Щомісячно одеські друковані та онлайн-ЗМІ продукують сотні новин, серед яких трапляються матеріали з ознаками замовної політичної реклами, або на мові журналістів – «політичної джинси». Звісно, що у медіа є право розміщувати рекламні статті та новини, але їхні публікації мають виходити відповідно до закону.
Реклама, в тому числі політична, має бути чітко відокремленою від іншої інформації незалежно від форм та способів розповсюдження таким чином, щоб її можна було ідентифікувати як рекламу. Всі новини з елементами політичної пропаганди мають в тому числі маркуватись надписами «Реклама» чи «На правах реклами».
Відповідно до моніторингів Інституту масової інформації, рівень «політичної джинси» у публікаціях відомих та авторитетних місцевих ЗМІ, які досліджувалися протягом останніх 6 місяців 2016 року, досить невеликий, та склав у середньому 4%.
Показники низькі, проте за кожним відсотком криються кілька повідомлень, кожне з яких – порушення вимог законодавства, у зв’язку з чим може бути застосовано досить серйозну санкцію – штраф у розмірі до 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян!
Медіа-юрист Інституту масової інформації Максим Ратушний розповідає, що відповідно до закону в рамках контролю за дотриманням законодавства про рекламу здійснює свої повноваження центральний орган виконавчої влади. «Такий орган державної влади має право ухвалювати рішення про визнання реклами недобросовісною, прихованою, про визнання порівняння у рекламі неправомірним з одночасним зупиненням її, – пояснює експерт. – У випадку з порушеннями законодавства про рекламу в Одесі цим опікується Державна інспекція з питань захисту прав споживачів в Одеській області».
Слід відзначити, що рівень політичної джинси поступово зменшується. Протягом всього 2016 року цей показник не перевищував 5% від загальної кількості новин в онлайн та друкованих ЗМІ. Причому як і в минулому, так і в цьому році, кількість джинси однакова як в традиційних так і нових медіа, що може свідчити про однаковий фаховий рівень кореспондентів та редакторів у цих виданнях.
Експертка ІМІ Олена Голуб зауважує, що кількість матеріалів з ознаками замовлення в ЗМІ Одеси є трохи нижчою середнього показника по досліджуваних регіонах, проте пов’язує це з великою кількістю ЗМІ загалом в Одесі. «Тобто відбувається розпорошення замовних матеріалів. По-друге, ці показники пов’язані з тим, що в одеських політиків велика кількість кишенькових ЗМІ, де вони активно впливають на редакційну політику. Тому розміщувати «джинсу» в інших медіа в міжвиборчий період вони вважають за зайве» – відмічає Олена Голуб.
У рамках всеукраїнського дослідження було встановлено, що найактивнішими замовниками прихованої політичної реклами в регіонах є місцеві чиновники та політики. Одеса не стала винятком. Матеріали з ознаками реклами публікувались в інтересах керівництва одеської мерії, деяких народних депутатів та місцевих бізнесменів з високими політичними амбіціями. Друковані ЗМІ більше використовує у своїх політичних інтересах обласна державна адміністрація. І це зрозуміло, основна аудиторія газет проживає за межами великих міст.
Також Олена Голуб наголошує, що сподіватися на те, що місцеві політики вже доросли до того, аби переходити на інший рівень комунікації з виборцями, та будуть відмовлятись від джинси, завчасно і найближчі вибори, на її думку, це продемонструють.
Але сам факт використання скритої реклами є аморальним та демонструє ставлення політиків та чиновників до населення, оскільки вони прекрасно розуміють, що громадяни не розбирається де реклама, а де незалежна аналітика та журналістська праця. Звісно є в цьому і провина редакторів ЗМІ, які за гроші продають свою репутацію та довіру. І деякі дослідження підтверджують ці тези. Згідно з опитуваннями, лише 47% українців здатні самостійно відрізнити «джинсу» від реальних новин.
Колотвін Павло, представник Інституту Масової Інформації в Одеській області
Матеріал підготовлено в рамках проекту «Мережа медіа-спостерігачів», який виконує ІМІ за підтримки Freedom House та МЗС Норвегії