістів щодо новин про новий вірус. Існують лише поодинокі приклади занадто емоційного забарвлення та  зайвих в даній ситуації домислів. Загальна кількість таких новин не більше відсотка.

Так, в новині видання «Думська» «Коронавірус в Україні: з реальною загрозою зараження госпіталізували чоловіка, який повернувся з Польщі», йдеться про ймовірного зараженого коронавірусом в Одеській області. Проте вже в самій новині згадується лише про підозру на зараження. До речі, яка не підтвердилася. В такому випадку емоційний заголовок, в якому йдеться “про реальну загрозу” відрізняється від суті повідомлення, де йдеться лише про підозру. Подібна ситуація з новиною видання «Одесская жизнь» «Коронавірус: в Одеській області є всього 72 апарату штучної вентиляції легенів». В заголовку йдеться, що область має “всього” 72 необхідних медицинських засобів, але вже у самій статті не розкривається тема — це багато або мало? Якщо мало, то яка необхідна кількість? Крім того, новина являє собою переписаний прес-реліз обласної державної адміністрації, де, навпаки, написано, що регіон готовий до можливого сплеску хвороби. 

Окремо аналізувалися джерела новин про коронавірус. Слід відзначити, що використання неперевірених новин за час моніторингу не зафіксовано. В середньому, 75% новин про коронавірусну інфекцію ґрунтувалися на офіційних повідомленнях, що лише підтверджує тезу про відповідальне ставлення журналістів до ситуації. Найбільше власних новин на цю тему опублікував сайт «Думська». В ході моніторингу встановлено, що 24% з усіх повідомлень були створені власними кореспондентами медіа. Інші проаналізовані онлайн-ЗМІ не ризикували  та публікували, в основному, інформацію від медичних організацій та державних органів. Наприклад, сайти «Одеса.Онлайн» та «048» в 93% та 90% випадках відповідно посилалися лише на офіційну інформацію. Видання «УСІ» та «Одесская жизнь» мали офіційні джерела інформації у 70% новин. В середньому, в кожній десятій новині джерелом були інші регіональні медіа, а в 3% — іноземні ЗМІ.

Наразі можна зробити висновки, що попри великі обсяги інформації про коронавірусну інфекцію на регіональному рівні, місцеві журналісти відповідально відносяться до своєї роботи та читачів. Практично відсутні тенденції до зверхемоційності, паніки та бажанні “хайпанути” на популярній темі. Більшість новин стосується необхідної інформації про стан справ в регіоні, кількості хворих та умов карантину. Джерела в новинах перевірені та відповідають необхідним стандартам, особливо в такий важкий для суспільства період. 

Павло Колотвін, регіональний представник Інституту масової інформації в Одеській області

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО «Інститут масової інформації» та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.