Напередодні Нового року та Різдва, 22 грудня 2023 року, в Одесі відбувся захід, який зібрав місцеву медіаспільноту на важливу розмову про війну та плани на майбутнє. І якщо в Україні журналістськими форумами зараз нікого не здивуєш, то для півдня нашої держави «Blackout Odesa Conference» стала першим таким заходом останніх, мінімум, десяти років. Серед організаторів події був і журналістський хаб ІМІ «Медіабаза Одеса.Херсон».
Як розповів представнику ІМІ в Одеській області один з організаторів конференції Михайло Штекель, головною метою конференції стало своєрідне перекликання місцевої медіаспільноти. «Ми прагнемо зрозуміти, про що пишуть місцеві журналісти, а про що, на жаль, не можуть чи не встигають. Повномасштабний етап війни триває майже два роки, а за цей час і журналісти, і медіа подолали великий шлях — дехто знайшов себе в новій реальності, а дехто опинився на узбіччі. Нашою метою було зібрати разом тих, хто якісно працює на півдні, та визначити шляхи розвитку та подальшої роботи», — повідомив Михайло Штекель.
Проблема виживання медіа та журналістської професії як такої стала однією з головних тем конференції. Оскільки комерційний ринок реклами лише почав відновлюватися, локальні медіа й дотепер відчувають нестачу коштів на свою діяльність. Різні міжнародні організації та фонди разом з українськими партнерами поки що реалізують кілька проєктів підтримки місцевих ЗМІ.
«Після початку війни ми намагалися зробити нашу допомогу якомога швидшою та доступнішою для медійних організацій України, — розповіла у своїй промові Ірина Савченко, представниця міжнародної організації «Інтерньюз-Нетворк». — Ми гнучко реагуємо на запити регіональних медіа та швидко модифікуємо наші проєкти згідно з запитами наших партнерів». За словами Ірини Савченко, для того, щоб регіональні медіа не опікувалися великими обсягами бюрократичної роботи, «Інтерньюз-Нетворк» підтримує місцевих журналістів через медійні організації, такі як ІМІ, «Інтерньюз-Україна» Національна асоціація медіа тощо, сайти яких можна всякчас моніторити та брати участь у пропонованих ними конкурсах, які фінансуються «Інтерньюзом».
«З початку війни ми надали велику технічну допомогу, яка дозволила місцевим редакціям пережити відсутність електрики. Наступного року ми проведемо ще кілька конкурсів на малі гранти, про які будемо повідомляти на нашому сайті та на наших сторінках у соціальних мережах», — повідомила Ірина Савченко.
Головними критеріями для участі в конкурсах від «Інтерньюзу» є незалежність медіа та його функціонування відповідно до журналістських стандартів. На сьогодні вже понад 100 редакцій, у тому числі з півдня України, зокрема з Одещини, одержали підтримку від «Інтерньюзу». Окремо передбачається фінансування освітніх проєктів, спрямованих на відновлення комерційної складової в роботі медіа, після того, як в країні повноцінно відновиться ринок реклами.
Значну чисельність освітніх проєктів на півдні України та безпосередньо в Одесі реалізувала «Deutsche Welle Akademie». Під час конференції про освітні можливості детально розповів директор DW Akademie в Україні Кирило Савін.
DW Akademie не лише організує навчання, але й стало проводить менторінг та консультування для медіа, яких обирають для співпраці з цією організацією. «З початком великої війни ми переглянули тактику нашої роботи. У 2022 році ми інституціонально підтримували медіа на півдні України, а також фінансували виробництво контенту. У 2023 році таких проєктів уже було менше. У 2024 році, скоріше за все, ми зосередимося лише на навчанні для журналістів. Ми поставили собі мету та обрали критерії, за якими зробили перелік місцевих незалежних медіа, яких вирішили підтримувати. Разом з експертами ми обрали близько 50 медіа, яким запропонували різноманітні теми та форми навчання, а не пряме фінансування. Також протягом року ми провели три ретріти, у перебігу яких журналісти могли як відпочити, так і попрацювати над саморозвитком», — розповів Кирило Савін.
У 2024 році організація також вирішила зосередитися на питаннях розвитку медійної грамотності, особливо серед старшої аудиторії, з якою майже ніхто в Україні не працює.
Великий конкурс для місцевих медіа з 11 прифронтових регіонів у квітні-травні 2024 року планує провести українська медійна організація MDF. Про це розповіла на конференції комунікаційниця організації Дар’я Потапова. Цей проєкт підтримки місцевих медіа успішно реалізовували протягом 2023 року. Загалом 75 редакцій одержали підтримку, а в планах MDF — продовжувати її й наступного року. Передбачається підтримка у галузі фінансуванні конкретних потреб ЗМІ, що допоможе їм вижити в умовах війни та сприятиме їхньому розвитку.
«Ми не лише навчаємо, як запускати медіа, ми надаємо менторство та фінансові кошти на техніку чи інші потреби, на кшталт нового сайту, написання нової стратегії тощо», — повідомила Дар’я Потапова.
Серед планів MDF також запустити у 2024 році курси для медіаменеджерів.
Протягом 2023 року активно допомагав місцевим медіа також «Lviv Media Forum». Проєктна менеджерка організації Юлія Формос розповіла, що завдяки конкурсам зі стратегічної підтримки медіа вони відібрали 32 редакції, в тому числі кілька медіа з Одещини. Ця підтримка буде тривати протягом двох років, а переможці конкурсу можуть розраховувати на всебічну підтримку своїх медійних проєктів. Серед іншого, можна очікувати на психологічну підтримку, навчання з керування ЗМІ, консультації з модернізації сайтів та SMM.
Значні можливості для місцевих медіа у 2024 році планує відкрити ГО «Інтерньюз-Україна». Менеджерка проектів Юлія Костащук заохочує місцевих журналістів брати участь у конкурсах, які нададуть можливість отримати гранти при виробництві матеріалів на теми, пов’язані з життям регіонів під час війни, з відбудовою України, журналістикою рішень, екожурналістикою.
Також організація налаштована фінансово підтримувати підготовку матеріалів, що розвінчують російську пропаганду та ворожі інформаційні наративи. За сприяння Представництва ЄС в Україні «Інтерньюз-Україна» у 2024 році готова підтримати ті місцеві медіа, які здатні кваліфіковано створювати інформаційні матеріали про подробиці шляху України до ЄС та загалом на європейську тематику.
Слід зазначити, щоб оперативно відстежувати різні можливості для журналістів, рекомендується підписатися на розсилки та соцмережі всіх згаданих організацій. За таких умов буде більше шансів не пропустити актуальні анонси та вчасно подати проєктну пропозицію.
Загалом під час конференції стало зрозуміло, що на третьому році війни обсяги прямого фінансування місцевих медіа з боку донорських організацій будуть поступово скорочуватися, а пріоритети перемістяться на навчання, менторство та технічну підтримку. Шок перших місяців війни минув, і медійне середовище поступово має прилаштуватися до сьогоденних умов, відновлювати комерційну складову та шукати нові можливості для фінансування своїх інформаційних проєктів. Донорські організації готові продовжувати підтримку, але звуження медійного ринку призводить до того, що відбувається точковий відбір таких проєктів, які мають довготривалу стратегію та візію не лише виживання, а й свого сталого розвитку.
Павло Колотвін, регіональний представник Інституту масової інформації в Одеській області.
Фото – BLACKOUT ODESA CONFERENCE