Жінки в одеських медіа згадуються вшестеро рідше, ніж чоловіки. Підсумки моніторингу

В одеських медіа жінки згадуються вшестеро рідше, ніж чоловіки. Лише у 17% новин одеських онлайн-медіа йдеться про жінок-героїнь, відповідно 83% повідомлень у місцевих ЗМІ припадають на чоловіків-героїв. Також одеські онлайн-медіа фактично вдвічі частіше залучають до експертних коментарів чоловіків, ніж жінок. Особливо вбачається гендерний розрив між експертками й експертами в журналістських матеріалах у воєнних, політичних та економічних публікаціях. 

Такі дані були отримані в межах вибіркового аналізу п’яти відомих одеських новинних веб сайтів, який з 6 по 10 лютого 2023 року включно провів Інститут масової інформації. Загалом було проаналізовано 250 новин стрічки сайтів (“Думська“, 048, “Одеса.Онлайн”, УСІ, “Одесская жизнь“). По 50 повідомлень на кожному з них.

Війна внесла свої корективи у питання гендерної рівності у місцевому медіапросторі. Ще два роки тому у схожому дослідженні чисельність жінок-героїнь у новинах була вищою та складала 23%. Те саме стосується й експертизи — наразі до жінок-спеціалісток журналісти  звертаються за коментарями рідше (29% від усіх професійних коментарів), а у 2021 цей показник становив 33%. Зазначимо, що в одному з моніторингів напередодні місцевих виборів у 2020 році взагалі вперше чисельність експерток перевищила експертів.

Дослідження показало, що головний дисбаланс спостерігається в тематиці, куди залучають експертні думки. Так, середній показник присутності експерток у регіональних медіа у новинах культури становить 33%, воєнних дописах — 25% та 20% — в економічних новинах.

При цьому у повідомленнях на воєнну тематику, в основному, присутні лише експертні коментарі речниці ОК “Південь” Наталії Гуменюк. Як от у новині “ЗСУ знищили два ворожі катери і дві ДРГ, — ОК Південь“.

За моніторинговий період взагалі не виявлено коментарів жінок-експерток у політичних новинах.  Ще два роки тому цей показник сягав 26%.

Більше жінок-експерток ніж чоловіків лише у новинах освіти та волонтерства. Наприклад у новині “Після початку повномасштабної війни в Одесі побільшало бродячих тварин” присутні коментарі зоозахисниць.

Стереотипізація гендерних ролей у нашому суспільстві чітко прослідковується й при аналізі героїв та героїнь місцевих новин. Жінки- героїні взагалі відсутні у новинах на воєнні теми. Враховуючи, що до повномасштабного вторгнення кількість жінок-військових у ЗСУ складала 15-25%, теперішній показник їхньої присутності у медіа є надто низьким. Тільки 3% героїнь присутні у повідомленнях на політичні теми та 20% у новинах про кримінал та надзвичайні події. Жінки у цих новинах приблизно однаково згадуються як жертви правопорушень, або подій, так і їх учасники. У новині “На Одещині водій автомобіля збила дитину, яка перетинала вулицю пішохідним переходом” присутній досить рідкий для місцевих медіа випадок використання фемінітивів. Але загалом місцеві медіа практично не використовують фемінітиви у своїх повідомленнях.

Й, нарешті, практично паритет між чоловіками та жінками зафіксований у новинах про спорт — 57% жінок-героїнь представлені у цих повідомленнях.

Вплив війни на формування гендерного складу новин відчувається у місцевому медійному просторі досить сильно, оскільки навіть у стереотипно “жіночих” темах, пов’язаних з медициною та культурою, не були зафіксовані новини за участю героїнь.


Павло Колотвін, регіональний представник Інституту масової інформації в Одеській області

Photo by Vanilla Bear Films on Unsplash