З усіх персоналій, що згадується у дописах на воєнні теми, лише 4,5% стосуються жінок. 18% — героїні у публікаціях на політичні теми. При цьому протягом моніторингу взагалі не зафіксовані думки жінок-експерток про політику. Власне, це продовження негативної тенденції, як у гендерному моніторингу у лютому минулого року. При цьому на зафіксовані повідомлення із стереотипізацією гендерних ролей, як стосовно жінок так і чоловіків, виявлено лише один випадок сексизму.
Такі дані були отримані в межах вибіркового аналізу п’яти відомих одеських новинних веб сайтів, який з 5 по 9 лютого 2024 року провів Інститут масової інформації. Загалом було проаналізовано 250 новин стрічки сайтів (“Думська“, 048, “Одеса.Онлайн”, УСІ, “Одесская жизнь“). По 50 повідомлень на кожному з них.
Очевидно, що війна внесла свої корективи у питання гендерної рівності у місцевому медіапросторі. У перший рік війни до жінок-спеціалісток журналісти зверталися у третині запитів (29% від усіх професійних коментарів). Цього року цей показник скоротився до 26%. Нагадаємо, що у передвоєнному 2021 році цей показник становив 33%, а в одному з досліджень напередодні місцевих виборів у 2020 році взагалі вперше за кілька років гендерних аналізів одеських медіа, чисельність експерток перевищила експертів.
Цьогоріч у новинах на воєнну тематику чисельність жінок-експерток в одеських новинах становила 14% від усіх спікерів на цю тему . Попереднього року цей показник становив 25%. Враховуючи, що до повномасштабного вторгнення кількість жінок-військовослужбовиць у ЗСУ складала 20%, теперішній показник їхньої присутності у медіа є надто низьким. Наразі чисельність жінок у армії скоротилася до приблизно 5% від загальної чисельності Сил оборони України. Втім це не означає, що так само має відбуватися і скорочення інформаційного супроводження ролі жінок у цій війні, оскільки зменшення кількості жінок пов’язаний з мобілізацією чоловіків та повномасштабною війною, а не тим, що жінки покинули ЗСУ.
Третина героїнь присутні у новинах на кримінальні теми. Жінки у цих новинах приблизно однаково згадуються як жертви правопорушень, або подій, так і їх учасники, як от у новині «Стали відомі мотиви вбивства 15-річної мешканки Одещини Мішель Піявчик».
Також третина героїнь присутня у новинах на медичні та економічні теми (по 33%). При цьому з цих питань протягом моніторингового періоду не зафіксовані коментарі жінок-експерток. А ось експертні коментарі на економічні теми присутні у повідомленнях, що стосувалися морських перевезень. Як от у серії новин в одеських медіа про модернізацію українського морського пароплавства, присутні коментарі Міністра інфраструктури України Олександра Кубракова.
Практично половина від усіх згадок у новинах на соціальні теми стосуються героїнь (43%). Цю ж тему коментують третина експерток (30%). Наприклад, у новині «Справа труба: тендер на розробку проєкту реконструкції одеської котельні» присутні експертні коментарі керівниці місцевого КП Ганни Позднякової.
Вплив війни на формування гендерного складу новин відчувається у місцевому медійному просторі досить сильно. Наприклад, значно скоротилася чисельність новин на культурні теми та шоубіза. А в тих повідомленнях, що були, не зафіксовані новини зі згадками героїв або героїнь. Відсутні жінки й в новинах про спорт.
Ознаки сексизму ми знайшли тільки в одній новині — «Наїхала кросовером на літню людину: на Одещині повідомили про підозру жінці», де занадто приділяється увага статі учасницям дорожньо-транспортної події. Проте відзначимо, що зберігається поступова тенденція до зникнення сексизму як явища в основних ЗМІ регіону.
Слід зазначити, що протягом моніторингового періоду в медіа були новини про конференцію з протидії гендерно зумовленому насильству, яка відбулася в Одесі 5 лютого. У роботі конференції, за інформацією з міськради, взяли участь представники Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради, організацій громадянського суспільства, неурядових організації та міжнародні спікери. В пресрелізі заходу згадуються виступи та коментарі двох експерток. Організаторами заходу виступив Благодійний фонд Військово-Морських Сил України.
Павло Колотвін, регіональний представник Інституту масової інформації в Одеській області.
Photo by Clem Onojeghuo on Unsplash