Одеська міська рада не економить на тендерах. Інфографіка

Олексій Чорний, ГО «Антикорупційний офіс», для «Ні корупції!»

Півроку тому, 1 серпня 2016 року, новий закон «Про публічні закупівлі» зобов’язав усіх розпорядників публічних коштів здійснювати закупівлі через систему «PROZORRO». Це мало покращити ефективність закупівель, збільшивши конкуренцію серед постачальників і забезпечивши прозорість процесу.

Ми вирішили проаналізувати, наскільки ефективними були закупівлі Одеської міської ради за ці 6 місяців у порівнянні з іншими 9-ма міськими радами України, що здійснюють найбільшу кількість закупівель.

За вартістю закупівель Одеська міська рада входить до трійки лідерів серед усіх міст України, поступаючись лише Києву та Дніпру.

Діаграма відображає розподіл за показником «Очікувана вартість»

Тобто, Одеська міська рада здійснила величезну кількість закупівель, витративши на них тільки за півроку більше ніж півтора мільярда гривень. Давайте проаналізуємо, чи була забезпечена реальна конкуренція під час організації цих закупівель. Чи закупки, як і раніше, часто проводяться без конкуренції у одного заздалегідь визначеного постачальника?

Конкурентні процедури (тендери, торги) зараз організовуються тільки через систему електронних закупівель «Prozorro». Торги відбуваються в три етапи, на кожному з яких ціна знижується внаслідок конкуренції між учасниками. І навіть якщо на тендер подався лише один учасник, то ціна все одно понижується, бо цей учасник на першому етапі не знає, що конкуренція відсутня, і знижує заявлену міською радою ціну. Так формується досить значна економія.

Виявилося, що серед усіх закупівель Одеської міської ради конкурентними є менше 13%.

Діаграма відображає розподіл за показником «Кількість процедур»

Це приблизно у 5 разів гірший показник, ніж середній показник по усіх розпорядниках публічних коштів в Україні:

Діаграма відображає розподіл за показником «Кількість процедур»

І це найгірший показник серед великих міст України:

Діаграма відображає розподіл за показником «Кількість процедур»

Причина низької кількості конкурентних закупівель в Одеській міській раді полягає в тому, що вона, на відміну від інших міст України, майже не здійснює тендерів по допорогових закупівлях.

Допорогові закупівлі – це придбання товарів та послуг, дешевших ніж 200 тисяч гривень, і робіт, дешевших ніж 1,5 мільйона гривень. Закон дозволяє не проводити тендери по таких закупівлях. Але багато міських рад задля економії коштів громади добровільно ухвалюють рішення про проведення тендерів по допорогових закупівлях через «PROZORRO». Наприклад, Дніпровська міська рада ухвалила рішення, що тендери проводяться по всіх закупівлях, які  дорожчі трьох тисяч гривень.

Це дозволило їм заощадити за півроку майже 38 мільйонів гривень:

Діаграма відображає розподіл за показником «Економія»

Як бачите, Одеса за півроку заощадила на допорогових закупівлях лише 136 тисяч гривень (0,36% від економії Дніпровської міської ради).
Загальна кількість завершених допорогових процедур, про які відзвітувала Одеська міська рада за півроку, – 2082. З них тендери проводилися лише по 22 процедурах.
Це найгірший показник серед усіх міст України, які аналізувалися:

Діаграма відображає розподіл за показником «Кількість процедур»

У грошовому вимірі картина виглядає для Одеської міської ради не краще. Очікувана вартість усіх завершених допорогових закупівель Одеської міської ради склала 511 476 815 грн. Тобто, більше ніж півмільярда гривень. З них конкурентними були закупівлі лише на один мільйон з хвостиком.

Діаграма відображає розподіл за показником «Очікувана вартість»

Це також найгірший показник серед усіх великих міст України, які аналізувалися.
Цікаво, що Одеса і Харків, які здійснили найменшу кількість тендерів по допорогових процедурах і отримали, відповідно, найменшу економію, одночасно входять у трійку лідерів по загальній вартості допорогів:

Діаграма відображає розподіл за показником «Очікувана вартість»

В Одесі велика загальна вартість допорогових закупівель може пояснюватися тим, що Одеська міська рада часто штучно підганяє ціни закупівель під допорогові, аби не проводити тендери і робити закупівлю у одного постачальника.


Отож, сума завершених закупівель Одеської міської ради по допорогах склала 511 476 815 грн. З них конкурентними були лише закупівлі на суму 1 162 407 грн. Виходить, що конкурентними є лише 0,23% всіх допорогових закупівель Одеської міської ради. Тобто, 99,77% є неконкурентними, і ніякої економії на цих закупівлях не відбувається.

Яку економію могла б отримати Одеська міська рада, якби проводила допорогові закупівлі через PROZORRO, так  як це робить Дніпровська?
У Дніпровській міській раді відсоток зниження ціни по всіх допорогових тендерах дорівнює 10,2%.
Якщо взяти цей відсоток за основу, то економія на закупівлях Одеської міської ради по допорогах склала б 52 064 262 грн.

Додатково варто згадати економію від допорогових закупівель в діапазоні до 50000 грн.

Ці закупівлі Одеська міська рада не те що не організовує через Prozorro – вона навіть не звітує про них ніде. Вартість таких закупівель не відома, але ми візьмемо за основу показники Дніпра, оскільки загалом по вартості допорогових закупівель Одеса значно випереджає Дніпро, тож, і сума можливої економії на допорогах в діапазоні до 50 000 в Одесі має бути не менша.

Економія Дніпровської міської ради на допорогових закупівлях в діапазоні до 50 тисяч гривень відображена на скріншоті.


Разом економія Одеси від організації тендерів по допорогових процедурах через Prozorro могла б скласти 59 790 732 грн (52064262 грн + 7726470 грн).
Майже 60 мільйонів гривень!

Це в три рази більше, ніж Одеська міська рада запланувала на 2017 рік на оновлення електротранспорту міста:

Або в три рази більше коштів, ніж заплановано на капітальний ремонт житлового фонду чи ліфтів.

Економія від допорогових закупівель – ресурс для розвитку міста, який лежить під ногами. Але поки його, на жаль, не помічають.

Можливо, це прикра халатність Одеської міської ради. А, можливо, – свідома стратегія поведінки, оскільки закупівлі без конкуренції і прозорості завжди цікавіші для корупціонерів.